occulatus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • jocker
    svarade
    jo, takkar för hjälpen.. det é blåa ocullatusar, elaka små monster..

    Lämna en kommentar:


  • cichlids4fun
    svarade
    Hej!

    hona brukar oxå få en stor rosa fläck på magen

    mvh

    Peter

    Lämna en kommentar:


  • Daniel Odell
    svarade
    Prickig Bengädda! (spotted gar) populär akvariefisk i staterna, där är ju måttot "everything is BIG" så bengäddor på 120cm e ju inget man tänker två gånger på att trycka ner i sitt 55g.

    Lämna en kommentar:


  • olaJ
    svarade
    Det där är en rejäl snäcklekare :-)

    Lämna en kommentar:


  • tropfrog
    svarade
    Men den oculatus som jag hittade i letandet efter denna fisk var bra häftig i vilket fall:

    MVH
    Magnus

    Lämna en kommentar:


  • Zaphi
    svarade
    Ja, Lamprologus ocellatus heter den. Könen går att se på att det finns en vit sträng i fenorna hos honan (som vår kära vän Daniel citerar). Lätt är det dock inte, men det lär inte bero på "poor captive breeding". Det finns många olika varianter och fångstplatser också. Jag tycker ibland att den med guld/gula kanten om hanarna har ofta också kan skimra lite vitt. Jag kanske bara är paranoid.

    Lämna en kommentar:


  • Daniel Odell
    svarade
    eller tom ocellatus

    citat:With most N. Ocellatus male and female can easily be told apart by the white edging on the end of the dorsal fin and along the anal fin. Males have no dorsal fin edge coloration or some gold at the beginning of the dorsal and colorless at the back of the dorsal. It is said that with some variants and with poor captive breeding that has been done this way of sexing cannot always be done. But in most cases it is an easy and reliable way of sexing them. Males get much larger than females and males of the same age are larger than females.

    Lämna en kommentar:


  • olaJ
    svarade
    Med lite fantasi så gissar man snabbt att det är occelatus han menar?

    Lämna en kommentar:


  • tropfrog
    svarade
    Jag hittar inga afrikanska ciklider med det namnet. Bara djuphavslevande fiskar och någon näbbgäddeliknande jätte. Vilka fiskar menar du?
    MVH
    Magnus

    Lämna en kommentar:


  • jocker
    startade ett ämne occulatus?

    occulatus?

    har jäkligt svårt att se skillnad mellan honor å hanar, hur kan man se det förutom storleken? färgerna eller? har 4st och jag fattar inte vilken som är hane och vilka som är honor.. //johan
Arbetssätt...