Erfarenheter av synodontis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ryghar
    Användare
    • oktober 2002
    • 215

    Erfarenheter av synodontis

    Hej, jag undrar vad ni har för efterenheter av att hålla synodontis i ett malawikar. Är en sort bättre än en annan? Hålls de bäst parvis eller i grupp?


    Janne
    Janne
    Min Zoon
  • Pierre_N
    Användare
    • mars 2004
    • 772

    #2
    Vi höll en grupp multipunktatus på 6st VF och 2 F1 i ett 540 med ca 30 rödzebra. Det fungerade utmärkt och de lekte ofta. Om vi ville ha båda rödzebra och gökmlasyngel så var vi emellertid tvungen att spotta dem efter ca 2 veckor, om inte så spottade de ut ett stort gökmalsyngel som alltid (nästan säker) överlevde.

    Har tyvärr inte erfarenhet av att hålla dem med något annat eller någon anna sort. Har dock hört att trewavasae ska fungera bäst, men har som sagt ingen erfarenhet av dessa tillsammans med syndontisen.

    Kommentar

    • Buckshot
      Användare
      • april 2002
      • 244

      #3
      Om man vill vara biotopriktig så är det S njassae som gäller.
      Fast S multipunctatus är snyggare och inte lika skygga.
      Lilla Malawisjön fanns i mitt vardagsrum 235*100*65

      Kommentar

      • ozric
        Användare
        • mars 2004
        • 3187

        #4
        Hehe . ..Jag köpte Pierres grupp för jag tänkte försöka dra upp lite mal-yngel då mina förväxta (?) Moliro-troffar verkat ha blivit infertila. Troffarna leker regelbundet men Synodontisarna får inte vara i närheten fast de är så kvicka och ivriga och kommer fram så fort de känner ägg-lukten. En mal har hittats död-ihjälslagen? Troligt! Troffe-hannarna var smartare än vad jag trodde,så nu jag har gett upp hoppet om mal-yngel...
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

        Kommentar

        • Pierre_N
          Användare
          • mars 2004
          • 772

          #5
          Det var de värsta, ihjälslagen? Aja, jag som trodde att det där skulle fungera kano. Testa att ha en stor grotta i mitten på karet bara om det fungerar, antar att troffarna kan bli arga. Vi hade bara en stor grotta och jag tror att det kan ha något med att göra att de nästan fick vara med i varje lek i slutet. En av hanarna hade det som revir och alla gökmalarna var alltid där, han kanske inte orkade bry sig efter ett tag? Eller så var det så att de inte ser gökmalarna som ett hot då de inte finns i malawi sjön?

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • mars 2004
            • 3187

            #6
            Nja,det som skett är bara att garva åt! Har tre stenrösen som malarna har delat upp sins emellan (verkar faktiskt som om de har nåt typ par-förhållande),troffarna likaså. Orsaken till att det inte riktigt funkar är nog att Moliro-hannarna verkar vara "from Hell"!! Och det är faktiskt rätt coolt att se ,det med!!
            Att det inte blir nåra yngel av någondera bryr jag mig inte om,då jag inte längre har plats för några ändå... "surt så räven",alltså...
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            Arbetssätt...