Flytande frontosayngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mpimbwe
    Användare
    • december 2004
    • 170

    Flytande frontosayngel

    Fick för någon vecka sedan en kull F1 mpimbwe-frontosor. Var ca 30st i kullen och nu börjar det hända konstiga saker... 3st av ynglena har liksom svällt upp och ligger och flyter vid ytan.. de försöker ta sig ner med flyter upp som ballonger igen.. resten av kullen ser helt normala ut.

    Vad kan detta vara? Vad beror de på? Något att göra åt det?
    /Andreas (Karlstad)

    Under uppbyggnad:
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=353092

    (1000L, 840L, 2*720L, 2*540L, 3*375L, 240L, 3*222L, 2*200L, 9*180L, 2*105L, 9*54L)
  • davide
    Användare
    • december 2003
    • 335

    #2
    Det låter som om de har problem med simblåsan. Om det är den så går det inte att göra nått åt det.
    Vanligt bland slöjstjärtar.
    MVH David
    www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

    Kommentar

    • Joakim_R
      Användare
      • november 2003
      • 42

      #3
      Här är en sida om ditt problem .

      Händer rätt ofta med yngel och oftas löser det sig .
      mvh

      Kommentar

      • Gwendly
        Användare
        • december 2003
        • 374

        #4


        ratt vanligt problem med C. Gibberosa (mpimbwe ar inte en frontosa langre) tyvarr :/ Konstit att ynglen har det dock, F1 brukar vara mindre benagna att svalja luft osv.

        Kommentar

        • mpimbwe
          Användare
          • december 2004
          • 170

          #5
          intressant läsning... men inte mycket att göra på 2cm yngel precis. Får väl vänta och se vad som händer.
          /Andreas (Karlstad)

          Under uppbyggnad:
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=353092

          (1000L, 840L, 2*720L, 2*540L, 3*375L, 240L, 3*222L, 2*200L, 9*180L, 2*105L, 9*54L)

          Kommentar

          • Twosaint
            Användare
            • december 2004
            • 68

            #6
            Jag har upplevt det motsatta när jag bytte vatten en gång, vart ett ganska stort vattenbyte och temperaturen dök lite väl mycket, mina 3 relativt unga frontosor sjönk som stenar för att sedan verka förankrade i botten. Ingen annan fisk påverkades på samma sätt, dock återhämtade dom sig fort och simmade runt som vanligt så fort temperaturen började gå upp igen. Nån som har nån förklaring ?

            Kommentar

            • Zaphi
              NCS Medlem
              • juli 2002
              • 5395

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av Gwendly
              ratt vanligt problem med C. Gibberosa (mpimbwe ar inte en frontosa langre) tyvarr :/
              Menar du att den fått ett nytt vetenskapligt namn? När hände det? Det skulle vara intressant att läsa om varför och på vilka grunder. Den är ju inte olik frontosa direkt...
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              • Gwendly
                Användare
                • december 2003
                • 374

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av Zaphi

                citat:Ursprungligen skickat av Gwendly
                ratt vanligt problem med C. Gibberosa (mpimbwe ar inte en frontosa langre) tyvarr :/
                Menar du att den fått ett nytt vetenskapligt namn? När hände det? Det skulle vara intressant att läsa om varför och på vilka grunder. Den är ju inte olik frontosa direkt...
                Takahashi & Nakaya beskrev/dopte om Frontosan ifran Cape Mpimbwe till Gibberosa 2003. Jag vet inte exakt vad det ar som skiljer dem (beteendet ar annorlunda men det har nog inte haft att gora med beskrivandet av arten) , formodligen ar det nagot lojligt som att den har farre tander eller nagot i den stilen Det faktum att Gibberosan har en ansiktsmask kan ha att gora med det ocksa. Och om jag kommer ihag ratt sa finns Gibberosan pa grundare vatten.

                En god van till mig, som ar valdigt insatt pa Frontosor (talar for ACA om det bla) sager dock att Cyphotilapia formodligen kommer att bli indelad i 4 olika arter, tva sydliga och tva nordliga.

                Kommentar

                Arbetssätt...