Neolamprologus brevis = calliurus?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    Neolamprologus brevis = calliurus?!

    Såg just att både Fishbase och Eschmeyer nu listar calliurus som en yngre synonym till brevis, dvs det skall vara samma art.

    Med tanke på att calliurus blir 8 cm, har lyrfena, och är en haremslekare, medan brevis blir 5cm, har rund stjärtfena, och lever i par, känns det mycket besynnerligt.

    Vad jag kan tänka mig har hänt, är att nån kommit på att den stora snäcklekaren med lyrfena inte är samma art som beskrevs som 'calliurus', dvs att den lyrfenade snäcklekaren egentligen är en obeskriven art. Men jag gissar bara här.

    Nån som vet hur det ligger till?
  • cichlids4fun
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 3111

    #2
    Hej!

    jag vet inga fakta om hur det ligger till med namnen, vet bara att de oxå hette "magara" förr, och att de skulle vara en brevis variant ställer jag mig oxå tvivelaktig till.även om de påminner om varandra rent utseende mässigt förutom fenorna då.

    mvh

    Peter
    Mvh
    Peter

    don´t drink water-fish ..... in it!

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • februari 2003
      • 2695

      #3
      Svarar mig själv:
      Att döma av Eschmeyer Catalog of Fishes, synonymiserades brevis och calliurus i denna artikel:
      Schelly, R., M. L. J. Stiassny and L. Seegers 2003.
      Neolamprologus devosi sp. N., a new riverine lamprologine cichlid (Teleostei, Cichlidae) from the lower Malagarasi River, Tanzania. Zootaxa No. 373: 1-11.



      Jag kommer inte åt fulltextartikeln hemifrån, men jag tycker fortfarande det hela låter asbisarrt. Nånstans är nåt seriöst snett.

      Kommentar

      • Johan W
        Användare
        • maj 2004
        • 266

        #4
        >Mike N

        Jag köpte vad som påstods vara brevis Zebra Congo på AM i Örebro. De är ca 4-5 cm och verkar vara parbildande. Honorna har rundfenor medan hanen har en tydlig lyrfena. Vad tror du jag har för fisk?

        Jag är lite fundersam efter som de lekte alldeles nyligen men hanen var aldrig inne i snäckan utan befruktade romen utanför (enligt vad jag såg i alla fall).

        Kommentar

        • Mike_Noren
          Användare
          • februari 2003
          • 2695

          #5
          Hanar med lyrfena = calliurus eller hybrid, såvitt jag vet. De N. brevis "zebra" jag såg på akvarielagret, som påstods vara VF, hade inte lyrstjärt, utan samma underdimensionerade runda stjärtfena som vanliga brevis.

          Har dina fiskar en tydligt gul zon uppe på hjässan/nacken? Mitt intryck är att det också är en calliurus/hybrid karaktär.

          Men jag aktar mig för att dra några bestämda slutsatser innan jag läst peket.

          Kommentar

          • Johan W
            Användare
            • maj 2004
            • 266

            #6
            Hmm... de skulle vara VF och jag litar på killarna på Aquarium Malawi...

            Mina fiskar är lika de på http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=669 (är det inte tendens till lyrstjärt på hanen på bilden?!)

            Brukar inte hybrider vara infertila.



            Kommentar

            • Mike_Noren
              Användare
              • februari 2003
              • 2695

              #7
              citatär det inte tendens till lyrstjärt på hanen på bilden?!)
              Jag tror att blixten bara har fryst fenan mitt i en rörelse. Det är rätt ovanligt att man fryser en rund fena när den står helt rakt.
              Calliurus har tydlig lyrfena, som dessutom är mycket större än brevis oproportionerligt lilla rundade stjärtfena:




              (Möjligen är dessutom calliurus egentligen två arter; dels den vanliga calliurus, dels "giant", som blir upp till 11 cm.)

              Vad gäller hybrider och sterilitet: det är mycket vanligt, snarare regel än undantag, att hybrider mellan närbesläktade arter är fertila.

