Erfarenhet av "Ahli"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bright_Blue
    NCS Medlem
    • juni 2004
    • 1582

    Erfarenhet av "Ahli"

    Tjena, ska uppgradera mitt akvarium med en till ahlihane + honor. Problemet är att det redan går en hane på ca 15 cm, den nya är drygt 12 cm och jag undrar om den gamla hanen kommer att göra köttfärssås av den nya? Jag har inte haft "ahli" så länge, så om någon av er här på forumet vet blir jag väldigt tacksam.

    Mvh/ BB
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #2
    För min del har det fungerat bra med flera hanar i samma kar, men jag har aldrig testat i mindre burk än 540 liter. Mina har dessutom vuxit upp ihop vilket kanske gör det lättare.

    Om du ändå skall testa, så ha gärna ett "panik-kar" ståendes så du kan plocka ur eventuell slagpåse.

    Tony Englund

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #3
      Vilka malawi det än gäller så är det alltid lurigt att lägga i en enda hane när man bara har en i karet. Det är bättre att ha två och lägga i en eller att ha en och lägga i två.

      Det bästa är att låta de växa upp ihop, men visst kan det fungera. En bra idé är att göra om lite i inredningen och lägga i den i mörker eller så...

      Jag flyttade ett par Röd Rubin när jag startade lokal, de hade funkat hur bra som helst ihop, men efter flytten så tog den ena över och slog ihjäl nummer 2, det gick jädrigt fort...
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • Tascha
        Användare
        • oktober 2002
        • 214

        #4
        Jag har tre hanar och sju honor i mitt 375 liters och det fungerar utmärkt.
        Däremot så har jag ett 375 liters på jobb också och när jag släppte i två hanar och 4 honor så jagade den ena hanen ihjäl den andra inom loppet av två dygn.
        Sen håller jag med om att det kan vara svårt att lägga i fisk.
        Jag brukar mata samtidigt som jag lägger i dom eller så lägger jag i dom sent på kvällen när det är mörkt.
        /Roger

        Kommentar

        • Bright_Blue
          NCS Medlem
          • juni 2004
          • 1582

          #5
          Tack för svaren och jag är medveten om att det är svårt att stoppa i hanar där det redan går en hane.Jag ska ändå göra ett försök och om ngt går fel så får jag ha ett panik-kar som tony föreslog.

          Mvh/ BB

          Kommentar

          Arbetssätt...