Bikarbonat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • WaterBoy
    Användare
    • november 2004
    • 39

    #16
    citat:Ursprungligen skickat av tropfrog

    Jag grundar ingenting jag skriver på vem, alltid på vad. Nämligen egna erfarenheter. Om det inte räcker ber jag om ursäkt.
    Ville inte på nåt sätt verka ohövlig, ber om ursäkt om jag gjorde det intrycket. Ville iaf klargöra om det var frågan om egna erfarenheter eller vilken källan var

    citat:Ursprungligen skickat av tropfrog


    Tillbaka till frågan: Hur många tror du justerar KHCO3, NaHCO3, MgSO4, MgCl2.6H2O till exakta nivåer i sina tangkar? Jag vet många som har fungerande tangkar utan att göra det.
    Nu kommer vi in på det som ligger bakom hela min frågeställning nämligen det att det verkar förekomma verkligen olika syner på allt som heter akvarieskötsel på olika forum och olika länder. Bor själv i Finland och på det mest seriösa forumet (www.aqua-web.org)får jag det intrycket av att en stor del av de som har Tanganjika eller Malawi använder sej av formler för att räkna ut vilka mängder salter de skall tillsätta.
    Finns akvarieföreningar här i Finland som säljer dessa salter iom att de är rätt svåra att få tag på i mindre kvantiteter. Det enda man behöver veta är olika halter i sitt kranvatten(har jag tagit reda på och finns bl.a att studera på: http://www.eif.fi/frisbeegolf/aqua/kranvatten.xls). Sedan sätter man in sina värden i en kalkyl som räknar ut vad som bör tillsättas. Sen är det bara att kolla upp med ph och kond. mätare så att man håller sig i balans. Salterna blandar man färdigt och tillsätter vid varje vattenbyte. Enkelt!
    Visst, det fungerar utan extra jobb också. Precis lika bra som det "fungerar" att ha guldfisk, malawis och pirajor tillsammans i en 40l hink. Frågan är: Hur påverkas fiskens livsläng och livskvalite?
    Min personliga åsikt är den att om man med enkla medel kan efterlikna djurens naturliga miljö så bör man göra det.
    citat:Ursprungligen skickat av tropfrog


    Har du upplevt mindre kli hos fiskarna när du ställer rätt buffrings och saltförhållandena? Eller rättare sagt, gör du det själv överhuvudtaget? I detta fallet tycker jag att egna erfarenheter väger tyngre än "jag har för mig att någon annan har upplevt det så"
    Jag hade själv problem med kliande fiskar och problemet verkar ha minskat nu när jag följer siffrorna jag får då jag använder mej av "malamiräknaren"(http://www.aqua-web.org/kuvia/Malawi...uri_1.4FIN.xls).

    Fredrik H. skrev mycket klokt i en annan tråd angående att hålla demasonis: "Ännu en situation i vilken man inte ska utge sina egna erfarenheter för lag(annars vanligt fenomen bland akvarister)."
    Det försöker jag också undvika. Sen kan det ju vara klokt att apa efter sånt som lyckats för 100(el. 1000) andra akvarister! Eller hur? Speciellt om dessa kommit mycket nära de förhållanden som råder på fiskarnas naturliga boplatser.

    Phew, där skrev man allt av sej en del

    Mvh. Johan
    En akvarist som är avundjuk på utbudet av ciklider i Sveariket
    Ett stort bankkonto är tecken på utebliven glädje.

    Kommentar

    • tropfrog
      Användare
      • juli 2003
      • 1827

      #17
      Jag tycker själv att det kan vara kul att försöka att optimera förhållandena för mina fiskar. Och när det gäller tanganyika är det ju möjligt i större mån än när man har sydamerika (det låga kh i amazonas funkar sällan bra i akvarium). Det som gjort att jag inte har gett mig in på detta är nog just den kultur du nämner. Det finns nämligen inga tanganyikakalkylatorer på Svenska och inga föreningar som säljer de salter man behöver (vet egentligen inte vilka). Om det fanns folk som räknade på det och kunskapen fanns så skulle jag säkert gå in på detta med (jag menar, jag sysslar ju med gödningskalkylator och 5 olika gödningsämnen)

      Vad jag vill komma in på är att det inte är nödvändigt, lite för att inte skrämma bort nybörjare från dessa fantastiska fiskar (som till största delen är mycket enklare att sköta än guppis och andra nybörjarfiskar)

      Hade det varit lika lätt att få info om olika salter och buffertar i sverige skulle iallafall jag börja att experimentera med det. Du kanske är sugen på att översätta kalkylatorn och börja sälja kemikalierna till oss svenskar?
      MVH
      Magnus

      Kommentar

      • fredrikr
        Användare
        • oktober 2002
        • 985

        #18
        Jag skrev:

        citat:Upp till ca 3msk per 100 liter vatten. Men det kan som sagt räcka med mindre.
        Jag menade "Upp till 50g per 100 liter vatten."

        /Fredrik
        Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
        http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

        Kommentar

        • Kalle-Maja
          Användare
          • december 2004
          • 1324

          #19
          Det ska finnas någon tabell som beskriver samband mellan pH, kH och CO2. Var hittar jag den? Var köper man fosforsyra?

          Kommentar

          • tropfrog
            Användare
            • juli 2003
            • 1827

            #20
            Tabellen finns här:


            Oj vad tråkigt att waterboy så abrupt lämnade denna tråden. Var det lite extra jobb för dom svenska tanganyikaciklidernas skull som avskräckte?

            Jag bill i allafall fortafarnade lära mig mer om hur jag anpassar vattnets buffertar och salter till ett naturligt tanganyikavatten.
            MVH
            Magnus

            Kommentar

            • Mikael W
              NCS Medlem
              • augusti 2002
              • 8596

              #21
              Det kommer snart en uppföljare till Jukkas och min artikel om Tanganjikasalt i Ciklidbladet, antagligen nån gång i vår.

              mvh
              Mikael W
              (NCS-medlem sedan 1981)

              Kommentar

              • tropfrog
                Användare
                • juli 2003
                • 1827

                #22
                citat:Ursprungligen skickat av Mikael W

                Det kommer snart en uppföljare till Jukkas och min artikel om Tanganjikasalt i Ciklidbladet, antagligen nån gång i vår.

                Det ser jag fram emot.
                MVH
                Magnus

                Kommentar

                Arbetssätt...