Multisar kliar sig - m.m.?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ralp
    Användare
    • november 2004
    • 70

    Multisar kliar sig - m.m.?

    Hej,

    nu har jag äntligen mitt första kar igång. Ett 54 liters med fyra stycken multisar i. Jättefina i form och färg - de köpte jag i en stooor akvarieaffär i Bromma. Tyckte att det var smart att köpa fyra eftersom varken jag eller säljaren kunde se någon könsskillnad - de är rätt små tror jag - och så är det väl ganska trolig att få åtminstone ett par... Hursomhelst - nu undrar jag:

    1. Efter 10 dagar börjar de "kliar" sig (svårt att beskriva...). Är det normalt betende?
    2. Karet är nu igång i 20 dagar (uppstart med biostarter). Idag efter vattenbytet upptäckte jag pyttesmå vita "djur" som påminner om jättesmå maskrosfrön som sitter på glaset. Är det något att vara orolig över?
    3. Man börjar ju blir lite nöjig om man läser mycket på forumet (FAQ t.ex.). Först nu upptäcker jag även att vattnet är lite "dammig"? Mot svarta bakgrundsfolien syns "dammet" tydlig. OBS! Det kan verkligen vara så att vattnet har varit hela tiden så men först nu när jag blivit "akva"-hypocondriker ser jag det...
    4. Gula sömn på ryggfena hos multisar - betyder det AUTOMATISKT att det är en hane? Isåfall har nog inga honor

    Tack för hjälpen. Hejhopp. Ralp

    Just det vattenvärde: NO3 <10, NO2 <1, GH 8°d, KH 5°d, PH 7,8
  • stahl_mikael
    Användare
    • januari 2004
    • 114

    #2
    Det du skrev på 4an stämmer inte alls uteöver vad jag hört. Mina hanar har inga sömmar. Du kommer se hane / hona senare på storleken senare. Men 4 multisar är lite för få. Du bör nog skaffa nån mer

    Kommentar

    • ralp
      Användare
      • november 2004
      • 70

      #3
      Tack mikael för Ditt svar:

      citat:Ursprungligen skickat av stahl_mikael

      Det du skrev på 4an stämmer inte alls uteöver vad jag hört. Mina hanar har inga sömmar. Du kommer se hane / hona senare på storleken senare.
      Hmm... Vad bra da! Då finns ju hopp att det inte är BARA hanar. Mina multisar är jättesnygga med en skimmandre gul kant på fenor - tyvärr syns det lite dåligt på kort:http://spehling.de/aqua/

      citat:Men 4 multisar är lite för få. Du bör nog skaffa nån mer
      Jag tänkte byta till mig honor ifall det är bara hanar men jag börjar fatta att det finns dålig med honor över huvudtaget. Vi får se. Hur många vuxna individer skall jag ha i ett 54 liters kar?

      Tack och Hejhopp. Ralp

      Kommentar

      • matt.is
        Användare
        • september 2003
        • 386

        #4
        Mina Multisar kliade också sig i början, men det försvann efter ett tag.

        Kommentar

        • Kalle-Maja
          Användare
          • december 2004
          • 1324

          #5
          2. Tror att det är snäckbebisar.
          4. Jag har multisar inköpta från tre olika ställen och dom är av två varianter. En lite ljusare i färgen utan klara kontraster men där framförallt rygg- och stjärtfena är gulaktiga, tydligast på hanarna. Den andra varianten är mörkare med klara kontraster, riktigt vacker stålblågråglans mellan ränderna. Från denna population kommer "alfahannen" som är störst och vackrats men utan tillstymmelse till gult någonstans.

          Kommentar

          • ralp
            Användare
            • november 2004
            • 70

            #6
            @matt.is >
            Vad bra! Tack! Då behöver jag inte vara orolig.

            @Kalle-Maja >
            2. Nej - det kan inte vara några yngel (vilket skulle vara naturligtvis riktig kul!) Det är några microorganism och de sitter fastklistrad på frontrutan. Jag skall försöker ta kort på minismåkrypet när jag kommer hem.

            4. Jag har den ljusa varianten - vi kanske har köpt de på samma ställe?! Men dina "ljusa" honor är altså också gulaktiga? Isåfall måste jag väl ha lite mer tålamod tills det går att se skillnad på könet. Betendemässig finns det nämligen inga skillnader att se. Alla "spänner" sig mot varandra, alla gräver och alla vakta över ett litet revir.

            Hejhopp. Ralp

            Kommentar

            • Kalle-Maja
              Användare
              • december 2004
              • 1324

              #7
              Med snäckbebisar menade jag att det var en snäcka/snigel som hade "ynglat" av sig. Jag fick nyligen liknande små maskmaskrosfrön på frontrutan. Yes, de ljusa gulbrämade honorna är gula. Storleken verkar vara det som lättast avgör könet.

              Kommentar

              Arbetssätt...