Jädrar vad de förökar sig!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • giggsan
    Användare
    • juni 2004
    • 80

    Jädrar vad de förökar sig!

    I min förra tråd berättadew jag om min första tuggande hona, en röd zebra.
    Frid och fröjd, hon spottar i yngelkaret och nu simmar hon i det stora karet igen. Ynglen kvar i det lilla.

    Jaha, men nu ser jag att en av de andra honorna (röd zebra) tuggar!!
    Vad ska jag göra med henne? Yngelkaret har yngel (ca 1v. gamla). Jag har ett till kar som jag har i gång, utan fisk. Tagit vatten från stora karet och låtit det gå i ca 1 v.
    Ska jag flytta henne dit? Det karet är 160l. För stort som yngelkar?

    Mvh Erika []

    Ps. hur unreder jag ett kar med nyspottade yngel? Behöver de också en massa gömställen och så?
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    För att behålla alla yngel krävs fler än ett yngelkar. Kanske kan du temporärt ha de små ynglen i en spann eller så och låta honan spotta igen, men på lång sikt kommer du behöva fler småkar om du vill behålla allt. Du kan sammanföra ynglen från de olika kullarna när de vuxit till sig lite.

    Du bör inte flytta den stora honan till karet där de andra ynglen går.

    Yngel behöver ingen inredning alls.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • tropfrog
      Användare
      • juli 2003
      • 1827

      #3
      Den centrala frågan är dock:
      Vad skall du med så många rödzebra till?
      MVH
      Magnus

      Kommentar

      • giggsan
        Användare
        • juni 2004
        • 80

        #4
        Ja du, det är ju en bra fråga. Men samtidigt tycker jag det är både intressant och roligt att pyssla med ynglen och karen.
        Men tänkte ev låta denna andra honna spotta i yngelkar, men sedan låta övriga honor som börjar tugga spotta i huvudkaret.
        Men om ngn auratus eller hongi bemödar sig att föröka sig så kanske jag för över en sådan hona...

        Jag kanske låter ynglen flytta in i stora karet när de är stora nog, eller ge bort/sälja dom.

        En fråga: hur stora bör ynglen vara innan de flyttar in med de vuxna? (som är 5-10cm stora).

        Kommentar

        • giggsan
          Användare
          • juni 2004
          • 80

          #5
          Låter zebrahonan spotta i stora karet, för har upptäckt att en hongi tuggar. Och hongibebisar vill jag absolut ha!! [8D]

          Kommentar

          • LadyTiera

            #6
            jäklar vad du fäår bebbar hela tiden då! grattis

            Kommentar

            • giggsan
              Användare
              • juni 2004
              • 80

              #7
              Lady:
              Hehe jag vet! Zebrahonan i stora karet är det snart dags för, men antar att de blir kalasmat för de andra fiskarna [xx(].
              Men hongibebbar vill jag absolut vara med om att föda upp, iaf en gång!

              Det är ju skitkul [:p]

              Kommentar

              Arbetssätt...