nytt akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hansen

    nytt akvarium

    skulle vara tacksam om jag skulle få några råd vad jag kan ha för firrar i mitt ny startade kar på 450l, just nu har jag några demasoni men vet inte riktigt hur jag ska forsätta
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    #2
    några lab.trevawasae (näbbciklid) hade varit snyggt.. trevliga fiskar som inte går att ha för många av.. om man har tillräckligt med plats.
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • Henrik Dehlin
      NCS Medlem
      • september 2002
      • 1913

      #3
      citat:trevliga fiskar som inte går att ha för många av..
      was?

      Kommentar

      • specmats
        Användare
        • december 2004
        • 3060

        #4
        Robin-jag såg att du har M.Auratus i din burk (min favorit mbuna)och jag undrar vilket beteende dom har i ditt akvarium, Har haft dom i omgångar men det var ett tag sen och varje gång har de haft olika beteenden-det mest negativa är när de får masspsykos och flänger fram och tillbaks utan att bry sej om nånting-har du liknande erfarenhet? En beställning på 40 stycken vildfångade är i faggorna!
        Tropheus Duboisi halembe, so
        Melanochromis Auratus, vf
        Synodontis Petricola, odlade

        Akvarie-setup (Salt)

        Kommentar

        • Johan
          Användare
          • augusti 2002
          • 3029

          #5
          finns rätt mycket skoj att välja mellan. tex golden, någon snygg alunocora, rödsebra.

          Kommentar

          • specmats
            Användare
            • december 2004
            • 3060

            #6
            nja! auratus är både gul och inverterad svart,alltså honan tycker jag är grann men hannen är mycket snyggare-en pärlemorsvit rygg och mittlinje som beroende på lokal kan vara gul till det grönaktiktiga hållet, vitt oxå,(ibland elfenbensvit!), med en grund i nästan svart men något i ton med mörk lila eller mörkbrun färg-FANTANTISKT VACKER ART
            Tropheus Duboisi halembe, so
            Melanochromis Auratus, vf
            Synodontis Petricola, odlade

            Akvarie-setup (Salt)

            Kommentar

            • specmats
              Användare
              • december 2004
              • 3060

              #7
              Måste förtydliga mej! Auratus är för mej den ultimata cikliden och det har varit så under årens lopp! jag tänker-Färg och form, men artens beteende är komplicerat i den mening att de verkar vara mer av oppurtunister än de flesta andra mbunas och därmed ställer mer krav som jag nu (1000:e gången) ska försöka efterlikna så vi får se hur det går....
              Tropheus Duboisi halembe, so
              Melanochromis Auratus, vf
              Synodontis Petricola, odlade

              Akvarie-setup (Salt)

              Kommentar

              • Robin
                Användare
                • januari 2003
                • 4526

                #8
                Det var ungefär 1 år sedan jag hade Auratus och jag måste säga att jag saknar den lite. Hade 1+2 varav 1 Vf-hona (förövrigt min första VF någonsin). Färgen på en dominant hane är oslagbar.

                Jag fick 2 lekar under tiden jag hade dem (6 mån) och detta i mitt lilla 150 liters kar som jag hade innan jag köpte det på 450 jag har nu.

                Sen som sagt är Lab. Trewavasae en lika stor favorit och det jag menar Henke med att det inte går att ha för många är att man aldrig tröttnar på den. Har man alger i karet är det ännu bättre. Det är hur kul som helst att se fisken med snusnäsa gå och beta alger i 45 graders vinkel.
                Mvh
                Robin

                Kommentar

                • hansen

                  #9
                  tror att jag börjar få igång hjärn-verksamheten
                  nu så man får tacka för hjälpen

                  Kommentar

                  • Johan
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3029

                    #10
                    det är lite svårt att rekomendera, det handlar ju mycket om smak . nu har du ju en "stim" fisk i demansoni, vill du sen ha en lika dan grupp som du har nu el typ ett par av någon större? finns fina protomelas, alunocora, det hänger ju lite på hur du tänkt att de ska bli.

                    Kommentar

                    • hansen

                      #11
                      eftersom jag är ganska grön på akvarium så skulle jag vilja ha råd ang hur många fiskar jag kan ha i mitt 450 l kar ( tänkte mig i demasonins storlek )

                      Kommentar

                      • Johan
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 3029

                        #12
                        du skriver ovan att du har "några" demansoni. men säg att mellan 20-30 borde du kunna ha totalt. du kan säkert knöka ner fler men jag föredrar att det är inte helt packat med fisk. snyggat är- tycker jag ,om man har färre sorter o fler av de man har .Än ha tvärtom

                        Kommentar

                        Arbetssätt...