Färg på maingano

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Chicke
    Användare
    • maj 2004
    • 497

    Färg på maingano

    Hej jag undrar bara om den starka blåa färgen åp maingano yngel kommer först efter ett tag..har en grupp som e 2 månader å dom är rätt svagt blå...lr kanske ljus sand/grus kan påverka färgen?
    mvh Daniel
  • Mr.Fish
    Användare
    • maj 2004
    • 1403

    #2
    citat:Ursprungligen skickat av Chicke

    Hej jag undrar bara om den starka blåa färgen åp maingano yngel kommer först efter ett tag..har en grupp som e 2 månader å dom är rätt svagt blå...lr kanske ljus sand/grus kan påverka färgen?
    mvh Daniel
    Det kanske beror på vilken M.Maingano man har ?
    Mina har klara färger redan efter ca. 1cm. De mörknar sedan succesivt
    till att se ut ,som föräldrarna, efter ca, 6-8cm.

    Kommentar

    • Chicke
      Användare
      • maj 2004
      • 497

      #3
      aha finns det olika M.Maingano?
      för mina vuxna e inte såååå starkt blåa som jag sett dom på akvarielagret i sthlm är..
      Mina ska tydligen bli längre än 8-9cm som det står åp zoopet att maingano bli...mina ska bli typ 12-13 cm..

      Kommentar

      • Mr.Fish
        Användare
        • maj 2004
        • 1403

        #4
        citat:Ursprungligen skickat av Chicke

        aha finns det olika M.Maingano?
        för mina vuxna e inte såååå starkt blåa som jag sett dom på akvarielagret i sthlm är..
        Mina ska tydligen bli längre än 8-9cm som det står åp zoopet att maingano bli...mina ska bli typ 12-13 cm..
        Tackar för komplimangen, det är nämnligen jag som sålt dom !
        Maingano är ingen "riktig" art ännu. Den förlikas med M.Cyaneorhabdos.
        Nej,du har rätt i att det borde bara finnas en "Maingano" ,men M.Cyaneorhabdos finns det varianter på.

        Kommentar

        • Chicke
          Användare
          • maj 2004
          • 497

          #5
          hehe okej
          Mina e köpt på akvarie leasing i sundbyberg där har dom i ett kar nåra stooora (typ 14-15cm) blåa (väldigt lika m.maingano..ser exakt ut som dem faktiskt..dock lite större än va m.maingano ska bli (8-9cm)) karet står direkt när man kommer in på höger sida...sånna har jag..nån som vart där å sett dem å vet vad det e för art? e nog antagligen nån slags m.maingano..(om det nu finns fler inom samma art)
          Daniel

          Kommentar

          • Mr.Fish
            Användare
            • maj 2004
            • 1403

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av Chicke

            hehe okej
            Mina e köpt på akvarie leasing i sundbyberg där har dom i ett kar nåra stooora (typ 14-15cm) blåa (väldigt lika m.maingano..ser exakt ut som dem faktiskt..dock lite större än va m.maingano ska bli (8-9cm)) karet står direkt när man kommer in på höger sida...sånna har jag..nån som vart där å sett dem å vet vad det e för art? e nog antagligen nån slags m.maingano..(om det nu finns fler inom samma art)
            Daniel
            Står det att det är "maingano" på burken ? Nej så stor skall inte en riktig Maingano bli; mina är 10-12cm(max). Ser honorna exakt ut som hanarna ?
            Jag har haft min odlingsstam i 7-8år. Jag köpte dem från början i Tyskland,som vildfångade. De jag nu har (odlingsgruppen) är F2-F3 av
            den ursprungliga gruppen. Hälsn. Patrik

            Kommentar

            • Chicke
              Användare
              • maj 2004
              • 497

              #7
              hm..okej dom kan va 12cm oxå..men på zoopet står det att dom bara blir 8-9...ja honorna ser likadana ut...lägger ut en bild på min zoon...

              Kommentar

              • Chicke
                Användare
                • maj 2004
                • 497

                #8

                ursäkta dom dåliga bilderna...

                Dom flesta e samma färg som honan..det e bara 1-2 som e starkt blåa..dessa e oxå de aggresivaste..
                Jag e lite amatör så svag färg kan bero åp maten va?!

                Kommentar

                • Mr.Fish
                  Användare
                  • maj 2004
                  • 1403

                  #9
                  Mina är mycke mörkare i grundfärgen ,som vuxna. Dina påminner om mina som ungdjur; men de är ju snygga de också ,fast de är ljusare.
                  Om du vill blanda in mörkare gener,så har jag vuxna hanar till salu.
                  Hälsn. Patrik

                  Kommentar

                  • jan olof
                    Användare
                    • december 2002
                    • 254

                    #10
                    Jag har faktiskt odlat på dom mörkare blå med nästan helt blåafenor,
                    men jag har fått tag i dom lite ljusare som jag tycker skimrar mycket mer och som jag tycker är snyggare.

                    Men smaken är som baken!!!
                    malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839

                    Kommentar

                    • Chicke
                      Användare
                      • maj 2004
                      • 497

                      #11
                      Okej mr.fish jag får se...har 10 yngel som är 2 månader..dom e väldigt ljusa..sen har ja 12 yngel som e 1,5 vecka, dom e jätte mörka! så kanske får mörka nu iaf..
                      men visst..mina e snygga men tänkte bara på om riktiga maingano kan vi så här ljusa..eftersom alla ja sett i affärer vart mkt mkt mörkare..så jag inte hade nån slags korsning..
                      //Daniel

                      Kommentar

                      Arbetssätt...