en mobbare...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredrikr
    Användare
    • oktober 2002
    • 985

    #16
    Om du kan visa lite bilder av fiskarna finns det säkert folk här som kan säga vilka arter du har. När man vet det kan man även ge råd om vilka andra arter som passar ihop med dem.

    Går ränderna längs med kroppen eller på tvären?
    Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
    http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

    Kommentar

    • Nyllet90
      Användare
      • oktober 2004
      • 1133

      #17
      inte för att vara taskig och tjurig men jag tycker att du skulle tagit reda på lite mera om ciklider.. asså.. du vet ju inte äns va mbunas är ju....
      Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

      Kommentar

      • Bright_Blue
        NCS Medlem
        • juni 2004
        • 1582

        #18
        Man måste ju börja nånstans? Jag tror inte du visste allt när du började?

        "asså"

        Mvh/ BB

        Kommentar

        • anli
          Användare
          • mars 2003
          • 3740

          #19
          citat:Ursprungligen skickat av Nyllet90

          inte för att vara taskig och tjurig men jag tycker att du skulle tagit reda på lite mera om ciklider.. asså.. du vet ju inte äns va mbunas är ju....
          Jag vet inte heller vilka mbunas är... de röda eller di blåa?
          Anders L

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • juli 2002
            • 5395

            #20
            citat:Ursprungligen skickat av Nyllet90
            asså.. du vet ju inte äns va mbunas är ju....
            Det där är en onödig kommentar. Jag vet själv hur det är när man ger sig in i en ny värld för första gången och jag tycker att folk skall kunna känna att de kan ställa vilka frågor de vill här på forumet utan att få sådanna svar.

            Det finns många olika nivåer av kunskap vad gäller ciklider och sånt som är självklart för vissa kan vara nytt för en annan, eller för dig. Vissa tror de vet mer än de gör, andra accepterar sitt okunnande och ställer frågor, frågor som gör att alla kan känna sig välkomna.

            Gör inte så att trådens titel faktiskt får en dyster innebörd.
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            • ozric
              Användare
              • mars 2004
              • 3187

              #21

              Jag vet inte heller vilka mbunas är... de röda eller di blåa?
              [/quote]


              !!
              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
              c",)

              Kommentar

              • Alex_e
                Användare
                • december 2004
                • 14

                #22
                Tråkigt med taskiga kommentarer (nyllet90) eller när folk försöker driva med en (anli). Gör att man inte vågar ställa några mer "dumma" frågor, trist då man fick ett positivt intryck från början. Skulle kunna slänga ut nåt tillbaka men vill inte sänka mig till den nivån. Om nån moderator läser detta får ni gärna plocka bort mitt konto då jag inte har för avsikt att använda det mer här.

                Kommentar

                • anli
                  Användare
                  • mars 2003
                  • 3740

                  #23
                  Hallå Alex_e! jag försökte inte driva med dig!
                  Jag ville bara säga att trots jag håller ciklider och har varit med på forumet ett tag, så vet jag faktiskt inte riktigt exakt vad mbunas är för nåt!
                  Jag tycker inte du har ställt någon dum fråga alls.
                  Ber om ursäkt, var absolut inte meningen att du skulle tolka som jag drev med dig[]

                  ps skojar dock ofta och gärna med "stora sjö"-akvarister ds
                  Anders L

                  Kommentar

                  • Alex_e
                    Användare
                    • december 2004
                    • 14

                    #24
                    Ok då misstolka jag ditt inlägg lite ledsen för det..
                    ska skicka bilder på mina fiskar så får folk gärna komma med tips om vilka andra som passar till dessa.

                    Kommentar

                    • Tobbe_B
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 299

                      #25
                      Hej!
                      På din beskrivning om cikliderna låter det som om det kan vara melanichromis freibergi.
                      jag har själv sånna o dom e faktist rätt aggresiva enlit mott tycke men väldit fina speciellt hanarna ne dom impar på honorna.
                      Här är en länk men bilden e den uslaste ja sett någonsin.
                      Msn:t__skate@hotmail.com
                      Zoonen:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
                      Skateboard is not a crime.
                      f.d cool men bytt användarnamn

                      Kommentar

                      • Zaphi
                        NCS Medlem
                        • juli 2002
                        • 5395

                        #26
                        Alex_e: Jag gick in och kommenterade ett inlägg för att det var fel och lite småelakt. Däremot tycker jag inte du skall fundera på att säga upp ditt konto för varje elakt inlägg här. Vi moderatorer gör allt vi kan för att rensa, men lite högre får du nog lägga ribban.
                        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                        Kommentar

                        • Zaphi
                          NCS Medlem
                          • juli 2002
                          • 5395

                          #27
                          ...och för att göra det klart en gång för alla så är mbunas den fiskgrupp i malawisjön som är små, oftast mycket färgglada (men inte kromaktiga) och betar på algmattan. De äter alltså både alger och de små ruggradslösa djur som lever där. Här finns bland andra släkterna Labeotropheus, Labidochromis, Melanochromis, Metriaclima, Cynotilapia och Pseudotropheus.

                          De är revirhävdande munruvare och lever bland klippreven i sjön, i relativt grunt och mycket syrerikt vatten.
                          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                          Kommentar

                          • pirran
                            Användare
                            • december 2004
                            • 186

                            #28
                            Ja försök att förstå att vi frågar för vi inte vet, jag har också ciklider och vet inte speciellt mycket om dom överlag, jag har lärt mej efterhand som dom ex lagt ägg...

                            inga frågor är för dumma! svaren hjäper oss att förstå och göra det bästa.
                            pirran

                            Kommentar

                            • Alex_e
                              Användare
                              • december 2004
                              • 14

                              #29
                              Stämmer bra Tobbe_B, precis en sådan jag har som mobbar de andra.
                              Latest news coverage, email, free stock quotes, live scores and video are just the beginning. Discover more every day at Yahoo!

                              här är bilder på mina fiskar , en liten skara som sagt men det ska bli fler.. har en mal också som inte syns på bilden..

                              Kommentar

                              • Zaphi
                                NCS Medlem
                                • juli 2002
                                • 5395

                                #30
                                De randiga är Cyphotilapia Frontosa (en Tanganyikaciklid) Det är Förmodligen Burundi-varianten. Här är en länk till en annan variant:


                                Den blå kan vara (ej säker) en Protomelas sp. " Phenochilus Tanzania". (Malawi)

                                Den sista är svår att säga. Ser ut som nån hona till en rovmalawi.
                                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...