Teleogramma depressum

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Camenius
    NCS Medlem
    • oktober 2004
    • 233

    Teleogramma depressum

    Har ett par T depressum (mycket lik T Brichardi) som glädjande nog verkar förbereda sig för lek.

    Vore väldigt glad och tacksam för inlägg från någon som har erfarenhet av dessa märkliga och spännande firrar från kongofloden. Hur klarar de ynglen osv? Har läst det lilla som finns att läsa om dem, men finns det någon i landet som har egen erfarenhet av dem?
    Legitimerad Nortonist.
    "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
  • Mr.Fish
    Användare
    • maj 2004
    • 1403

    #2
    Jag har ingen egen erfarenhet av dem, men jag har läst mej till att de erfordrar mycket gömslen för att trivas. Jag har själv varit på
    jakt efter T.Brichardi en tid, men utan lyckas...; men TDepressum skulle också duga fint ! Vart har fått dem ifrån ?

    Kommentar

    • Leopoldi
      Användare
      • februari 2004
      • 1082

      #3


      Dom fanns på Akvarie Leasing för ca 1 månad sedan....

      Kommentar

      • Mr.Fish
        Användare
        • maj 2004
        • 1403

        #4
        citatom fanns på Akvarie Leasing för ca 1 månad sedan....
        Tackar för infot Leopoldi ! Jag sticker dit i morgon

        Kommentar

        • Tony
          Användare
          • april 2002
          • 4594

          #5
          Otroligt tuff fisk! Ser den ut så i verkligheten också?
          Tony Englund

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • februari 2003
            • 2695

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av Camenius

            Har ett par T depressum (mycket lik T Brichardi) som glädjande nog verkar förbereda sig för lek.

            Vore väldigt glad och tacksam för inlägg från någon som har erfarenhet av dessa märkliga och spännande firrar från kongofloden. Hur klarar de ynglen osv? Har läst det lilla som finns att läsa om dem, men finns det någon i landet som har egen erfarenhet av dem?
            Från akvarieleasing? Såg att de hade en liten grupp.

            Det är extremt sällsynta fiskar. Ta väl hand om dem. Om nån av dem blir krasslig eller dör, får du hemskt gärna frysa in den (eller, om det kniper, slänga den i T-Röd) och skicka den till naturhistoriska riksmuseet - vi har inga av den arten.

            Du kommer inte att hitta mycket information om dem, helt enkelt för att så få hållits i fångenskap. Som du säkert redan vet är det världens plattaste ciklider, och lever under stenar i forsar i Kongo-floden. Deras hemvatten är mjukt med cirka neutralt till svagt basiskt pH, men det finns anledning att tro att de inte är särskilt kräsna.
            Det finns skötsel/odlingsbeskrivning på T. brichardi på nätet:

            Med stor sannolikhet funkar T. depressum ungefär likadant som T. brichardi.

            Får jag bara fråga: hur aggressiva är de?

            Kommentar

            • Camenius
              NCS Medlem
              • oktober 2004
              • 233

              #7
              Kul att någon mer är intresserad av dessa "udda" firrar.

              Sökte brichardi för en tid sedan. Fick så tips om att Akvarieleasing hade några få, men missade dem då någon köpte dem dagen innan jag kom dit. Som plåster på såren hade butiken några depressum som jag köpte. Skillnaden är visst minimal vad jag vet och depressum går inet av för hackor.

              Tänkte göra ett specialakvarium för just dem och några lejonhuvuden, men nu när de är igång och ska leka (optimst?) ska jag låta dem gå kvar, i alla fall genom första leken.


              Legitimerad Nortonist.
              "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

              Kommentar

              • Mike_Noren
                Användare
                • februari 2003
                • 2695

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av Tony

                Otroligt tuff fisk! Ser den ut så i verkligheten också?
                Japp. Det där är en hona, f.ö.

