Kongo-biotop

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Camenius
    NCS Medlem
    • oktober 2004
    • 233

    Kongo-biotop

    Ska just bygga ett litet specialakvarium för ciklider från kongofloden. I detta fall två arter; T depressum och lejonhuvuden.
    Antar att fakta finns i boken Cichlids from Western Africa, men hinner inte vänta tills jag fått hit den.
    Tacksam för förslag till inredning. Antar att där ska finnas många och slipade avrundade stenar (relativt strkströmmande vatten), en del grus och sand, relativt lite växter, någon rot...
    Korrekt eller..? Vilka färgnyanser ska det vara på botten och stenar, ljus eller mörk osv?
    Legitimerad Nortonist.
    "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
  • Mr.Fish
    Användare
    • maj 2004
    • 1403

    #2
    citat:Vilka färgnyanser ska det vara på botten och stenar, ljus eller mörk osv?
    Allt ifrån brunt till ljusare nyanser.
    Om boken du väntar på är Anton Lamboys "The Cichlids fishes
    of western Africa", så har du en härlig julhelg att se fram emot
    Jag har ännu inte hunnit förbi Tony ang. T.Depressum; men jag har
    tre olika lejonhuvuden : Tinanti,Cassarius, sp.Ngombe,
    Av dessa är tinantin snällast....Hälsn. Mr.Fish.

    Kommentar

    • Camenius
      NCS Medlem
      • oktober 2004
      • 233

      #3
      Ja det är den boken. Kul att du tycker den är bra, då vet jag att jag väntar på nå´t gott!

      Å så några frågor: Har du läst någon mer om samma ämnesområde?
      Har du dina arter i samma kar!? Hur är karet/karen inredda? Storlek?

      Har tyvärr inte plats för fler Depressum, annars skulle jag köpa ett par till, vill nämligen skaffa mig några andra från samma område. Exempelvis vore det kul att får tag i Steatocranus ubanguiensis för att bara nämna en sort. Har du sett dem i Sverige?

      Två andra som jag jagar, men som antagligen inte (ännu) importerats till Sverige är Schwetzochromis stormsi och Thoracochromis demeusii. Jag har en slags kärlek till det som är udda, i positiv bemärkelse.

      Du ser dem här:




      Hej hopp,
      Lasse
      Legitimerad Nortonist.
      "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

      Kommentar

      • Mr.Fish
        Användare
        • maj 2004
        • 1403

        #4
        citat:Å så några frågor: Har du läst någon mer om samma ämnesområde?
        Har du dina arter i samma kar!? Hur är karet/karen inredda? Storlek?
        -Nej de går i olika kar, men jag har kongotetror ,som sällskap åt sp.Ngombe & S.Tinantin, för att få dem mindre skygga.
        Det finns en annan äldre bok,som är bra, om Väst-Afrikanska ciklider,men jag kommer inte ihåg om den hette just så.
        [quoteExempelvis vore det kul att får tag i Steatocranus ubanguiensis för att bara nämna en sort. Har du sett dem i Sverige?

        Två andra som jag jagar, men som antagligen inte (ännu) importerats till Sverige är Schwetzochromis stormsi och Thoracochromis demeusii. Jag har en slags kärlek till det som är udda, i positiv bemärkelse.
        ][/quote]Jag har tyvärr inte stött på någon av omnämda arter; men jag är heller inte en alltför flitig Zoo-butiks besökare. Vi kan ju alltid tipsa varandra om ater,då vi tycks dela intresse för Väst-Afrikanare. Jag har förövrigt : P.T."wouri"/"bipindi"/"moliwe"/
        P.Subocellatus"matadi"N.sp."KASAI"(har just fått yngel av dessa-äntligen...)/Nudiceps/Transvestitus/ Dimidiatus"leza"/
        Hälsn. Patrik

        Kommentar

        • Camenius
          NCS Medlem
          • oktober 2004
          • 233

          #5
          Grattis till ynglena! Kul!
          Är matadi N.sp. Kasai en gul variant? Och hur ser P.T."wouri"/"bipindi"/"moliwe"/, ut?

          Andra böcker jag hört talas om är: Horst Linke, Wolfgang Staeck, African Cichlids I, Cichlids from West Africa.

          Tyvärr är min tyska dålig, men denna finns åxå: Afrikanische Cichliden I Buntbarsche aus Westafrika by Horst Linke - Wolfgnag Staeck 1981

          Du har alltså lejonhuvuden ihop med tiantin! Trodde att det inte gick att ha dem ihop. Å andra sidan, jag räknar med att ha mina lejonhuvuden ihop med mina depressum i mitt "biotopakvarium".

          Vad gäller de två arter jag så hett åtrår, så har jag lagt ut lite trådar för att se om de går att få hit. De finns importerade till USA, det vet jag:


          Att jag måste ha den, insåg jag när jag snubblade över denna bild:



          Jag hör av mig om de går att få hit(om du är intresserad). De VA-fiskar jag har är utöver lejonhuvudena och depressum-paret, N transvestitus och en knallröd fin variant av Pelvicachromis taeniatus.

          Den sp Ngombe du har, är det lejonhuvuden med röda ögon?

          MVH
          Lasse
          Legitimerad Nortonist.
          "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

          Kommentar

          • Mr.Fish
            Användare
            • maj 2004
            • 1403

            #6
            citat:Är matadi N.sp. Kasai en gul variant? Och hur ser P.T."wouri"/"bipindi"/"moliwe"/, ut?
            "matadi" är Pelvicachromis.Subocellatus "matadi"
            Nannochromis.sp.KASAI påminner både om N.Parilus & N.Nudiceps.
            Pelvicachromis.Taeniatus/"wouri"/"bipindi"/"moliwe" ; kallas av
            den oinvigde för "gula paletter"
            citatu har alltså lejonhuvuden ihop med tiantin!
            ,nej
            de går i olika akv. fast bägge har kongotetra,som sällskap.

            "Kasai"/"wouri"/"bipindi"/"moliwe"/ m.m., finns alla med i boken ,som
            du snart har ! Hälsn. Patrik

            Kommentar

            • Camenius
              NCS Medlem
              • oktober 2004
              • 233

              #7
              Tack för klargörandet kring de olika varianterna. Har tydligen mycket att läsa in.

              Fick samtal från AL om att de inte vet vad de firrar jag nämnt ovan, är för några. Hoppas dock kunna söka reda på någon som kan ta in dem samt ytterligare några andra lite udda firrar från Kongofloden.

              När jag startade mitt lilla 220-liters räknade jag med att det bara skulle bli det akvariet. Inget mer. Jag har ju inte tid med annat än att meka med mina gamla motorcyklar, men nu står jag med ett till, och planerar att köpa åtminstone några till. Antar att du och många andra känner igen sig.

              Och det som suger extra är just den inriktning du har i dina v-afrikanska kar. Mailar dig därför på privatmailen eftersom jag gärna vill prata mig dig och kanske -om det går bra för dig- göra ett besök i din akvarielokal för att se dina olika varianter, innan jag bestämmer mig för vad jag ska ha i akvariererna.

              Legitimerad Nortonist.
              "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

              Kommentar

              Arbetssätt...