Hur få mbuna-honor att leka så ofta som möjligt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    Hur få mbuna-honor att leka så ofta som möjligt?

    Hur får man mbuna-honor (zebrakomplexet, men gäller även Pundamilia, "Viktoriasjöns mbunor") att leka så ofta som möjligt? Micke skrev i senaste CB att de inte får matas för mycket. Gäller det alla?

    Låt oss anta att jag har ett en gånger fyrametersakvarium och att jag i detta placerar 8 hanar i avdelningar gjorda av galler. Hanarna kommer alltså inte åt varandra, men honorna är små nog att passera genom gallret.

    Låt oss anta att jag sedan lägger i 200 honor och att jag vill att dessa ska leka fem gånger vardera och att de tvångsspottas efter att ha gått med ynglen någon vecka (alt. äggen "föds upp" till en veckas ålder artificiellt). Är det smart att bara slänga tillbaka dem efter tvångsspottning? Då behåller de ju social status.

    Tillbaka till frågan. Om honorna ska avverka dessa fem lekar så fort som möjligt. Hur mycket mat bör de få? Skulle processen snabbas upp med ett "vilohemskvarium" utan hanar, eller räcker det med nätavdelningarna som finns i det stora akvariet?

    Likartad uppställning har gjorts innan men inte under så lång tid.

    Låt oss anta den en mindre variant: ett tiotal honor, tre hanar, 250 liter. Hur skulle ni bete er för att alla honorna skulle leka snabbast möjligt?

    Anta att filtreringen är bättre än någon har hemma (biologisk, mekanisk, UV + aoutomatiskt vattenbyte).



    Med vänliga hälsningar

    Ola
  • imported_n/a
    Användare
    • november 2004
    • 22

    #2
    Det är ju det alla försöker? Vad nytt har du i dina idéer? Försöker du bräcka naturen?

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • mars 2004
      • 3187

      #3

      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • imported_n/a
        Användare
        • november 2004
        • 22

        #4
        Sorry Ola, nu känner jag mig töntig för mitt senaste inlägg. Fick tillbaka på skatten igår och gick till systemet och belönade mig med en whisky. När spriten rinner till blir jag skrivsugen. Borde dock sätta alkolås på datorn. För i takt med att promillehalten stiger blir jag allt mer mångordig; öser ur mig allt från anemiska truismer till aggressiva påhopp. I det här fallet handlade det väl nästan om det senare. Svara inte på frågan för jag undrar inte. Är inte intresserad av mbunahonor men problemställningen är säkert intressant. Ska skärpa mig.

        Kommentar

        • roccster
          Användare
          • augusti 2004
          • 583

          #5
          Efter att mina Mbunas kom igång (Hongis) så ruvar de nu regelbundet (verkar det som). Med regelbundet menar jag att de blir på tjocken, jag väntar i 3v, låter dem spotta i ett yngelkar, väntar ett par dagar och låter de äta upp sig i yngelkaret, skickar i dem i det stora på kvällen när det är hyfsat lugnt. Efter det tar det ca 3-4v innan hon ruvar igen. Jag har ju bara fått en kull och nu ruvar de på nästa som men det verkar som om att när de väl kommit igång så flyter det på.

          Vill du verkligen ha fler kullar än lite drygt en i kvartalet per hona?

          Låt oss ta ditt lilla ex. i 250l karet med 10 honor. Säg att 7 kommer igång med ruvandet och får en 6-10 yngel. Det blir 40-70 yngel i kvartalet (drygt beroende på hur fort de kommer igång). 150-300 yngel om året.

          Frågan (som du ju också ställde) är ju om de verkligen kommer igång fortare om man tömmer dem efter en dryg vecka eller stör det bara den "normala" produktionen och deras beteende? Kan man verkligen kläcka lika bra eller bättre om man gör det artificiellt?

          Nu är jag inte rätt Pelle att svara vetenskapligt på dina frågor utan jag bara delar med mig om vad jag sett i mitt kar. Jag har alldeles för lite erfarenhet av uppfödning för att ha belägg för det jag säger, varför yttrar jag mig över huvud taget?!? Kan inte låta bli helt enkelt.