                Kommentar

                • Camenius
                  NCS Medlem
                  • oktober 2004
                  • 233

                  #9
                  Aggressiva? Nä, nä inte alls!!
                  Lite fakta efter cirka en månads ägande:
                  o0o Verkar inte kräsna vad gäller vatten.
                  o0o Placerade sig först själva i var sitt hörn i akvariet. Lugna snälla, angrep ingen annan eller motparten. Snudd på skygga, men också nyfikna.
                  o0o Äter väldigt blandat, inte kräsna. Lite glupska.
                  o0o Oftast på botten, men kan ibland sticka iväg på väldigt "omotiverade" utflykter upp i mellannivån -till och med mot ytan. Oftast verkar anledningen var födosökande.
                  o0o Har sedan en vecka umgåtts lite försiktigt med varandra efter att under de första veckorna inte brytt sig alls om varandra. (Vilket strider mot de fakta som skrivits om deras aggressivitet.)
                  o0o Färgar ut lite stakrare nu, dvs de små vita och röda färger som finns på rygg och stjärtfenan hos honan är tydligare. Hannens vita söm på ryggfenenan klarare. Hannen verkar vara leksugen, han "jazzar" liet framför henne oc hspänner upp ryggfenan. Honans svagt rödrosa "magdel" framträder starkare. Den röda färgen på magen kan beskrivas som om hon svalt en glödande träbit.
                  o0o Fantastiskt kul att kika på.
                  o0o Duktiga grävare som mer borrar sig in under grenar och stora stenar, än gräver.
                  o0o Har sedan en vecka försvarat ett ganska litet revir. Inga hårda utfall, markerar dock tydligt att hit ska "du ej komma in".

                  Återigen,vill def dementera att de är lika aggressiva som de ser ut. (So far!)


                  Tack för tipset om texten. Har läst den och några till, men så mycket mer finns väl inte?
                  Legitimerad Nortonist.
                  "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

                  Kommentar

                  • Camenius
                    NCS Medlem
                    • oktober 2004
                    • 233

                    #10
                    Visst ja, glömde:
                    Mike_Noren: Kul att du är så intresserad. Hoppas dock att jag slipper sända dig någon fisk i t-sprit.

                    Skulle dock det fasansfulla inträffa, så visst...

                    Har två ytterligare favoriter från detta område: Schwetzochromis stormsi och Thoracochromis demeusii. Någon som sett dem här i landet?



                    Legitimerad Nortonist.
                    "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

                    Kommentar

                    • Mike_Noren
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 2695

                      #11
                      Det lär skall vara honan som är färgstarkast och har den vita sömmen på ryggfenan.

                      Har inte sett nån av de arterna, men det går ju inte direkt tretton på dussinet av afrikanska strömciklider över huvud taget (möjligen med undantag för Steatocranus casuarius). Jag tippar den grupp T. depressum dina kommer ur är de första som nånsin importerats till Sverige, t.ex.

                      Kommentar

                      • Camenius
                        NCS Medlem
                        • oktober 2004
                        • 233

                        #12
                        Kul att ha hittat lite "unika" firrar. Butiken hade några till, med lite tur kanske Mr Fish får tag i de andra, jag snålade nämligen och köpte enbart ett par eftersom pungen var tunn. Hade planerat att köpa 4-6, kanske dumt att jag inte slog till.

                        Det du skriver ang könen är korrekt, med undantag för att honan skulle vara ensam om den vita sömmen på ryggfenan. Den finns även hos hanen och är väldigt tydlig nu när han är "het på gröten". Du ser det tydligt på bilden i länken ovan.

                        Det enda som riktigt tydligt skiljer könen åt, är honans vita markering på stjärtfenan, samt bukens röda del. Det vita upptar cirka en tredjedel av fenans övre del. Genom det vita går ett fint skarpt markerat rödrosa band. På bilden på länken är det rödrosa bandet större än på min hona, kanske ändras detta under åldrandet?

                        Buken är i mina ögon direkt vacker om uttrycket tillåts. Kan inte beskriva det på annat sätt än det där med svald glödande träbit.
                        Legitimerad Nortonist.
                        "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

                        Kommentar

                        • So
                          NCS Medlem
                          • augusti 2003
                          • 177

                          #13
                          citatSo far!)
                          För att det inte ska bli några missförstånd eller att min fru ska få underliga idéer måste jag här gå in och med det bestämdaste dementera; jag har inte blivit far!

                          (Sorry, jag har erkänt dålig humor…)

                          Väldigt läckra fiskar!

                          Kommentar

                          • Camenius
                            NCS Medlem
                            • oktober 2004
                            • 233

                            #14
                            Jaha, du har inte blivit far. Låt oss då hoppas att min depressum hanne snart blir far. Håll tummarna...
                            So far, so ...
                            Legitimerad Nortonist.
                            "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

                            Kommentar

                            • So
                              NCS Medlem
                              • augusti 2003
                              • 177

                              #15
                              Det gör jag och ser med spänning fram emot en beskriving av lek och yngelvård. En artikel för CB kanske? Vore väldigt kul!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...