Blanda Cyathopharynx och Opthalmotilapia?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    Blanda Cyathopharynx och Opthalmotilapia?

    Hej på er tanganyikakunniga!

    Vi har så smått börjat snegla på furcifer/foai och ventralis/boops och kan inte riktigt bestämma oss för vilken av dem. Hur vore det att ha någon variant av båda i samma kar? Går det att ha tex en grupp furcifer och en grupp ventralis, och finns det någon större risk för korsningar?

    Tony Englund
  • Gwendly
    Användare
    • december 2003
    • 374

    #2
    jag tror att Opthalmotilapiorna kommer att vara for harda (de ar inte lika mesiga, speciellt inte boops som har "balls of steel" typ ) for furcifer/foai om inte karet ar valdigt stort.

    Kommentar

    • TroffeMicke
      Användare
      • februari 2004
      • 412

      #3
      Hej.

      Jag hade Foai Ikola och Boops Nkondwe och dom korsade sig med varandra.
      Ville pröva om det funkade med att ha bägge sorterna i hop, men som sagt det gick inte alls.
      Korsningar är ju inte det som man är ute efter.

      Opthalmotilapiorna är mkt.tuffare än Cyathopharynxen.
      Stressade foaien rejält.

      Karet jag hade dom i var ett 720 liters.
      Mvh.Micke

      http://www.troffemicke.com/

      Kommentar

      • ChristerB

        #4
        Hej,

        Jag hade odlade C. furcifer, Ruziba och O. ventralis Mpulungu ihop i ett 660 liters för några år sedan, 7-8 av varje. Det fungerade ganska bra. De bytte av varandra med att dominera akvariet. I längden så inser jag att ventralisarna var lite i tuffaste laget. När det gäller korsningsrisken så såg jag inga tydliga tendenser på detta så länge jag hade dem. Visserligen lockade hanarna på varandras honor, men honorna brydde sig inte nämnvärt. Fick yngel att växa upp av båda. Med tiden föll dock mina C. furcifer bort en efter en. Kanske på grund av stress som jag inte observerade. Idag har jag bara O. ventralis kvar. Kommer prova C. furcifer igen i framtiden, men skall då låta dem vara själva.

        mvh,

        Christer

        Kommentar

        • lotta
          Användare
          • februari 2003
          • 80

          #5
          jag har oxo testat att ha furcifer o ventralis i samma kar. det funkade bra tills ventralisen kommit tills sin rätt, sen var det kört för furcifern,varvid ventralisen åkte ut i ett annat kar .
          När man tror att man kan allt, så slutar man att lära sig!

          Kommentar

          • Tony
            Användare
            • april 2002
            • 4594

            #6
            Tackar för svaren. Det låter onekligen som att det får bli furcifer eller foai och inga ventralis.

            Burken som väntar på invånare är på 540 liter, har ni några bra tips på en art till som kan trivas med förutsättningarna?

            Tony Englund

            Kommentar

            • lotta
              Användare
              • februari 2003
              • 80

              #7
              testa en xenotilapia papilio .Det tror jag kan fungera utmärkt
              När man tror att man kan allt, så slutar man att lära sig!

              Kommentar

              • TroffeMicke
                Användare
                • februari 2004
                • 412

                #8
                Hej.

                Enantiopus ,Cyprisar och Xenosar skulle nog passa ypperligt.

                Jag har faktiskt Hästnosar (E.Cyanosticus Bulu Point),E.Kilesa,X.Ochrygenys Ndole och Cyprichromis Utinta Florucent gående med mina Foaier i ett 840 liters kar (200x70x60) och det går fint.
                Mvh.Micke

                http://www.troffemicke.com/

                Kommentar

                Arbetssätt...