          Däremot tror jag du kan "snabba" på eller åtminståne få bättre resultat om du har avskilda delar i karet där honorna kan vila upp sig men ändå vara i närheten av hanarna (nät delar).

          MVH

          / Richard
          http://www.ornemark.com

          Kommentar

          • Mikael W
            NCS Medlem
            • augusti 2002
            • 8596

            #6
            Hej

            Varför i fridens namn vill Du pressa fiskarna? Kommer de överhuvud taget att överleva, eller tar 4-5 forcerade lekar kål på dem?

            mvh
            Mikael W
            (NCS-medlem sedan 1981)

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              1. Hur mycket mat bor de fa?
              citat:Varför i fridens namn vill Du pressa fiskarna? Kommer de överhuvud taget att överleva, eller tar 4-5 forcerade lekar kål på dem?
              Av diverse orsaker kan jag inte beskriva exakt vad jag vill astadkomma bortsett fran vad som star pa http://www.hull.ac.uk/cichlids/BBSRC.html

              125 honor bor leka fem ganger var. Jag behover bara klackta yngel. Planen ar att borja med 250 honor eftersom att alla inte kommer att "lyckas". Pa det "gulliga" sattet tar det har aratal om det ens ar mojligt. Jag vill att det ska ta sa kort tid som mojligt.

              Om jag inte far nogon battre ide sa tas nog bara honorna upp och toms och slangs sedan tillbaka (far ta en funderare pa om det gar klacka artificiellt).

              Mikael beror en annan viktig grej. Kommer de att klara det eller bor de fa vila upp sig efter tre lekar eller tom efter varje?

              2. Kollegor har har problem med att deras chilumbazebror leker daligt. De har tio honor och tre hanar i stora burar. Dessa ska bara leka en gang. Andra arter har funkat utmarkt i uppstallningen. De far mat 1 gang per dag eller 3 ganger per dag (och ingen skilnad i lekfrekvens).

              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • ozric
                Användare
                • mars 2004
                • 3187

                #8
                Min erfarenhet av chilumba-zebror (Katale) är att de är ngt svårare (generellt)att få i lek än övriga mbunas,men när de väl är i gång så är det vanligt att honorna "slits ut" snabbare.Att de inte riktigt hinner återhämta sig eft lek.Hanarna är ju aningens agressivare hos dessa zebror...

                En variant är att slänga i nån något mer lättlekt fisk (tex L.Trewavasae) så kanske de triggas till lek snabbare.

                En annan variant kan va att under en kortare period överdimensionera vtn-cirkulationen och köra med ett ngt kraftigare foder.
                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                c",)

                Kommentar

                • deelay
                  Användare
                  • september 2002
                  • 5394

                  #9
                  Angående maten så gäller det nog bara att mata så dom håller en naturlig kroppsform, varken mer eller mindre efter som tex en övergödd hona producerar ofta mindre rom o leker sämre plus att får dom för mycket mat blir dom lätt "matmissbrukare" och glömmer bort o leka.
                  Angående chilumbazebran så är den snäppet svårare att få lek på en rödzebran, hade det varit jag som kört dom så hade jag laborerat med hanarna och bytt dom om det inte blev någon lek eftersom vissa hanar fungerar bättre en andra på den punkten. Jag hade ett gäng zebror förut som lekte hela tiden så skulle jag testa en annan hane som jag ville prova med men då blev det knaptt några lekar längre så jag bytte tillbaka efter 2månader och då satt dom igång att leka igen.
                  http://www.aquariumstockholm.se/

                  Kommentar

                  • deathdealer
                    Användare
                    • augusti 2004
                    • 1639

                    #10
                    Ola; jag får mina mbunas att leka regelbundet genom att:
                    1. Hålla igen på maten 3-4 dagar
                    2. Ge mat vid olika tillfällen dvs morgon 2 dagar, kväll, svält i 3 dagar, mat morgon osv
                    3. Vattenbyten ofta!!!

                    Det finns inga vetenskaplia grunder till mitt utal *ler*, men funkar DET gör det (för mig iallafall). Samma honor kommer tillbax till huvudkaret, käar upp sig lite...och så samma sak igen!

                    Deathdealer
                    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...