"Prinsessor"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • skorpio
    Användare
    • oktober 2004
    • 244

    "Prinsessor"

    Någon här som har eller har haft "Prinsessor" Brichardi?
    Har ett 200l som jag är sugen på att fylla upp med just den arten....tips om hyr många som är en bra startgrupp?....är dom så kuliga/intressanta som man kan läsa sig till?Förslag på andra arter som går kanon ihop med dom?...Ja alla tips/råd/tänk på osv osv mottages tacksamt................Moss
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    #2
    Ja, de är både kuliga och intressanta och vackra fiskar. De är inte så elaka som man ofta hör, men det är mycket hårda fiskar. Främst är dock prinsessor aggressiva mot fisk av andra arter, de brukar vara relativt fördragsamma mot varandra. Här finns lite info:


    Om jag var du skulle jag skaffa en grupp om 5-10 fiskar, och låta dem para ut. Fiskarna man ser i affären är vanligen mycket unga, och det är svårt eller omöjligt att se vilket kön det är, så det bästa är att köpa ett litet stim och låta dem reda ut det själva.
    Det kommer att gå att kombinera dem med andra fiskar, främst då snabbsimmare som håller till i de övre vattenlagren, som t.ex. danios eller lyktögon, men knappast med andra ciklider.

    Vill du hålla dem med andra ciklider bör du skaffa ett par, och se till att de inte förökar sig. Förutsatt att akvariet är välinrett bör det gå att kombinera dem med t.ex. ett par av nån Julidochromis och ett litet stim Paracyprichromis.

    Prinsessor är lättodlade & duktiga föräldrar - och däri ligger problemet. De samarbetar nämligen med försvaret, så ju fler de blir, desto svårare får övriga fiskar i akvariet. Om du kör blandat med flera arter ciklider måste du hålla nere antalet prinsessor, annars tar de över. Mycket intressant att studera, men ibland något irriterande.
    Här är en bild på en prinsess-koloni i Tanganyikasjön:

    Har lekt med tanken att skapa en sån i ett stort akvarium nån gång.

    Kommentar

    • Fabbo
      Användare
      • september 2003
      • 210

      #3
      Det räcker med en hona och hane men det är svårt att se skillnad på könen, tycker jag åtminstone. Jag har testat med två honor men den mindre honan blev utstött. Men för att få ett par så måste du väl nog skaffa 3-4st för att vara säker.
      De är rätt enkla fiskar men alltid trevliga att se på då de lever som en familj. Roligt att se då ynglen skyddar varandra, även mot mina frontosor.

      Kommentar

      • davide
        Användare
        • december 2003
        • 335

        #4
        Jag håller med Noren om att man bör skaffa en grupp och låta den para ut. Om man vill ha yngle i alla fall. Det stämmer att de lätt parar ut och leker, men bara för att man har 1 hane och 1 hona betyder inte det att det blir ett par.
        MVH David
        www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

        Kommentar

        • Fabbo
          Användare
          • september 2003
          • 210

          #5
          Nej men sen då man lyckats få ett par bildat så hålls de ihop.. Klart att man i början måste ha några så de kan välja bland varandra. Men efter att det bildats ett par så behövs bara de. Ingen idé att bränna sina pengar på att köpa ett helt harem då de ändå ynglar av sig konstant.

          Kommentar

          • skorpio
            Användare
            • oktober 2004
            • 244

            #6
            Ok tackar för dom svaren/synpunkterna....får bli att köra igång ett kar med lite sessor......tycker dom är helsnygga av någon andledning....mer form än färg....nåväl....tack allefall
            ............................Moss.................. ........

            Kommentar

            Arbetssätt...