Erfarenheter av Nimbochromis livingstonii?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nikmatts
    Användare
    • april 2002
    • 57

    Erfarenheter av Nimbochromis livingstonii?

    Hej

    Jag funderar att skaffa mig en grupp Nimbochromis livingstonii. Nu skulle jag vilja ta del av era erfarenheter kring denna ciklid. Alla svar är välkommna.

    Tack på förhand!
    /Man lär sig något nytt varje dag, ibland försent.
  • Cthulu
    Användare
    • juli 2003
    • 21

    #2
    Mja.. jag vet inte riktigt om jag ska uppmuntra eller avråda dig. Jag började med ett gäng för lite över ett år sen. Jag hade läst mig till att de kunde bli lite kinkiga i magen när de blir äldre och nog verkar det stämma för nu sista månaden har 3 st helt plötsligt dött. Jag har försökt sköta matningen till vad jag tror verkar vettigt, mat varannan eller var tredje dag och varierat mellan levandefoder, fryst smått och filéer samt räkor och ibland även pellets.

    Vidare ska du absolut se till att karet blir näst intill överbefolkat då den största hanen annars kommer dominera stenhårt och karet kommer se märkligt öde ut.

    I övrigt är det en trevlig fisk.

    Kommentar

    • holmner
      Användare
      • november 2004
      • 33

      #3
      Cthulu: Gäller det du skrev de andra Nimbochromis arterna me??? Mvh Mattias

      Kommentar

      • Cthulu
        Användare
        • juli 2003
        • 21

        #4
        De andra har jag inte haft.. en kompis har dock venustus och där har jag inte hört om några problem mer än att det kan gå våldsamt till.

        Kommentar

        • bmwpower
          Användare
          • december 2002
          • 1934

          #5
          En stor venustus hane kan lätt dominera ett helt 720kar.
          Domkan vara riktigt agresiva samt att dom gilla att äta små fisk

          Kommentar

          • jan olof
            Användare
            • december 2002
            • 254

            #6
            Jag har odlat venustus ett tag min erfarenhet är att mata med pellets typ haifeng qickgrow mini varje dag, växer dom jättebra,
            och inga probem, men däremot när jag sålt ynglen till zooaffärer som matar med mindre proteinfoder, så har dom fått problem med soten. janne
            malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839

            Kommentar

            • daniel_i_malmö
              Användare
              • april 2002
              • 1338

              #7

              Hej jan olof
              Vad menar du med
              citat:som matar med mindre proteinfoder, så har dom fått problem med soten.
              ?

              Foder med mindre protein i, eller tvärt om; foder med mycket protein men i mindre storlek?


              Tjugofem år med ciklider.
              http://www.malmoakvarieforening.se
              Centralamerika 2006
              Svart kaffe och drömmeri...

              Kommentar

              • Ralph
                Användare
                • maj 2002
                • 736

                #8
                Jag har haft Livingstonii i två omgångar och bara en har dött för mig. Nu har jag sex stycken i ett 720 tillsammans med T. Macrostoma och en stor Champis-hona (hanen dog *snyft*) och det är ganska lugnt och trivsamt i burken.

                Macrostoma-hanen är den enda som egentligen är aggressiv, utom när jag byter vatten och det blir lite trångt. Då kan Livingstonii-hanarna stå och gapa åt varandra, men det ryker inga fenor eller fjäll.

                Den här nya gruppen jag har är könsmogna hela högen och det har inte varit några bekymmer med maten. Jag ger dem nästan enbart pellets nu, de föredrar dem före räkmix. Aquatic Nature i storlek som ärtor och Dr Basslers XXL gluffar de gärna i sig hur mycket som helst av.

                Rovfiskar verkar generellt vara känsliga för dåligt vatten, så god genomluftning och täta vattenbyten är ett måste.

                Vad gäller Venustus så hade jag ett stort par, ca 20-22 cm, men de var harmlösa. Snälla och trevliga, rörde inte polarna i burken fastän de var klart mindre. Väldigt trevlig fisk.

                Kommentar

                • jan olof
                  Användare
                  • december 2002
                  • 254

                  #9
                  foder med mindre protein i.janne
                  malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839

                  Kommentar

                  • Fabbo
                    Användare
                    • september 2003
                    • 210

                    #10
                    Har nån här lyckats få yngel av sina livingstonii och vid vilken storlek brukar de börja leka?

                    Kommentar

                    • Johan
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 3029

                      #11
                      vi hade en tråd för ett bra tag sedan ang just livingstonii o dess märkliga döds fall. sök efter livingstonii så hittar du nog en del trådar

                      Kommentar

                      • malawi_voodoo
                        Användare
                        • juli 2002
                        • 790

                        #12
                        citat:Ursprungligen skickat av jan olof

                        foder med mindre protein i.janne
                        Så om man vill lyckas med sina nimbochromisarter så är "vanlig" räkmix uteslutet?
                        /Glenn Wouda

                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

                        Kommentar

                        • jan olof
                          Användare
                          • december 2002
                          • 254

                          #13
                          Nej räkmix är bra för venustus, men man ska mata med pellets också.

                          Det jag sa om zooaffärerna är att dom matar med typ flingor, dom matar väldigt sällan med räkmix för att det belastar vattnet väldigt mycket. Janne
                          malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839

                          Kommentar

                          Arbetssätt...