Salt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Klas A
    Användare
    • december 2004
    • 104

    Salt?

    Undrar hur mycket salt man ska ha i vattnet i ett Malawi akvarium?
    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=114789
  • malawi´n
    Användare
    • juli 2004
    • 78

    #2
    jag har inget sal i mitt malawikar, och tvivlar på att så många andra har det...

    Mvh Malawi´n
    Mvh Malawi´n

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • mars 2004
      • 3187

      #3
      Cirkus Gurkus en halv dl/100 l bytt vtn...
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • Malawi22
        Användare
        • november 2004
        • 72

        #4
        viket salt menar du? men vi brukar salta med ektozon salt , när vi ser att dom kliar sig på botten! men du ska bara salta när fiskarna kliar sig mkt!!

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Hej Klas!
          Jag har ca: 1 msk. salt/100 liter vatten. Jag vet endel som har
          1 dl/100 liter. Vuxen fisk ska inte ta någon skada av salt, men växter blir fort fula. Saltet ska vara utan jodd.

          Mvh Tomas

          Kommentar

          • Klas A
            Användare
            • december 2004
            • 104

            #6
            Saltet heter Aqua Medic reefsalt
            http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=114789

            Kommentar

            • Malawi22
              Användare
              • november 2004
              • 72

              #7
              aha okee! ja d är inge salt som va har hört talas om!

              Kommentar

              • ozric
                Användare
                • mars 2004
                • 3187

                #8
                Vanligt ICA-salt går lika bra.Största skillnaden är priset!!
                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                c",)

                Kommentar

                • Mr.Fish
                  Användare
                  • maj 2004
                  • 1403

                  #9
                  citat:Undrar hur mycket salt man ska ha i vattnet i ett Malawi akvarium?
                  Jag vill betona att det blivit en salt(NaCl) hysteri här på forumet.Jag vet inte vem som startade hysterin; men jag vill säga att man endast skall använda NaCl under särskilda omständigheter (sjukdom) !
                  Jag menar, tag en titt(enklast webben=lake Malawi) på vad som det finns mest av i vattnet ! Vad finner man där, jo att det finns mest av vätecarbonat,Joner av : Kalium,Natrium,Kalcium,klorid( ej Natriumklorid!)Va faan..mängden av NaCl är så liten ,så att den ej står med !!!
                  Vill ni göra något med ert Malawi-vatten ; använd enbart Bicarbonat då !!! Och sluta med det här salt tjaffset(inte riktat till dej
                  Klas A ) -Eller byt invånarna i burken mot "riktiga" saltvattensfirrar ! Fisken har talat Uggh!

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #10
                    "Salthysterin" är gammal skulle jag vilja säga och det är snarare en "antisalthysteri" på forumet (dvs. saltandet tror jag minskar). Personligen tror jag salt är onödigt i ett välskött akvarium av de orsaker som Mr. Fish tar upp. I ett misskött akvarium så är det nog bra med salt. Kanske var det därför man hade en massa salt innan "vattenbyteshysterin" och "filterhysterin" (vilket förstås är possitiv) drog igång?
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • Mr.Fish
                      Användare
                      • maj 2004
                      • 1403

                      #11
                      citatersonligen tror jag salt är onödigt i ett välskött akvarium av de orsaker som Mr. Fish tar upp.
                      Ni ser !! Två "experter" kan inte ha fel

                      Kommentar

                      • Bright_Blue
                        NCS Medlem
                        • juni 2004
                        • 1582

                        #12
                        Tveksamt om alla har råd att köpa dyrt bikarbonat. Var köper ni ert och vad kostar det? Är det inte bättre med salt än inget alls? Jag kör själv med billigt salt från affären.

                        Mvh/ BB

                        Kommentar

                        • Mattias Olsson
                          Användare
                          • september 2003
                          • 328

                          #13
                          Nån skrev i någon tråd för ett tag sen att man kunde köpa bikarbonat i "storförpackning" hos nåt bageri om frågade snällt...?
                          Värt och kolla upp kanske om man tycker det blir för dyrt.

                          Kommentar

                          • Zaphi
                            NCS Medlem
                            • juli 2002
                            • 5395

                            #14
                            Jag är en av dem som tycker det är bra att ALLTID ha i lite salt i karet. Jag haft lite otur då och då när jag lagt av med det. Om det är rätt eller fel vet jag inte, men jag mina erfarenheter säger att det verkar som att man får mindre problem med sjukdomar med lite salt i karet.

                            Jag kör vanligt grovs havssalt jag köper på coop. Det kostar cirka 15kr för 2kg.
                            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                            Kommentar

                            • Gäst

                              #15
                              Hej - jag är hysterisk!
                              Jag kör numera med AquaMedic ReefSalt. Kanoners kanon - men det är inget svar, det är en åsikt. Busenkelt att samtidigt påverka KH, och dH också för den delen, PH hänger ju med också (om man vill salta sina fiskar samtidigt vill säga). Löser sig som varm glögg i strupen och löser upp sig nästan omedelbart. Tror jag betalade runt 260 spänn för 4kg. Ok dyrt, men för min del räcker det med omkring 2 msk per vattenbyte (eller något mer beroende på hur stort vattenbytet blir). Paketet lär räcka ett bra tag så den utgiften blir knappast feberframkallande. Nu är jag ju visserligen hysterisk och förstår kanske inte bättre.... (obs! aningen skämtsamt apropå hysteri - no hard feelings

                              Kommentar

                              Arbetssätt...