Äntligen!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Äntligen!

    Så har man då äntligen blivit farsa igen, efter att ha väntat i 5 veckor på att vattenvärden etc. stabiliserats. Har följande uppsättning:

    3+3 Copadichromis borleyi "Kadango Red fin"
    3+3 Protomelas sp. "steveni taiwan"
    3+3 Aulonocara stuartgranti "Röd rubin"
    1+2 Sciaenochromis fryeri "Ahli"
    6+6 Labidochromis caeruleus "Golden"
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Kul! Massor med roliga arter också. Det kommer nog bli en suverän blandning!
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Zaphi; Fick tipset av en erfaren Ciklidfantast att hålla flera hanar av Happlisarna samt Aulonocaran. Det ska gå bra med dom arterna för de är rätt lugna samt att jag har ett rätt så stort kar (600 L). Sen tyckte han jag skulle hålla ca 30-40 individer, det håller nere agressionerna. Ahlin skulle inte bli något problem med trots att det är en rovfisk så är den rätt lugn.

      Kommentar

      • Jonas E
        Användare
        • februari 2003
        • 2533

        #4
        ser riktigt nice ut! Har du lite bilder kanske?
        /Jonas
        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Fjärilscikliden; Har ingen digitalkamera för tillfället, men tänker skaffa mig en (om jag inte får en i julklapp vill säga). Det kommer bilder när jag kan plåta.

          Kommentar

          • Jonas E
            Användare
            • februari 2003
            • 2533

            #6
            gött, det ser ju ut o bli ett riktigt snyggt kar så vi får väl hoppas på att de dyker upp en kamera bland julklapparna!
            /Jonas
            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Oj! Underbara arter och en mix som jag blir avis på...

              Innan jag skaffade Tropheus igen så sneglade jag läääänge på de arter du valt till ditt akvarium. Mycket vackra och intressant kombination Sikkan! Grattis till karet och den glädje det kommer att ge...

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                Ja jag hoppas att det blir bra, har stora förhoppningar att åtminstone 2 hanarna av de jag håller 3+3 ska färga ut helt. Jag har inte köpt fullvuxna för att de lätttare ska anpassa sig till deras nya miljö. Några av hanarna börjar färja ut lite men inte helt ännu.

                Kommentar

                • Niclas Larsson
                  Användare
                  • januari 2004
                  • 546

                  #9
                  Grattis Sikkan
                  roligt med de arter du valt sitter nämligen med min önskelista på mitt kar nr. 3 och du har precis samma arter förutom att istället för ahli står det c. moori hos mig jag är nämligen lite svag för delfiner .
                  ser fram emot lite rapporter på hur de kommer överens i ditt kar
                  Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

                  Kommentar

                  • fredrikr
                    Användare
                    • oktober 2002
                    • 985

                    #10
                    När Borleyi-hannar kommer upp i storlek kan det hända att den dominante hannen bestämmer sig för att de andra är för nära. Jag har läst om flera fall där antalet hanar reduceras till en inom loppet av några timmar. Jag har själv 3+5 borleyi i ett 1225-liters, och hoppas att storleken på karet ska göra att de kan tolerera varandra ändå, men räknar kallt med att två hanar kan bli slarvsylta snabbare än jag hinner säga fiskhåv.

                    Kadango-hanarna och röd rubin-hanarna blir ju båda (potentiellt i alla fall) röda på hela sidorna. Risk för aggressioner mellan dem? I så fall står sig nog rubinerna skapligt slätt.

                    Det är många fina arter du har i det där karet. Var vaksam på utvecklingen och var inte rädd att ta bort arter eller individer som visar sig inte passa in, så blir det kanon.
                    Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                    http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                    Kommentar

                    • HoB
                      Användare
                      • december 2004
                      • 28

                      #11
                      Fina firrar!
                      Vi har också flera av dessa arter ihop och Ahli har absolut inte vållat några problem.
                      Mvh.HoB=Henrik o Barbro
                      375 liter Malawi/180 liter Tanganyika/110 liter yngelkar

                      Kommentar

                      • Gäst

                        #12
                        Stefan, Fredrikr, Har inte märkt så mycket ännu dock har de "röda rubin hanarna" visat lite tecken på revirlystnad (men inget värre än så länge). Angående Kadango hanarna får man väl vänta och se när de vuxit till sig ytterligare, de har inte färgat ut helt ännu.

                        Kommentar

                        • Daniel_c

                          #13
                          Nu är inte jag någon expert, men jag har 1+4 Copadichromis borleyi "Kadango Red fin" och de är i mitt tycke en ganska "stressad" fisk (och inte som du skriver de är rätt lugna), så fort man kommer in i rummet så flyger de fram till rutan....

                          Kanske bara är min åsikt om dessa fiskar!

                          /Daniel

                          Kommentar

                          • Gäst

                            #14
                            De gör alla Malawis när jag kommer in i rummet där karet står. Det jag sett på Kadango hanarna är att de än så länge inte visar någon agressivitet mot varandra (kan ju förändras när de blir större).

                            Kommentar

                            • Christer T

                              #15
                              citat:Ursprungligen skickat av sikkan

                              De gör alla Malawis när jag kommer in i rummet där karet står. Det jag sett på Kadango hanarna är att de än så länge inte visar någon agressivitet mot varandra (kan ju förändras när de blir större).
                              Jag köpte i somras 1+2 "Kadango" som nu visat sig vara 3+0 [V] Den dominerande hanen visar ingen överdriven aggresivitet mot dom andra två. Men det kanske beror på att det inte finns någon hona. [?]

                              Kommentar

                              Arbetssätt...