              Kommentar

              • Johan W
                Användare
                • maj 2004
                • 266

                #8
                Vad är det som gör att det är två arter i sjön? Om avkomman är fertil och det inte finns fysiska gränser för rörelser av individer mellan populationer borde det ju faktiskt röra sig om varainter av samma art.

                Och visst du har ju rätt: min hane är mycket lik calliurusen på http://www.sid-dis.com/poisson/html/...alliurus01.jpg

                Kommentar

                • Mike_Noren
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2695

                  #9
                  1) Det finns ingen bra definition på art. Den man brukar höra, om korsningar, är inte tillämpbar i praktiken, utan den praktiska definitionen på art är "en grupp djur som en systematiker tycker är en art". Det finns helt enkelt ingen skarp gräns mellan population och art.
                  MEN: populationer med unika karaktärer brukar ses som arter, eftersom om det fanns stort genflöde mellan populationerna skulle karaktären sprida sig mellan dem. Kort sagt, vi vet att det inte är vanligt med korsningar mellan calliurus och brevis i sjön, för om det var det, skulle brevis & calliurus inte se olika ut, eller det skulle finnas populationer som var mellanting mellan dem.

                  (Ja, det här innebär att t.ex. Tropheus-arterna i framtiden säkert kommer att splittas upp i ett stort antal mindre arter.)

                  Just vad gäller calliurus/brevis tycker jag saken verkar ganska klar - de skiljer sig i storlek, färgteckning, beteende, och form. Skillnaden är mycket större än mellan t.ex. det halvdussin arter som ingår i Neolamprologus brichardi/pulcher komplexet, eller mellan Cyphotilapia frontosa och gibberosa.

                  2) Ser din hane ut så där skulle jag tippa du har normalformen av calliurus, helt enkelt, och att den inte är fullväxt än. Ciklider blir ju könsmogna långt innan de når maxstorlek.

                  Mina tjeckiska fiskar som jag tror var hybrider var verkligen "mittemellan" brevis och calliurus - både hanen och honan var för stora, fast inte några 8 cm; hanen hade dessutom gul fläck på hjässan och stor stjärtfena med svag antydan till lyra. De var också aggressivare än de (VF) brevis jag haft förr.

                  Kommentar

                  • Johan W
                    Användare
                    • maj 2004
                    • 266

                    #10
                    Alright! Så om de är VF är det mycket troligt att det är en calliurus och inte en calliurus/brevis-hybrid. Läste artikeln på http://www.cichlidae.com/tanks/t047.php och är inne helt på att det är calliurus jag har! (bilden är på pricken lik här också)

                    Jag är glad över att jag vet vilken fisk jag har! Tack för hjälpen

                    Ska meddelas till butiken - så det också lär sig något. Jag antar att man inte kan kräva att de kan allt och all fisk de säljer...

                    Kommentar

                    • Mike_Noren
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 2695

                      #11
                      ...fast om nu calliurus verkligen har synonymiserats med brevis så är det ju brevis du har i alla falll... även fast det inte är "vanlig" brevis.

                      Att jag personligen tycker det är orimligt att brevis och calliurus skulle vara samma art betyder tyvärr inte att alla andra håller med, så innan jag läst artiklarna vet jag inte hur det ligger till.

                      Kommentar

                      • Mike_Noren
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 2695

                        #12
                        Ordningen är återställd i mitt lilla universum!

                        Jag fick tag i Schelly et al (2003), och det är helt klart att de anser brevis och calliurus vara separata arter.
                        Fishbase & Eschmeyer har fel.

                        Dags att skicka lite mail.

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #13
                          Ang. arter. Jag har lagt in artikel jag skrev för ett bra tag sedan på http://www.ciklid.se/faq_artikel_visa.asp?NR=712
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • Johan W
                            Användare
                            • maj 2004
                            • 266

                            #14
                            Tack Ola. En bra genomgång!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...