foderfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nyllet90
    Användare
    • oktober 2004
    • 1133

    foderfisk

    hej jag undrar hur man gör med foderfisk?? köper man bara ett gäng typ neontetror och slänger i dem till en stor ciklid?? eller??

    tacksam för svar..

    lä ämnet i denna kategorin för det e afrikanska ciklider jag skulle mata med foderfisk!! (om jag hade ciklider)
    Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon
  • Mr.Fish
    Användare
    • maj 2004
    • 1403

    #2
    Läs din mail Nyllet Hälsn. -Mr.Fish-

    Kommentar

    • Leopoldi
      Användare
      • februari 2004
      • 1082

      #3
      ????

      Kommentar

      • Nyllet90
        Användare
        • oktober 2004
        • 1133

        #4
        jaha... hehe... tack mr.fish blir nyfiken på fortsättningen!!
        Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

        Kommentar

        • FI
          Användare
          • augusti 2002
          • 3743

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av Nyllet90

          hej jag undrar hur man gör med foderfisk?? köper man bara ett gäng typ neontetror och slänger i dem till en stor ciklid?? eller??
          Det viktigaste är att ta reda på om dina stora ciklider verkligen äter fisk ute i det vilda, gör de inte det så är det ingen vits att mata med fisk och kan i värsta fall sluta med att cikliderna dör. Du bör alltså ha riktiga rovfiskar i stil med Nimbochromis polystigma, Nimbochromis livingstonii, Nimbochromis linni osv.

          Om vi förutsätter att det är malawiciklider du har, vill du då se dina rovfiskar bete sig naturligt så är det bättre att mata dem med yngel från mbunas än neontetror. Ta t.ex. Nimbochromis linni som har en speciell form på munnen för att kunna lura på ciklidyngel som ligger och gömmer sig vid stenrösen, en sån fisk kommer inte till sin rätt om de ska äta neontetror som simmar ute på öppet vatten i det övre skiktet av karet.

          Eftersom det går att hålla malawiciklider så pass tätt så skulle jag istället försöka få en större grupp mbunas att leva i "harmoni" med ett fåtal fiskätare som t.ex. Nimbochromis polystigma, det blir naturligast för fiskarna och blir också billigt och bekymmersfritt.

          Att köpa "foderfisk" blir rätt dyrt i längden, och om man nu har malawiciklider som leker stup i kvarten, som inte släpper ifrån sig ynglen innan de är rätt stora och som dessutom kan leva rätt tätt så känns det lite onödigt. Men visst går det att köpa neontetror eller liknande fiskar också, men rovfiskarna kommer inte att få lika intressanta födosökbeteenden. Överlever neontetrorna i "malawivattnet" så mår de nog inte så jättebra heller, och man kan inte förutsätta att "foderfisken" blir uppäten direkt, jag har varit med om att ett stort stim sorgmanteltetror har börjat visa upp lekbeteenden i ett kar med jaguarciklider... De var för kvicka för rovfiskarna och lärde sig helt enkelt leva med att ha dessa monster lurandes i skuggorna.
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • Nyllet90
            Användare
            • oktober 2004
            • 1133

            #6
            okej... jo jag vet att fisken måste vara en rovfisk.. men tack för svarten
            Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

            Kommentar

            Arbetssätt...