Ovanliga fiskar????Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    Användare
    • juli 2004
    • 428

    #16
    citat:Ursprungligen skickat av christer antonsson

    MEN HALLÅÅ??!! Är det nå´t som jag missat men jag trodde i min enfald att det var så att Sciaenochromis Ahli blivit omdöpt till Fryeri ??Detta har ju debatterats en hel del,namnbyten på redan namngivna arter.Nå`n som kan utveckla detta så att begreppen kan redas ut en gång för alla.
    Japp gärna.

    Kommentar

    • Henrik Dehlin
      NCS Medlem
      • september 2002
      • 1913

      #17
      Om ni läser tråden som jag länkade till så ger "Fredrikr" ett bra svar på eran fråga...

      Kommentar

      • davide
        Användare
        • december 2003
        • 335

        #18
        Vet att jag inte riktigt svarar på frågan, men jag tycker du bör kolla lite på tanganyika. De är överlag mer ovanliga. i.a.f. här uppe i norr.

        Några jag skulle vilja testa om jag hade ett stort kar är:

        Benthochromis tricoti


        Cyathopharynx foae
        MVH David
        www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

        Kommentar

        • Malawi22
          Användare
          • november 2004
          • 72

          #19
          Okej David... tackar för tipset, det är inte allt för tokig mä tanganyika! vi har fått jätte mkt tips ang denna fråga... å d tackar vi för! // erik & jessica

          Kommentar

          • denti
            Användare
            • januari 2004
            • 60

            #20
            Snacka med David boij, killen som hade ciklidaffären här i sundsvall. Han hade ett 1200L akvarium med en hel del ovanliga ciklider. Det var ett tag sedan jag var hos honom så jag vet inte om han har kvar grejorna men det kan vara värt ett försök.

            /Dennis
            /Dennis

            Kommentar

            • Malawi22
              Användare
              • november 2004
              • 72

              #21
              Okej! de ska vi ta o göra... tusen tack // Jessica& Erik

              Kommentar

              • Prayerman
                Användare
                • juni 2004
                • 1314

                #22
                En haplis som jag tycker är riktigt läcker och som jag inte sett så ofta är Copadichromis Trewavasae.

                Hanen blir grymt snygg när han mognar till sig. Tyvärr har jag ingen egen bild på den än. Den gör sig klart bäst i verkligheten.

                En annan av mina favoriter är Mbunan: Tropheops sp "Chilumba", jag har några rätt fina bilder på den på min zoon.

                Tomas Wallengren
                http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                Kommentar

                • Zaphi
                  NCS Medlem
                  • juli 2002
                  • 5395

                  #23
                  Varför vill du ha ovanliga fiskar? För att inte ha samma som alla andra? I många fall är de lite ovanligare fiskarna inte lika snygga, vilket också är anledningen till att de är ovanliga. Vem vill ha icke-minos-reef rödzebror som är brunaktiga tex? Om du vill ha något ovanliga så köp vilda golden, det är inte många som har. De nya varianterna som kommer som faktiskt är snygga blir också väldigt snabbt mycket populära. På senare år är väl electra superior, zebra maisoni och polit exempel på sådanna.

                  Varför jag frågar är för att jag inte riktigt förstod orsaken till att ni ville ha ovanliga fiskar.
                  www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                  Kommentar

                  • specmats
                    Användare
                    • december 2004
                    • 3060

                    #24
                    för ungefär 8 år sen kom dom första M.Maingano till sverige som kostade runt 500 på akvleasing!! Lite lustigt med tanke på hur det ser ut idag
                    Tropheus Duboisi halembe, so
                    Melanochromis Auratus, vf
                    Synodontis Petricola, odlade

                    Akvarie-setup (Salt)

                    Kommentar

                    • Mcoist
                      Användare
                      • oktober 2003
                      • 154

                      #25


                      Efterssom det verkar som om du har ett stort akvarie så fins det ju många mer eller mindre ovanliga typer av frontosor vilka jag tycker är grymt snygga i en stor grupp i stora kar går ju blanda med lite andra ädelstenar från tanganyika sjön.
                      1*540L 4*375L 1*345L 2*210L 1*160L 2*98L 2*45L Malawi Tanganika

                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

                      Kommentar

                      Arbetssätt...