Pigmentfläckar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anettea
    Användare
    • augusti 2004
    • 75

    Pigmentfläckar?

    Hej,
    Jag har ett gäng med Metriaclima Estherae (rödzebra). En hane har fått
    som svarta "krutstänk" på sidan av kroppen. Någon som har en aning
    om vad det kan vara. Han verkar definitivt inte sjuk. Han har haft dom några månader men dom verkar öka sakta i antal.
    Mvh
    Anette
  • Mr.Fish
    Användare
    • maj 2004
    • 1403

    #2
    Hej Anettea ! Det kan vara sk. spirulinafläcker, Jag har själv liknande problem (jag ser det förvisso inte som ett problem)
    Du får mata mindre med spirulina baserat foder, om du vill att fläckarna skall försvinna !
    M.v.h. Mr.Fish

    Kommentar

    • deathdealer
      Användare
      • augusti 2004
      • 1639

      #3
      ############### Flyttad tråd #############################

      Hej anettea!
      Jag flyttade din tråd till Afrikanska Ciklider istället!
      Tänkte svara precis som ärade Mr Fish!

      Vänligen Deathdealer
      "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
      "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

      Kommentar

      • anettea
        Användare
        • augusti 2004
        • 75

        #4
        Hej Mr.Fish,
        Tack för ditt svar. Jag skall kolla innehållsförteckningarna.
        Någon annan som har andra idéer?
        Mvh
        Anette

        Kommentar

        • Mattias Olsson
          Användare
          • september 2003
          • 328

          #5
          Hej

          Jag fick också svarta fläckar på mina rödzebra jag hade av spirulinapulvret jag hade i räkmixen! Du kan läsa mer här:

          Kommentar

          • Mr.Fish
            Användare
            • maj 2004
            • 1403

            #6

            citat:Tänkte svara precis som ärade Mr Fish!
            Ohh...Tackar för den fina komplimangen ![] Hälsn. Mr.Fish

            Kommentar

            • andmob
              Användare
              • november 2003
              • 72

              #7
              Finns det några "bevis" på att pigmentfläckarna beror på just spirulina? Jag matar mina fiskar enbart med räkmix gjord på ärtor, räkor, multivitamin, gelatin. Tre av rödzebrahonorna har fått pigmentfläckar, och har även kommit två små på en Melanochromis johannii hona. Är det t ex uteslutet att det beror på karotenet i räkskalen? Kan det kanske vara så att olika räkor innehåller mer karoten än andra? Vissa ser ju faktiskt rödare ut.. Om man får en sats räkor med mycket karoten så kanske även detta kan ge upphov till pigmentfläckar?
              Bara en tanke... Har sökt mycket på forumet, men jag hittar bara att boven är spriulina, spirulina, spirulina....

              Kommentar

              • mini
                Användare
                • september 2004
                • 46

                #8
                Jag matar mina fiskar med ett flingfoder helt utan spirulina och de har oxå fått svarta fläckar. Jag har hört från min akvariehandlare att det beror på överdosering av karoten.

                Kommentar

                • Stelin
                  Användare
                  • december 2002
                  • 1339

                  #9
                  Det är märkligt det här med pigmentfläckar.
                  Bortsätt från mina egna erfarenheter så var jag häromdan hemma hos en "odlare" där han bla hade ett kar med en grupp med c:a 15-20 fiskar. I den här gruppen så hade e n fisk fått svarta pigmentfläckar.
                  Om det nu skulle vara spirulina/karoten som är boven varför får då inte alla fiskarna pigmentfläckar, dom äter ju alla precis samma mat?
                  //Stefan Lindstedt

                  Kommentar

                  • Fredrik H.
                    Användare
                    • april 2002
                    • 1884

                    #10
                    Jag måste säga att jag tycker att folk i allmänhet är aldeles för petiga med sånt här. Fiskar har lite fläckar här och där, några saknar en rand nån stans. Jag tror att folk överreagerar när de tror sig ha gjort något fel så fort en och annan fläck syns.

                    Jag tycker såklart att det är viktigt att inte avla sönder fiskar och det kan ju vara delvis därför som denna nogrannhet med färger och mönster uppkommit. Ibland låter det dock som att folk tror att deras akvarieinvånare enbart är prydnadsföremål (syftar inte på någon i denna tråd).

                    Själv har jag lite leverfäckar här och där och det är inget fel på mig för det.
                    Fredrik H.
                    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                    www.cichlidgallery.org
                    www.tropheini.com

                    Kommentar

                    • Stelin
                      Användare
                      • december 2002
                      • 1339

                      #11
                      Men visst är det lite märkligt. Jag har haft fiskar som i princip sett ut att vara av ngn ob variant. Med cm stora svarta fläckar. Min senaste t e o r i(som inte är baserad på någonting) om detta är att det faktiskt istället för fodret kan vara något som ska finnas på en del fiskar.
                      Alltså att det ligger latent hos en del individer ungefär som ngn ovanlig ob variant av tropheus.
                      Vad tror ni om detta?
                      //Stefan Lindstedt

                      Kommentar

                      • Tony
                        Användare
                        • april 2002
                        • 4594

                        #12
                        Jag är spiksäker på att fläckar på vissa rödzebra uppkommer oavsett om man matar med spirulina och karoten eller inte. Min nuvarande grupp rödzebra är helt utan fläckar och deras yngel får inte heller några fläckar. Min förra grupp rödzebra hade inga fläckar, men en del av deras yngel fick lite "sotfläckar" här och där. Det borde betyda att en del fiskar bär på "större" anlag för fläckar än andra.

                        Är jag snett ute får ni övertyga mig =)

                        Tony Englund

                        Kommentar

                        • Fredrik H.
                          Användare
                          • april 2002
                          • 1884

                          #13
                          Jo, jag håller förstås med om att det alltid är intressant att forska kring sakers uppkomst. Centimeterstora fläckar låter ju minst sagt oroväckande, det har jag aldrig sett.

                          Har du haft dessa fläckar på enstaka, i övrigt friska exemplar i en annars normalfärgad grupp?
                          Fredrik H.
                          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                          www.cichlidgallery.org
                          www.tropheini.com

                          Kommentar

                          • deelay
                            Användare
                            • september 2002
                            • 5394

                            #14
                            Jag kommer ihåg när jag va liten grabb o sprang på Akvariecentrum under medborgarplatsen så såg jag ibland några fläckar(inte ofta) på någon fisk så jag frågade gubben som hade butiken, Horst hette han och han menade på att det kom bara på dom fiskarna(malawi) som hade spenderat en tid i vatten med lite fel värden... om det e stämmer vet jag inte men det är ju iaf en teori.
                            http://www.aquariumstockholm.se/

                            Kommentar

                            • Stelin
                              Användare
                              • december 2002
                              • 1339

                              #15
                              Fredrik.
                              Japp, det har i övrigt varit helt normalfärgade friska fiskar. Jag har haft det i flera olika tropheusgrupper som jag haft.
                              Jag hade det tex på fiskar i min förra odlade molirogrupp(kommer tyvärr inte riktigt ihåg hur många det var) och nu även i min VF "regnbågs"grupp(c:a 10-15st i en grupp på 61st.). Det har varit 1-1 1/2 cm stora fläckar på ett eller flera ställen på kroppen blandat med mindre partier där fläckarna enbart varit mm stora.

                              Det här har alltså inte varit några småstänk utan riktigt stora fläckar som osökt för tankarna in på OB...
                              //Stefan Lindstedt

                              Kommentar

                              Arbetssätt...