blästersand

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nyllet90
    Användare
    • oktober 2004
    • 1133

    blästersand

    Hej!

    jag har lite frågor om tanganyika akvarium.

    1. Sugs blästersand upp med skiten när man rengör med sughäver prylar??(sanden e ju gannska liten)
    2.är det nödvändigt med ett ytterfilter till ett 60-liters kar??
    3. finns det någon bra akvarie affär i örebro området med ett bra tangayika utbud??(främst fisk men oxå snäckor och prylar)
    Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon
  • Malawi22
    Användare
    • november 2004
    • 72

    #2
    Hej!! De beror ju på hur nära botten du sätter sughävert slangen.Men annars bör de gå bra.

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • april 2002
      • 4594

      #3
      Hallåj!

      1. Ett väl fungerande akvarium skall aldrig eller extremt sällan behöva dammsugas, så det spelar egentligen ingen roll.
      2. Det är inte nödvändigt, men för att slippa jobba ihjäl sig med filterrengöring och samtidigt få en bättre balans i en såpass liten vattenvolym skulle jag kört ytterfilter med hyffsad filtervolym. Om akvariet tillåts vara fult är ett filterfack med filtermatta ett bra alternativ.

      Tony Englund

      Kommentar

      • Nyllet90
        Användare
        • oktober 2004
        • 1133

        #4
        jaha.. okej... jag är mycket nöjd med svaret på fråga 2. tack så mycket.. men på fråga 1 så fattar jag inte riktigt!! asså om man inte tar syghäverten nära botten så suger man ju inte upp bajset ju!!! eller??
        Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

        Kommentar

        • MagnusL
          Användare
          • januari 2004
          • 326

          #5
          Det går att hitta en balans på hur högt/lågt man skall plasera sugen. Man kan få upp den mesta skiten medans bara lite sand följer med. Dock kan man ibland få med en hel del sand, när man slarvar. Iaf är det så för mig. Jag skulle inte rekommendera blästersand till ett kar med fiskar som smutsar ner ordentligt. Men i mina kar fungerar det bra.
          Magnus Lovgren

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • juli 2002
            • 5395

            #6
            Som Tony förklarar, så samlas bara marginellt (knappt märkbart) med avföring och annat skräp på botten eller i gruset om karet är i balans och vattencirkulationen god. Jag slamsuger aldrig mina akvarium. Aldrig någonsin alltså! Har aldrig gjort.

            Om man har ett akvarium med mycket låg vattencirkulation, kan det behövas, men då bör man kanske fundera på om man inte borde öka cirkulationen istället.
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            • imported_n/a
              Användare
              • november 2004
              • 572

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av Zaphi

              Som Tony förklarar, så samlas bara marginellt (knappt märkbart) med avföring och annat skräp på botten eller i gruset om karet är i balans och vattencirkulationen god. Jag slamsuger aldrig mina akvarium. Aldrig någonsin alltså! Har aldrig gjort.

              Om man har ett akvarium med mycket låg vattencirkulation, kan det behövas, men då bör man kanske fundera på om man inte borde öka cirkulationen istället.
              Vill inte verka skitviktig nu,men detta stämmer inte till allt som ryms i ett kar med fin sand.[]

              Kommentar

              • Zaphi
                NCS Medlem
                • juli 2002
                • 5395

                #8
                Huh, vad menar du?
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • MagnusL
                  Användare
                  • januari 2004
                  • 326

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av Zaphi

                  Som Tony förklarar, så samlas bara marginellt (knappt märkbart) med avföring och annat skräp på botten eller i gruset om karet är i balans och vattencirkulationen god. Jag slamsuger aldrig mina akvarium. Aldrig någonsin alltså! Har aldrig gjort.

                  Om man har ett akvarium med mycket låg vattencirkulation, kan det behövas, men då bör man kanske fundera på om man inte borde öka cirkulationen istället.
                  Jag håller med, till 90%. Jag har tre burkar, min Sydamerikaburk har jag aldrig behövt slamsuga. Men min malawiburk kan ibland bli lite skitig på botten och då får man suga upp det. Kanske en gång i kvartalet. Jag har bra balans och EXTREM genomströmmning. Alltid perfekta vattenvärden, men som sagt ibland behöver jag (mest för det estetiska) slamsuga lite. Sen har jag ett yngelkar och det slamsuger jag mest hela tiden, men det är ju för att jag matar i mängder.
                  Magnus Lovgren

                  Kommentar

                  • Nyllet90
                    Användare
                    • oktober 2004
                    • 1133

                    #10
                    takc för alla svar... jag blir såå sugen på lite ciklider
                    Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                    Kommentar

                    • malawi_voodoo
                      Användare
                      • juli 2002
                      • 790

                      #11
                      Fråga nummer tre kan besvaras klockrent:

                      AQUARIUM MALAWI!!! Det är en nästan skamligt att du inte känner till den affären

                      /Glenn Wouda

                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

                      Kommentar

                      • Nyllet90
                        Användare
                        • oktober 2004
                        • 1133

                        #12
                        joo.. jag känner till aquarium malawi och det är ingen affär!! aquarium malawi är en grossist!!!!
                        Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                        Kommentar

                        • malawi_voodoo
                          Användare
                          • juli 2002
                          • 790

                          #13
                          FEL FEL FEL, de är både och Du kan som privatperson handla ut av dom på torsdagskvällar och lördagsförmiddagar

                          Var tror du att den största delen av alla malawi och tangyanikaciklider som du kan köpa i affärer i örebrotrakten kommer ifrån?

                          Själv köper jag bara mina malawiciklider därifrån.

                          Jag tycker att du ska åka dit och kolla, de börjar ta in mkt fisk nu till högsäsongen. Ring gärna till Anders eller Henke och hör efter vad de har för ciklider hemma före du åker dit

                          Och om du har svängen förbi aq malawi så MÅSTE du bara gå in på akvariekällaren som ligger runt hörnet bara. De har mkt stort utbud på prylar och en hel del snäckor oxå.


                          /Glenn Wouda

                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

                          Kommentar

                          • Nyllet90
                            Användare
                            • oktober 2004
                            • 1133

                            #14
                            okej... tack då.. visste inte att de hadde öppet för privatpersoner...
                            Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                            Kommentar

                            • malawi_voodoo
                              Användare
                              • juli 2002
                              • 790

                              #15
                              Man kan inte veta allt det är väl därför man söker sig till ett forum och frågar?
                              /Glenn Wouda

                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

                              Kommentar

                              Arbetssätt...