Prinsessor nyligen införskaffat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kapatekk
    Användare
    • januari 2004
    • 39

    Prinsessor nyligen införskaffat

    Iförrgår (onsdag) var jag i Luleå och inhandlade två Prinsessor. Jag bor i Kiruna så det blev en transport på ca 6 timmar innan vi var hemma.
    Jag hoppas nu att jag har en hona och en hanne (Den ena har längre och vackrare fenor + lite större än den andra).

    Efter att dom varit i akvariet i ca 2 dagar så är hannen och gräver under ett stenröse. "Honan" hoppas att det är en hona, är uppe och gömmer sig vid pumpen. När hon visar sig är hanen framme och attakerar. I affären simmade dom brevid varandra.

    Är dom lite chockade efter den långa transporten eller har jag trots allt fått två hannar. Någon som har erfarenhet av hur Prinsessor beter sig i ett nytt akvarium.

    ps. dom är helt ensamma i akvariet.

    Tacksam för svar.
    Patrik Ek, Kiruna
    Min Zoon http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=94715
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    #2
    Hur stort akvarium?

    Det kan mycket väl vara två hanar, det är nästan omöjligt att se skillnad på en outvecklad hane och en hona. Man köper dem liksom med 50% chans, så det är oftast en bra idé att köpa uppenbara par eller fler fiskar än man tror man kommer behöva.

    Det kan underlätta om du har några stimfiskar, t.ex. danios, i akvariet, så den revirhållande hanen inte kan rikta hela sin uppmärksamhet på den andra fisken.

    Kommentar

    • kapatekk
      Användare
      • januari 2004
      • 39

      #3
      Akvariumet är litet 60*30*30, därför blev det bara två st. Jag tänkte ha dom där iväntan på att jag flyttar dom till ett större. Jag har några danio i ett annat akvarium, kan prova flytta över några.
      Patrik Ek, Kiruna
      Min Zoon http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=94715

      Kommentar

      • imported_n/a
        Användare
        • november 2004
        • 22

        #4
        Det kan vara hur som helst. Jag gav just iväg en grupp som var klart skumma. Den största var Big Mama och diverse fiskar fick succesivt stå i skamvrån. Har du inte ungdjur så är min teori att deras stora självhävdelsebehov kan ge sociala effekter som blir svårt att ge grund för en primitiv familjekultur. Likaså misstänker jag att de har svårt att bara köpa "första bäst partner" i ditt försök till koppleri. Om du bara undrar vad som kommer att hända med just dina fiskar så tror jag ingenting. Positivt är möjligtvis att åtminstone någon gräver; det bör ju betyda att den åtminstone hyser possesiva känslor.

        Kommentar

        • kapatekk
          Användare
          • januari 2004
          • 39

          #5
          Jag har provat att placera några Danio i akvariet. Det har gjort hannen lite mer konfunderad. Men han är riktigt ilsken, innan Daniona lärde sig att hålla sig undan så rök det några fjäll på dom.

          Så nu får jag se om dom blir ett par. Hannen har då mer att göra och han gräver för fullt. Hoppas att den andra är en hona så det blir lite yngel. Annars får jag väll försöka importera några fler Prinsessor från Luleå.
          Patrik Ek, Kiruna
          Min Zoon http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=94715

          Kommentar

          • Uffeman
            Användare
            • februari 2004
            • 234

            #6
            Skaffade själv en hona+hanne (hoppas jag det är) daffodil som gräver o håller på...

            ....alla säger att dom är lättlekta, så jag undrar hur man triggar lek enklast. Är det vattenbyten och sänka tempen som gäller ?

            Hur ser man att dessa leker ?

            Kommentar

            • Mike_Noren
              Användare
              • februari 2003
              • 2695

              #7
              Mata dem bra och vänta. Är det ett par får du lek snart nog; de behöver inte triggas.

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                Köpte en grupp "daffar" på 9 st som jag tänkte skulle få para ut sig. Av dom 9 gick en till fiskarnas nirvana, kvar blev det 8 st. Dom gick först i mitt lilla på 105l sedan när deras nya hem var klart (400l) flyttade dom över dit, med lite andra (vf ocelatus 1par, a.calvus 1par & 1 par vf hästnosar.)Det tog lite tid men av dessa 8 st "daffar" blev det 1 alfa hanne & 2 st honor som började leka. Det tog nog ca 4 månader men sedan var yngelsprutandet igång. För det är var det blev...hannen lekte av honorna var 2-3 vecka så han hade att göra. :-) Ha tålamod så leker dom, om det är 1 par.
                Mitt problem som blev var att alfahannen tog över akvariet helt, man såg knappt några andra fiskar mer än vi matning, så dom fick byta ägare mina kära "daffar". Nu har jag bara ca 15-20 yngel kvar i karet som växer & frodas av mina " daffar". Det tar ett tag till dom blir så dominanta att dom tar över akvariet & till dess får dom gå där. Just detta med att prinsessor tar över är det nog ganska många som kan vittna om. :-) Men det finns inte många fiskar som är så vackra som just prinsessorna när dom går i ett kar med en massa yngel i olika åldrar

                Kommentar

                • kapatekk
                  Användare
                  • januari 2004
                  • 39

                  #9
                  Lägesrapport

                  Det ser ut som att hanen har lungnat ner sig nu efter 5 dagar. Min hona (troligen) är mindre skygg och blir inte attakerad när hon visar sig.

                  Mina Danio har fått en del stryk stjärtfenorna är naggade. Men hanen verkar inte bry sig så mycket om dom heller. Jag låter dom vara kvar några dagare till så får jag se hur det går.

                  Det är riktigt roligt att de hur det utvecklar sig.
                  Patrik Ek, Kiruna
                  Min Zoon http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=94715

                  Kommentar

                  • kapatekk
                    Användare
                    • januari 2004
                    • 39

                    #10
                    Lägesrapport 2

                    Nu har det gått två veckor och Prinsessorna har lungnat ner sig. Danio har jag flyttat bort från akvariet. (Dom fick så mycket stryk).

                    I övrigt ser det ut som att dom håller på att bekanta sig med varandra. Hoppas att det blir yngel av dom.
                    Patrik Ek, Kiruna
                    Min Zoon http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=94715

                    Kommentar

                    • kapatekk
                      Användare
                      • januari 2004
                      • 39

                      #11
                      Nu har det gått 26 dagar.

                      När jag studerar prinsessorna, så ser jag att den (troliga) honan ibland spärra upp sina gälar och åker i full fart mot hanen och ger honom en "kram". Han verkar inte bry sig utan fortsätter med det han håller på med.

                      Är det ett beteende som ni har sett hos Prinsessor?
                      Patrik Ek, Kiruna
                      Min Zoon http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=94715

                      Kommentar

                      • Uffeman
                        Användare
                        • februari 2004
                        • 234

                        #12
                        Äntligen har jag fått Daffodil-yngel !

                        Snackade i telefon igår och sneglade samtidigt ner i karet och märkte någonting rörde sig så jag kollade närmare. 10 frisimmande yngel som honan vaktar frenetiskt.

                        -Behöver jag köra igång med Artemia tror ni, eller klarar dom sig på smulorna efter räkmixen som de andra äter ?

                        Kommentar

                        • Johan
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 3029

                          #13
                          artemia är aldrig fel, mina yngel ser artemia som mat mycket lättare än tex räkmix rester.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...