Nytt sällskap till Saulosi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fred fish

    Nytt sällskap till Saulosi

    Jag har i ett, egentligen för litet akvarium, två par saulosi och två par flavus. Efter samtal med min akvariehandlare bestämde vi oss för att prova detta i mitt 92-liters, efter att noggrannt ha inrett med nästan 20 kilo kalksten. Tanken var att kalkstenen skulle skapa tillräckligt med hålor och grottor för att fler par skulle kunna hitta sina egna revir...

    Det har funkat bra för saulosin, men flavusen har det inte funkat alls för. Hanarna är rätt elaka mot honorna och jag har varit tvungen att sätta över dem i ett annat kar så länge. I nästa vecka ska iaf flavusen tillbaka till butiken, och då undrar jag om lämpligt sällskap till saulosin? Snäcklekare kunde ju vara ett alternativ... Om jag överger tanken på malawi-biotop, finns det någon annan fisk som kan tänkas passa med mina saulosi? Jag gillar verkligen saulosin, dess vacka färger, spännande sociala spel osv. så jag vill helst inte byta bort dessa...
  • Bright_Blue
    NCS Medlem
    • juni 2004
    • 1582

    #2
    Pröva med Labidochromis Caeruleus (Golden) eller Labidochromis Perlmutt det skulle nog fungera i ditt akvarium. Personligen tycker jag inte man ska blanda malawisar med andra fiskar förutom malar.

    Mvh/ BB

    Kommentar

    • fred fish

      #3
      Tack så mycket, dessa förslag ska jag ta med mig!

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • april 2002
        • 4594

        #4
        I all välmening skulle jag vilja påstå att det är på tok för litet kar för någon malawiciklid. 92 liter vatten, 20 kg sten och en skvätt grus på botten lämnar nog inte mer än 75-80 liter vatten för dem att simma i. Ett litet gäng snäckskalslekare från tanganikasjön hade däremot kunnat trivas bra där i.

        Tony Englund

        Kommentar

        Arbetssätt...