Alla på en gång, eller i vilken ordning???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nanc

    Alla på en gång, eller i vilken ordning???

    Nu är snart ommöbleringen i mina kar klara och jag har då mitt 450 l kar klart för inflyttning av Tanganyikaciklider. Botten kommer att bestå av sand och grottorna av kol-, kalk- och lite diversesten. Filtreringen består av ett ytterfilter på 800 l/timme, samt en blå filtermatta på 50x50x10 cm bakom vilken jag kommer att köra två st powerheads på 1500 l/h vardera.

    De fiskar jag tänker ha i är följande:
    L Multifasciatus 8 st.
    Altolamprologus compressiceps "Kigoma", är detta en bra art, eller bör jag ta någon annan Compressiceps??? Hur många bör jag skaffa från början, hade bara tänkt ha ett par i slutänden... om ni inte tycker annat???
    Julidochromis ornatus "Uvira" Samma frågor gäller som för Compressiceps... Antal från början och i slutänden???
    Cyphotilapia frontosa Jag har inte bestämt mig för dessa riktigt ännu... om det blir av, så blir det odlade exemplar. Räknar med en plus tre i slutänden, hur många bör jag skaffa från början???
    Cyprichromis leptosoma Om det inte blir Frontosor, så blir det nog dessa... tips mottages tacksamt på lämpligt antal även här...

    Jag tänker ställa i ordning karet så att det är klart för inflytt, sedan kommer jag att ösa i Guppys i massor, för att få igång filtreringen och dessutom kommer jag då förmodligen att kunna bjuda de nyinflyttade på en hel del levandefoder.... Jag kommer kanske inte att vänta en månad på att flytta in Tanganyikafiskarna, men å andra sidan så går redan ytterfiltret i det karet (med fisk) och jag kommer att använda 50% "gammalt vatten"....

    Hur ska jag göra sedan???
    Ska jag beställa alla fiskar och släppa i dem samtidigt???
    Eller ska jag ta en grupp i taget och isåfall i vilken ordning???
    Jag har två plexiskivor som passar som avdelare till akvariet... ska jag använda dessa för att dela upp grupperna i början... eller kommer det bara att bli ännu mera krig sedan????

    Många frågor är det... men jag är inte van vid så pass attitydrika fiskar som dessa är... så jag känner mig verkligen som en totalnovis!!!!
  • Tommy K
    Användare
    • maj 2002
    • 309

    #2
    Hej. Har du tiden så börja med att släppa ner multisarna så de hittar sina snäckor och har sina revir klara innan du släpper i fler fiskar.
    Compressicepsen tar förmodligen kål på varandra efter hand, har du tur så har du ett par till slut. De är duktiga på att ta multi-yngel när de blivit hemmastadda. Jullarna likaså, men kanske går det bra med fler. Det gör det i alla fall i mitt 720. Frontosorna tar multisarna och leptosomorna så småningom, det kan du vara ganska säker på, även om det kommer att ta ett tag. Bättre du tar leptosomor. Mina multisar rörde inte leptosomornas yngel, men det kommer compressicepsen garanterat att göra. Guppy är en bra idé, jag gjorde ung. likadant. Det tog förvånansvärt lång tid innan de försvann konstigt nog. Det finns fortfarande några kvar trots det förment "elaka" sällskapet.

    Ja, det finns nog många lösningar på detta, men jag tror nog att du kommer att få ett trevligt kar till slut. (Hoppsan höll nästan på att skriva "trevlig karl" i stället...)

    Kommentar

    • Nanc

      #3
      citat:Hoppsan höll nästan på att skriva "trevlig karl" i stället
      Hehe... en sån har jag redan

      Multisarna har jag redan, så de kan helt klart gå i tidigare... så snart karet är i ordning faktiskt, kanske ska släppa i dem samtidigt med guppysarna då...

      Att många fiskar kommer att bli käk så småningom har jag förstått... Det jag måste bestämma mig för innan jag skaffar ev frontosor, är om jag vill skaffa ett större kar så småningom..

      citat:Compressicepsen tar förmodligen kål på varandra efter hand, har du tur så har du ett par till slut
      Det är alltså bortkastat att köpa allt för många i början, skulle 4 vara lagom???

      Om jag tar leptosoma i stället för frontosa... blir inte karet ganska tomt då??? Borde jag inte ha någon fler art då??? Å andra sidan så har jag haft ett 15-tal Multisar i ett 160 l kar ett tag nu... och det har inte sett så tomt ut... de har en förmåga att fylla upp ordentligt med sin attityd....

      Kommentar

      • Nanc

        #4
        Kom på en sak till... Tänk er nu att jag har ovanstående uppsättning fisk, alltså inga frontosor men leptosoma...
        Om jag då bestämmer mig för att köpa ett större kar någon gång i framtiden... då skulle det vara helt omöjligt att introducera frontosor va???

        Kommentar

        • PsyM
          Användare
          • mars 2004
          • 460

          #5
          Jag tror att det kan funka om du då börjar med små frontosor. Helst mindre än vad övriga fiskar är, låter du dem växa upp tillsammans med de övriga då så ökar chansen att de inte kommer äta upp dem när de blir större.

          Mvh PsyM
          Min Zoon
          Mitt 900 liters

          Kommentar

          • tropfrog
            Användare
            • juli 2003
            • 1827

            #6
            Leptosomerna kan du ha väldigt många av så det kan fylla upp rätt så bra.

