Alla på en gång, eller i vilken ordning???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Teju

    #31
    I min burk har jag 3+4 C.Frontosa blue mpimbwe. 3+2 C Leptosoma jumbo Yellow head Mpimbwe. 1+1 N. Leleupi. 1+1 A. Compressiceps. 3 S. multipunctatus (mal).En så länge går det bra med Frontosorna och Leptosoma.Frontosorna ska vara riktigt hungriga om dom ska sluka en Leptosoma på 12cm.

    Kommentar

    • TroffeMicke
      Användare
      • februari 2004
      • 412

      #32
      Hej Nancy.

      Sist jag tittade (i går) i Simontorps grossistlista så hade de inga VF. C.Leptostoma Utinta Florucent.
      Däremot så hade de odlade , och om det skulle vara dessa du skulle få köpa för 200:- st så skörtar din handlare dig rejält.

      C.L.Utinta Florucent är inte direkt ovanlig här i Sverige , utan vi är flera som odlar den och det finns ofta yngel/ungfisk till salu.

      Ett gott råd är att titta på denna sidas "Till salu" ,senast i förrgår så var det en kille som hade ett gäng fina Utintor att sälja till ett mkt.bra pris.
      Mvh.Micke

      http://www.troffemicke.com/

      Kommentar

      • Nanc

        #33
        Jonas: Självklart var det inte tänkt att fiskarna skulle äta varandra... det är en av anledningarna tilla att jag skippat frontosorna. Jag trodde att fiskarna skulle kunna stå emot Compressiceps, men jag har kanske fel där?
        Micke: Tack för den upplysningen, du har inte möjligtvis tillgång till Simontorps utpris, vore bra att ha i prutningen. Att köpa privat när man bor i Östersund brukar inte vara helt lätt... särskilt inte med de utetemperaturer som är nu, det gäller ju att få frakten så billig att det lönar sig över huvud taget... men tack för tipset!

        Kommentar

        • tropfrog
          Användare
          • juli 2003
          • 1827

          #34
          Efterssom några har satt sina kar som exempel så här kommer min konfiguration:
          3+6eptosoma "blue flash"
          1 par julidocromis regani "kipilli"
          1+4 multifasciatus + kopiösa mängder yngel
          2 par compressiceps "shell"
          5 st synodontis petricola
          5 st ancistrus
          30+ äpplesniglar

          Mina erfarenheter från detta karet:
          Började med 10 multisar, 5 jullar och 6 leptosar. Hade hoppats att leptosarnas yngel skulle vara i fred i denna blandningen, men det blev inga yngel. Förmodligen så åt jullarna upp dom på nätterna.

          Däremot så förökade sig multisar och jullar i en sanslös takt. Detta var inte önskvärt efterssom det är ett sällskapskar och inte ett odlingskar. Så jag skaffade petricolas med förhoppningen att dom skulle ta hand om romen i god tid. Tillväxten på jullarna ströps, men multisarna fortsatte att föröka sig.

          För att försöka att hålla tillbaka tillväxten på multisar så skaffade jag compressiceps. De jagar multisyngel i naturen och jag tycker att det är världens mest naturliga sak att låta dom göra det i akvariet också. Men multisarna är väldigt duktiga på att försvara sina yngel. Även om tillväxten stryps lite så är det alltid någon i varje kull som överlever.

          När jag ändå skulle ha upp karet för justeringar så plockade jag upp alla jullar som var kvar sedan innan inköpet av petricola, en del hade redan nya revir. Och så plockade jag upp multishannar efterssom jag hade väldigt snefördelad könsfördelning.

          Ja just det....Ancistrusarna har funnit med ganska så länge. Dom växer bra, men har aldrig helt hela fenor.

          Det största problemet med att ha tanganyikas i ett sällskapskar är att hålla tillväxten av nya individer på en accepterbar nivå. Jag vill inte riva upp karet med jämna mellanrum för att plocka ut överskottet. Nu vet jag inte om en fullvuxen vanlig compressiceps kan ta en fullvuxen multis, men om dom inte kan det så tycker jag det låter som ett utmärkt fiskval för att begränsa reproduktionen. Jag förstår inte äventyrarens inställning att man inte skall ha fiskar som äter varann i karet. Ingen handlare vill ta emot avkomman. Altså har jag två alternativ, antingen äts tillväxten upp i karet eller så river jag allt för att plocka upp och ta ihjäl dem med jämna mellanrum.

          Att äta eller ätas är ett fullt normalt förhållande i naturen och jag tycker inte att det är fel i karet heller. Det jag däremot tycker är fel är att stoppa i fiskar som tar andra fullvuxna fiskar, det blir för dyrt.
          MVH
          Magnus

          Kommentar

          • Nanc

            #35
            Håller helt med dig där Topfrog, det var ju faktiskt du som gav mig tanken på att göra mitt Tangyika större... när du skrev att Jullar fungerade bra som Multifasciatusbegränsare. Som läget är nu så har jag haft mina Multifasciatus i 7 månader och jag har säkert 15 nästan könsmogna individer "över"... Jag har dem tillfälligt i ett 54 l kar i väntan på att mina Guppys ska köra in karet ordentligt och att stenarna ska anlända från PWSS... de har gått i det lilla karet i en par veckor och jag har redan tre svärmar med yngel!!! Det är helt klart så att man måste ha någon som äter ynglen... Även om Multifasciatus är lättfångade med hjälp av snäckorna, så är dom svårsorterade (man vill ju ha några kvar) just p g a snäckorna...

            Jag upplever också samma sak som du Topfrog... det blir enormt mycket hannar... tråkigt med snedfördelning!

            Kommentar

            • tropfrog
              Användare
              • juli 2003
              • 1827

              #36
              Jag bytte 4 hanar mot 2 honor i min närmsta zoobutik. Men inte alla har turen att ha en butik i närheten som har honöverskott.
              MVH
              Magnus

              PS tropfrog, inte topfrogDS

              Kommentar

              • Nanc

                #37
                Flåt TRopfrog![] Heder åt dig som låtit mig stava ditt nick fel i alla år utan att påpeka det [:X]

                Vad gäller hanöverskottet så löser det sig för tillfället eftersom jag inte ska släppa alla Multisar i nya karet, utan jag släpper ner någorlunda jämna par... Hur det sedan går att sälja överskottet av fiskar när det är 75% hannar återstår att se...

                Kommentar

                • Nanc

                  #38
                  Tänkte bara tala om lite hur det går med mitt Tangayika. Jag sparkade igång det hela i januari och innevånarna blev då 3+3 multifasciatus, 4+2 leptosoma blue flash (hade beställt 2+4) och två Ancistrusar. Jag fick ett enormt algangrepp i karet och det såg helt gräsligt ut efter någon månad. I maj flyttade vi och i samband med det så rengjorde jag det mesta från alger och vid nystarten fick jag hjälp av tropfrog och defdac med gödningstips, kör nu pmdd för fullt och har inga alger... har också satt i Hornsärv som trivs aldeles utmärkt och förhoppningsvis hjälper till med att hålla algerna borta.
                  Snäckisarna förökar sig våldsamt och jag försöker att hålla efter dem någorlunda, vill inte sätta i några rovfiskar förrän leptosomorna fått en chans att föröka sig. Har just nu en leptosomahona med rejäl dubbelhaka, så jag hoppas snart på tillökning... Ja, så står det till i mitt Tanganyika för närvarande...

                  Kommentar

                  Arbetssätt...