Blanda Metriaclima

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Byttorp
    Användare
    • november 2003
    • 1585

    Blanda Metriaclima

    Hur olämpligt är det på en skala att köra Röd Zebra och Metriaclima Aurora i samma kar? 3+1 av varje? Går det kortare stund eller avråder ni helt och hållet.
    Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
    Ordförande GCG
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #2
    Jag tror nog att det kommer att funka bra. De är ju så pass olika varandra... men jag hade nog kört 1+3 av vardera i stället. El. varför inte 2+6,om karet tillåter. Roligare med större grupper...
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • Byttorp
      Användare
      • november 2003
      • 1585

      #3
      sorry, en korrigering...självfallet så kör jag 1+3 dvs en hanne och tre honor. Växlade siffrorna lite där. E ju så van att sätta damerna i första rummet.....

      Då får dom gå kvar i samma kar så länge..i väntan på flytt några hundra meter till nya bostaden och akvarierna i mitten på januari.
      Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
      Ordförande GCG

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • juli 2002
        • 5395

        #4
        Normalt vill man inte blanda två metriaclima-arter i samma kar. De har samma namn eftersom de är så jädra lika (i stor sett samma fisk) och risken för korsning ökar därmed också.
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • Byttorp
          Användare
          • november 2003
          • 1585

          #5
          Normalt sett....om vi bortser från korsningsrisken då... e det fara å färde att dom slår i hjäl varandra?
          Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
          Ordförande GCG

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • september 2002
            • 5394

            #6
            Har du inte för avsikt att odla så kan du ju blanda lite hur som helst, slå ihjäl varandra kan dom mycket väl göra men jag tvivlar på att just dom 2 skulle fightas mer än någon annan kombination.
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • Byttorp
              Användare
              • november 2003
              • 1585

              #7
              Thanks----då går jag och lägger mig förvissad om att dom inte är döda i morrn när jag vaknar...over and out för denna kväll....sorry natt...
              Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
              Ordförande GCG

              Kommentar

              • Zaphi
                NCS Medlem
                • juli 2002
                • 5395

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av Byttorp

                e det fara å färde att dom slår i hjäl varandra?
                Alla mbunas slåss och risken för att en "slår ihjäl" en annan är alltid överhängande. Det ligger i deras natur. Dock anser väl jag att dessa två är två av de lugnare, men visst kommer de slåss ibland, eller hmm, varje dag rättare sagt.
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • Bright_Blue
                  NCS Medlem
                  • juni 2004
                  • 1582

                  #9
                  Jag har blandat rödzebra och bright blue i mitt akvarium utan problem och har aldrig varit med om att de två arterna parat sig.

                  / BB

                  Kommentar

                  • Byttorp
                    Användare
                    • november 2003
                    • 1585

                    #10
                    Okej...Nu har jag iaf facit...mindre än 16 timmar efter att jag stoppade ner den blåa och präktigt stora Röd Zebra hannen så fick jag plocka upp han igen...helt sönderstressa, uppucklad och "blåslagen". Återstår och se om han hämtar sig från detta äventyr. Vet inte säkert om det är auratushannen eller Aurorahannen som sänkt honom. Auratusen har iaf varit väldigt lugn tidigare.
                    Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
                    Ordförande GCG

                    Kommentar

                    • imported_n/a
                      Användare
                      • november 2004
                      • 572

                      #11
                      Röd zebra=metriaclima? Hur ligger det till egentligen,i usa påstås det att det namnet(placering) inte är fastställt...Kanske det är det nu?Men även innan detta är det friskt förekommande här, varför(om inte)??

                      Kommentar

                      Arbetssätt...