            Jag skulle släppa i (efter ev guppi) ett stim leptosomer, sen multisarna. Mina multisar var ganska så tuffa mot leptosomerna när jag släppte i dom i mitt kar. Sen skulle jag låta dom gå till dom var "rätt" i antal, innan jag satte i rovfiskar. Har du bara dessa två sorter så kommer alla yngel att överleva. Överflödiga multisar tar man lätt upp med snäckorna.

            Ett stort leptosomstim är så mäktigt att det inte går av för hackor, du kan lätt ha 30 st i ett så stort kar.

            När du har rätt antal av de andra tycker jag att du skall sätta i 4 stycken jullar och 4 st compressiceps. Sen om du har lite sandytor lediga på bottnen tycker jag att du skall titta efter någon snygg sandciklid, varför inte Callochromis pleurospilus?

            Andra fiskar du kan kompletera med är synodontis petricola, en liten trevlig mal från sjön. Eller varför inte satsa på en tanganyikaål, ta den mindre Aethiomastacembelus plagiostoma så äter den inte upp dina multisar.

            Jag skulle prova någon Telmatochromis i ett sådant kar också, men det är lite av en schansning om dom klarar sig mot jullarna och multisarna.

            MEN: Skippa frontoserna så får du ett akvarium som du inte tröttnar på för snabbt.
            MVH
            Magnus

            Kommentar

            • Tommy K
              Användare
              • maj 2002
              • 309

              #7
              Compressicepsen - ska du vara säker på att få ett par så är ju chansen större ju fler du har - givetvis. Så det är väl en kostnadsfråga egentligen. Jag köpte sex, till sist var det bara en kvar. Så för mig gick det ju inget vidare...
              Frontosor äter upp dina snäcklekare, mina (som inte var vildfångade, de är tydligen ännu värre) tog samtliga snäcklekare när de kom upp i storlek. De som de inte fick tag i grävde de ner med snäckor och allt... Om de fattade att det var fisk i skalen de grävde ner vet jag däremot inte :-)
              En bekant till mig har dessutom haft det tvivelaktiga nöjet att trixa ut en till hälften svald compressiceps ur gapet på en Frontosa. Båda firrarna överlevde, men som sagt, det kommer nog inte att funka i längden.
              Leptosoman är trevlig, frilekande och lättlekt om den trivs. Kan vara lite känslig och kräver absolut tättslutande täckglas. Gå inte fram till karet efter du släckt. De får totalpanik och simmar i stenar, sidorutor och täckglas. De vänjer sig inte heller så har du katt och hund kan det kanske bli ett problem. Prinsessor är elaka firrar, men kan hållas med multisar. Compressiceps klarar också deras attacker bra, men jullarna kommer att få det svårt i längden.
              Jag hade Neolamprologus leleupi "Apelsinciklid" i en sådan sammansättning. De är dock inte så roliga men bråkade bara sinsemellan.
              Jag har förstått att du gärna vill ha Frontosor, så pröva. Köpa riktigt små, det är nog enda chansen. Sedan är ditt akvarie för litet för dem i längden. Men det vet du nog redan.

              Kommentar

              • tropfrog
                Användare
                • juli 2003
                • 1827

                #8
                Tommy: Mina erfarenheter är tvärt om dina när det gäller leptosomer. Mitt akvarium står i hallen och är således väl utsatt om man kommer hem en fredagkväll. Jag har aldrig sett mina leptosomer få panik och jag har aldrig sett dom hoppa.
                MVH
                Magnus

                Kommentar

                • Nanc

                  #9
                  Tack Topfrog, och ni andra! Jag tror att Frontosorna är skippade så länge... Det låter som en god idé att låta multisar och leptosoma gå ensamma och föröka sig ett tag först... Jag har redan ett "tillväxtkar" för unga multisar som ska säljas... så jag kan ju skopa över yngel dit då... Helt sanslöst vad multisarna förökar sig...

                  Kommentar

                  • Nanc

                    #10
                    Hmmm... får hoppas att jag får Topfrogs modell på leptosoma då... för mitt akvarium står "mitt i smeten" i vardagsrummet....

                    Kommentar

                    • tropfrog
                      Användare
                      • juli 2003
                      • 1827

                      #11
                      Jag har "blue flash" om det spelar någon roll.
                      MVH
                      Magnus

                      Kommentar

                      • Tommy K
                        Användare
                        • maj 2002
                        • 309

                        #12
                        Tropfrog: Jag hade "jumbo kitumba". De enda som varit värre var Enantiopus melanogenys. De var totalt hopplösa, eller hmmm rättare sagt "hoppvilliga". Men det kan säkert bero på hur ljuset faller osv.
                        Är det mycket liv och rörelse alltid så vänjer de sig säkert.
                        (Själv rör jag mig så sakta att min självuppdragande klocka stannar ibland... Men hellre det än något digitalt klockelände

                        Kommentar

                        • Nanc

                          #13
                          citat:Är det mycket liv och rörelse alltid så vänjer de sig säkert
                          Hos mig har de nog inget val... vi är sju pers i familjen (fem tonåringar), så liv och rörelse får de allt vänja sig vid...

                          Kommentar

                          • Gwendly
                            Användare
                            • december 2003
                            • 374

                            #14
                            jag har liknande erfarenheter som tommy.... i helgen fick jag pula tillbaka en fisk som hoppade upp pa tackglaset, ren tur att jag upptackte den!

                            Kommentar

                            • tropfrog
                              Användare
                              • juli 2003
                              • 1827

                              #15
                              Vilken sorts leptos Gwendly?
                              MVH
                              Magnus

                              Kommentar

                              Arbetssätt...