Ruvande honor, äter de?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • -Catherine-

    Ruvande honor, äter de?

    Känner att jag måste få fråga, med risk för att bli utskrattad.

    Men anledningen till min fråga är de yngel jag helt nyligt upptäckt i mitt akvarium. Alla mina fiskar har ätit som vanligt, jag har inte sett ngt som jag kunnat misstänka vara ett ruvande.

    Jag menar, skulle det vara så att en fisk inte ätit på flera veckor så borde jag rimligtvis inte missat det?

    Förresten, detta tuggande, är det ett väldigt avvikande beteende som man inte kan missa? När jag tittar på mina fiskar så ser de ut att tugga varenda en av dem om jag tittar noga på dem...


    /Catherine
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #2
    Beror lite på vad det är för fisk. Ofta kan ruvande honor "va med" vid matningen men brukar oftast avstå. Men lite käk ,om det är finfördelat,brukar de nog suga i sig.
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • Tobbe_B
      Användare
      • augusti 2002
      • 299

      #3
      om det e malawisar så kan man se om dom tuggar genom att dom har dubbelhaka.
      Tobbe
      Msn:t__skate@hotmail.com
      Zoonen:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
      Skateboard is not a crime.
      f.d cool men bytt användarnamn

      Kommentar

      • fredrikr
        Användare
        • oktober 2002
        • 985

        #4
        Jag har bara sett vad som verkar vara totalt fastande hos mina Malawisar när de ha tugg. Ibland är de framme vid matningarna ändå, men oftast håller de sig ur vägen när det vankas käk.
        Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
        http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

        Kommentar

        • Fredrik H.
          Användare
          • april 2002
          • 1884

          #5
          Jag tycker att "tuggande" är en ganska missvisande benämning. Det är mer en dubbelhaka man ska titta efter. Jag tycker att det finns en hel del arter som det är svårt att se på men för det mesta är det ganska tydligt. Just tyggandet syftar på när honan flyttar runt äggen i munhålan vilket hon inte alls håller på med hela tiden.

          Tropheushonor äter som vanligt tex. Jag har en Tropheushona som kan ta in stora fasta bitar räkmix i munnen när hon ruvar och hon beter sig dessutom som värsta dominanta hanen under den perioden.

          Det vanliga är nog dock att dehåller sig undan. Mina demasonihonor verkar inta en fast plats i skymundan och stå där tils jag fångar upp dem.
          Fredrik H.
          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
          www.cichlidgallery.org
          www.tropheini.com

          Kommentar

          • roccster
            Användare
            • augusti 2004
            • 583

            #6
            Mina Mbunas och då speciellt Hongisarna äter även när de munruvar. Det är inte i närheten av deras "normala" glupska beteende men jag ser att de försöker trycka in en liten bit mat även om det är ganska så fullt där inne i munnen.
            MVH

            / Richard
            http://www.ornemark.com

            Kommentar

            • ZakatH
              Användare
              • april 2004
              • 313

              #7
              Jag har honor som käkar när de tuggar, främst är det dock mina met. zebror som gör det, rödzebra honorna gör det dock inte, en av dom ser förresten ut som en anka när hon ruvar

              Kommentar

              • deathdealer
                Användare
                • augusti 2004
                • 1639

                #8
                Mina honor blir skygga när dom tuggar, dom drar sig undan och håller sig nära ytan! Visst blir dom lite uppspelta när maten kommer i - men äter gör dom icke!

                Som de ovan skriver, så tycker jag att man "tydligt" ser på "dubbelhakan2 när dom går och tuggar! Efter någon vecka är det oftast väldigt tydligt!

                Med vänlig hälsning

                Deathdealer
                "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                Kommentar

                Arbetssätt...