Ciklider i 3000 liters damm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Ciklider i 3000 liters damm

    Hej!

    Jag har en funderat på att bygga en stor damm i fiskerummet(ca:3000liter) med dammduk. Fundringen rör sig om filter och pump kapasiteten. Behöver jag lika mycket cirkulation på denna stora mängd vatten som i ett 540 liters kar ( 3 ggr/tim är väl att rekomendara i ett akvarium). Det blir ju en dammpump på ca: 9000 liter, låter lite häftigt. Eller kan det funka med ett stort sandfilter och en pump på ca:3000 liter.
    Syftet med dammen är att cikliderna ska gå där i tills dom är 5-6 cm
    så dom är "sälj färdiga". Obs! inte yngel, Dom ska vara ungegfär 4 cm när jag släpper i dom i dammen

    Tomas
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Jag skulle tro att det är lika viktigt, speciellt om du vill få ynglen att växa lika fort. Rent vatten är mycket viktigt för tillväxten.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • imported_n/a
      Användare
      • november 2004
      • 572

      #3
      Jag tror inte det är lika viktigt som i ett akvarium,den syreupptagande ytan blir så mycket större,så jag tror du klarar dig med den pumpen,ytan i ett kar är ju begränsad normalt, bla där av tre ggr rek.så beror det nog också på hur djup dammen blir,en grund damm på 3000l får ju en enorm yta,väljer du djup så blir det mer karlikt,o då kanske du måste komplettera med fler pumpar.

      Kommentar

      • mr_loffe
        Användare
        • januari 2004
        • 76

        #4
        hur ska du fånga fiskarna?

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          att fånga dom blir inga problem, lösningen finns redan!
          en frigolitskiva som jag delar av dammen med,den är klädd med dammduk. Då kan jag begränsa den ytan som fisken kan vara på.
          Troligtvis så får håven vara av Strl XXXL

          Tomas

          Kommentar

          Arbetssätt...