Trigga lek hos snäckslalslekare(brevis)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ralp
    Användare
    • november 2004
    • 70

    #16
    Såg häromdagen brevis hos min lokala handlare - Gud! Vilka stora biffar! Som bulldogger. Jag hade bara de som finns i akvarielagret att jammföra med. Så jag tror att dina helt enkelt inte är könsmogen än. Det är tyvärr samma anledning varför jag måste ha tålamod med mina multisar...

    Hejhopp. Ralp

    Kommentar

    • Johan W
      Användare
      • maj 2004
      • 266

      #17
      >Ralf

      Det är möjligt. Jag har också sett riktiga biffar till brevis, men mina är inte så stora: honorna är ca 4cm och hanen är 5.

      >LadyTiera
      Du kan ju alltid prova att sänka några grader. Jag vet att en del Tanganyika är lite känsliga för höga temperaturer och kan till och med dö om det blir varmare än 30 C. En som jag känner försökte febrilt med vattenbyten en het sommar för att få ned temperaturen (hans sandciklider strök med).

      tillsätter du salt och bikarbonat i vattnet? (tillsätt endast i samband med vattenbyte annars kan det bli ammoniak i vattnet!)

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • februari 2003
        • 2695

        #18
        Man behöver inte göra något speciellt för att få brevis i lek - är det ett par och de har bra med mat så leker de. Däremot kan det vara knepigt att se att de lekt, de gör inget speciellt utan en dag är det yngel bland snäckorna bara.

        Men, som sagt, man behöver ett par. Johan W: du är spikad på att du inte har två hanar?

        De där "biffarna" kan ha varit hybrider med (eller rentav renrasiga) Neolamprologus calliurus. Jag har själv köpt tjeckiska "brevis" som nästan spikat var brevis x calliurus hybrider. Riktiga brevis blir inte mer än 5cm, calliurus (& hybriden) blir uppemot 8cm.

        (Ha, vad lustigt - fishbase listar calliurus, som alltså blir mycket större och har lyrfena, som synonym till brevis! Skall se om jag kan hitta nån info om det.)

        Kommentar

        • Johan W
          Användare
          • maj 2004
          • 266

          #19
          Det visaseds sig att de fiskar jag hade som lekte var calliurus och inte brevis... (thnx Mike)

          Tyvärr verkar ynglena vara borta idag (hann se dem i ca två dagar). Snäckan ser ut att vara tom och honan skyddar den inte lika bra längre.

          Förhoppningsvis (kanske till och med troligen) kommer de leka igen, och då undrar jag: ska jag ta ur snäckan när jag ser frisimmande yngel, eller ska jag låta det vara och hoppas på att fiskarna blir bättre föräldrar om de får träna några gånger?

          Yngelvård är ju kul att studera och jag är inte så inne på att odla och dra upp en massa fisk (även om det vore kul att ha ett litet bestånd som föryngrar sig). Så jag är inne på att låta det vara. Vad tycker och tror ni?

          Kommentar

          Arbetssätt...