Nyfödda yngel!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • giggsan
    Användare
    • juni 2004
    • 80

    Nyfödda yngel!

    Idag spottade min röd-zebrahona!
    Det är första gången ngn av mina fiskar får yngel så har ju självklart en massa frågor!

    För det första så hann jag knappt se ynglen, för de simmade in under en sten... Har hittils räknat dem till 4 st, men de måste väl vara fler? Kan de hålla sig gömda så där i början?

    Honan blev ganska stressad direkt efter spottningen, simmade längs ena rutan upp och ner ganska länge.. är lugnare nu men gör så ibland nu med. Är det vanligt?

    Hur ska jag göra med matning, när ska jag börja, hur mkt och vad? Har räkmix, pellets och flingor att tillgå.

    Honan bör ju vara kvar i karet ett tag, men hur länge?

    Är ju mina första fiskbebisar []
  • Gwendly
    Användare
    • december 2003
    • 374

    #2
    http://www.tropheus.info/riftlakes/cichlids/odla_m.html ar en bra artikel om det har

    Kommentar

    • imported_n/a
      Användare
      • november 2004
      • 572

      #3
      Honan kan gott va kvar en vecka för återhämtning(foder)Beroende på hur stor honan är kan yngelantalet variera,bra första foder är nykläck artemia,även finfördelat flingfoder/pellets ,räkmix(ej enbart till yngel).Rätt så lätta att föda upp faktiskt.Ynglen är fenomenala på att hålla sig undan vuxna djur,bara de har gott om gömställen,anledning till att jag ibland tar upp honor ur huvudkaret är att jag vill vara säker på att ynglen får rejält med foder.

      Kommentar

      • giggsan
        Användare
        • juni 2004
        • 80

        #4
        Tack för svaren!
        De börjar faktiskt redan visa sig lite mer hehe.
        Honan är rätt liten så är nog inte så många yngel då..

        Men... upptäckte just att en av mina andra röd zebrahona tuggar! Frågan är om jag ska låta henne gå kvar eller inte. Har ju bara ett litet yngelkar, och vet inte om man kan stoppa in en till hona där? Riskerar jag ngt med de yngel jag fått?

        Kommentar

        Arbetssätt...