VF Labeotropheus trewavasae kinkiga med maten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christer T
    • april 2024

    VF Labeotropheus trewavasae kinkiga med maten?

    Jag köpte för någon vecka sedan 2+2 vf Labeotropheus trewavasae "Nkhata Bay". Normalt brukar jag mat med räkmix 85% och Aquatic Nature pellets 10% samt OSI spirulinaflakes 5%. I butiken fick jag rådet att enbart mata L trewavasae med räkmixen, inte pelletsen men möjligen spirulinaflingorna. Detta pga högre protein innehåll i torrfodret.

    Nu ska jag snart resa bort en vecka och eftersom jag har yngel i burken så skulle jag vilja använda foderautomaten. Är det någon som har synpunkter på det råd jag fick i butiken? Kan jag köra spirulina flingorna medan jag är borta eller är det risk att mina fina L trewavasae ligger döda när jag kommer hem?
  • specmats
    Användare
    • december 2004
    • 3060

    #2
    En fråga! Var det möjligen de vf trewavasae "nkhata bay" på akvarielagret du köpte? i övrigt är den varianten min favorit, fina färger men det mest positiva är den lilla vuxenstorleken, de blir runt decimetern
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)

    Kommentar

    • specmats
      Användare
      • december 2004
      • 3060

      #3
      glömde svara! labeotropheus är lite känsligare än övriga mbunas, ge dem räkmix och lite gröna flingor-mata sparsamt i början, jag skulle använda spirulina flingor till automaten och som sagt-sparsamt
      Tropheus Duboisi halembe, so
      Melanochromis Auratus, vf
      Synodontis Petricola, odlade

      Akvarie-setup (Salt)

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • september 2002
        • 5394

        #4
        Personligen skulle jag nog inte mata dom alls om jag skulle bort 7 dagar bara. Har dom någon störning i matsmältningen så spelar det mindre roll vilket du matar med, problem kommer uppstå i vilket fall då.
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • Christer T

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av specmats

          En fråga! Var det möjligen de vf trewavasae "nkhata bay" på akvarielagret du köpte? i övrigt är den varianten min favorit, fina färger men det mest positiva är den lilla vuxenstorleken, de blir runt decimetern
          Japp det var dom! Jättefina men något magra när jag köpte dom. Har ätit upp sig fint nu och är en riktig frisk fläkt i burken. Den mest utfärgade hanen är nästan självlysande ljusblå. Jasså dom är mindre i storleken än andra trewavasae?

          Kommentar

          • imported_n/a
            Användare
            • november 2004
            • 572

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av Christer C

            Jag köpte för någon vecka sedan 2+2 vf Labeotropheus trewavasae "Nkhata Bay". Normalt brukar jag mat med räkmix 85% och Aquatic Nature pellets 10% samt OSI spirulinaflakes 5%. I butiken fick jag rådet att enbart mata L trewavasae med räkmixen, inte pelletsen men möjligen spirulinaflingorna. Detta pga högre protein innehåll i torrfodret.

            Nu ska jag snart resa bort en vecka och eftersom jag har yngel i burken så skulle jag vilja använda foderautomaten. Är det någon som har synpunkter på det råd jag fick i butiken? Kan jag köra spirulina flingorna medan jag är borta eller är det risk att mina fina L trewavasae ligger döda när jag kommer hem?
            Kör du med automaten,kommer att gå fin fint.SEn så klarar dom en vecka,men dina verkade va dåligt matade så då knske du får halvera veckan,

            Kommentar

            • specmats
              Användare
              • december 2004
              • 3060

              #7
              det är den minsta varianten, som sagt min favorit, jag ville själv köpa gruppen, tror det var 2 honor 2 hanar men mitt mbuna akvarium var inte klart och du hann före! Jag tror att det dessutom är ganska svårt att få tag på just den variant du har
              Tropheus Duboisi halembe, so
              Melanochromis Auratus, vf
              Synodontis Petricola, odlade

              Akvarie-setup (Salt)

              Kommentar

              Arbetssätt...