Finns det någon som har erfarenhet av denna fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • weeelin
    Användare
    • maj 2004
    • 105

    Finns det någon som har erfarenhet av denna fisk?

    Jag har tänkt att skaffa några fiskar ur "Protomelas familjen" Har tittat runt lite och tycker denna fisk är fin, Protomelas spilonotus tanzania "mbamba bay" Finns det någon som kan kan säga något om den som har haft dem? Brukar den finas att köpa i akvarieaffärer? Skulle gärna vilja ha lite mer info om firren. Bild finns under artbeskrivningarna.

    Tack på förhand!
    Gunnar_welin@hotmail.com
  • jowa
    Användare
    • februari 2004
    • 194

    #2
    Äger en Protmelas sp "Chiriwa" och jag måste säga att det är min absoluta favoritfisk i akvariet just nu. Grymma färger, speciellt vid lek, och en storlek som gör att den syns. Såg att det står i artbeskrivningen att den är relativt skygg och där jag jag delvis hålla med, iaf till en början. Under de första månaderna blev den bortjagad av flera cm mindre Kadango men på senare tid har den blivit kungen i akvariet trots att Kadangon nu är nästan lika stor som den själv. Den är rätt så hetsig på honorna när den vill leka och tar inte nej som ett svar. Köpte nyligen en till hona till honom av den anledningen.

    Den kan, liksom Kadangon, ibland vara lite lättskrämd men för mig har det värsta gått över nu. Tror att de kräver ett rätt så stort akvarium för att känna sig trygga. Den behöver även ett större öppet område i gruset där den kan gräva sin lekgrop.

    Kan inte annat än rekomendera denna fisk!
    http://hem.bredband.net/aquascene

    Kommentar

    • weeelin
      Användare
      • maj 2004
      • 105

      #3
      Tack för svaret! Tittade på din hemsida och den var ju jättefin! Jag har funderat på att skaffa några fiskar, men jag vet inte riktigt var jag ska hitta dem. Hur fick du tag på dina? Jag bor i växjö.

      Kommentar

      • jowa
        Användare
        • februari 2004
        • 194

        #4
        Har köpt mina fiskar i Stockholm och Västerås. Chiriwa'n är köpt i Västerås hos aquatropic. Han har stora ex av dessa fiskar inne nu, men det är lite långt att åka om du inte skulle råka ha vägarna förbi.
        http://hem.bredband.net/aquascene

        Kommentar

        Arbetssätt...