P. taeniolatus yngelvård

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PsyM
    Användare
    • mars 2004
    • 460

    P. taeniolatus yngelvård

    Tja!
    Har en hona som gått och ruvat nu ett tag i ett mindre akvarie. Idag har hon släppt ut ett par yngel (har bara sett två)men på botten ligger det dessutom två ägg. Hon visar inget direkt intresse av de två ynglen eller de två äggen! Min fråga är: kan hon ha ätit upp de andra ynglen (om där nu var fler förstås) ? Och varför har hon spottat ut äggen?

    God Jul från PsyM
    Min Zoon
    Mitt 900 liters
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Eftersom du inte fått några svar skall jag göra en educated guess.

    Det kan mycket väl vara så att vissa ägg inte blivit befruktade, att honan svalt en del om det är första gången hon tuggar och att hon anser att ynglen nu bör klara sig själva och därför inte bryr sig om dem.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • PsyM
      Användare
      • mars 2004
      • 460

      #3
      Thanks Zaphi!

      Det är första gången som honan tuggat så dina gissningar är säkert helt riktiga. Lät henne gå kvar hela dagen igår för att se om hon visade något intresse för vård.
      I morse lyfte jag ur henne och jag hittade endast ett litet yngel och äggen var försvunna. Kollade även i hennes mun i fall hon hade tagit upp äggen igen, men den var tom så antagligen hade hon ätit upp dem...
      Jaja bättre lycka nästa gång förhoppningsvis!
      Min Zoon
      Mitt 900 liters

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • juli 2002
        • 5395

        #4
        Jep, det är ju inte alltid så lätt att pricka rätt första gången vettu Det kommer säkert bli fler nästa gång.
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        Arbetssätt...