Sacromintis eller spec. aff. pulcher?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KeXx
    Användare
    • december 2004
    • 23

    Sacromintis eller spec. aff. pulcher?

    Har sutiit ett tag med detta problem och tänkte se om ni kanske kunde hjälpa till att reda ut begreppen. Är en stolt ägara till tre väldigt fina pra av Pelvicachromis "sacimontis" (enligt namnet som jag köpte dem som), men när jag väl började rota i mina böcker efter mer information om mina nyförvärv så hittade jag inget. Jag hittade däremot en bild på en fisk som var identisk med mina, och den gick under namnet P. spec. aff. pulcher (Buntbarche aus Westafrika).

    Då jag är en vän av ordning och reda så ville jag gå till botten med detta och kollade runt på internet bara för att mötas av en hel del motsägande information. Det jag fått fram är att Thys har skrivit en avhandling om arten där den beskrivs som P. sacrimontis, men den ska inte vara publicerad enligt de uppgifter som jag hittat. Slutsats 1: Det korrekta namnet ska vara P. spec. aff. pulcher.

    Problemet är att jag även hittade uppgifter som gör gällande att trots ovan nämnda avhandling så ska namnet P. sacrimontis vara ett giltigt namn på arten. Slutsats 2: Nu är jag förvirrad igen...

    Finns det kanske någon här som kan hjälpa till att reda ut begreppen?
  • Mr.Fish
    Användare
    • maj 2004
    • 1403

    #2
    Kort om P.Sacrimontis : Finns vild i de Syd-västra delarna av Nigeria. Artbeskriven 1977 av Paulo.
    Fisken blir omkr 10cm och förväxlas ständigt med P.Pulcher.
    Hur man ser skillnad : Det längsgående bandet(lateralbandet) syns nästan alltid och det är bredare än hos P.Pulcher
    På en del djur kan man se fläckar på ryggfenan (dorsalfläckar); men
    mer vanligt är fläckar på simfenan (Cadualfläckar).Honorna skiljer sig på så sätt att de inte har några strimmiga färgmönster på ryggfenan.
    Det finns hitills tre kännda färgmorpher av P.Sacrimontis, nämnligen : Röd, gul och grön. Det är dock bara på hanarna man kan se skillnaden mellan dem. -Mr.Fish-

    Kommentar

    • KeXx
      Användare
      • december 2004
      • 23

      #3
      Skillnade mellan fiskarna tycker jag inte är svår att se. Sacrimontisen är betydligt större och har mörkare färger. Min största hane är nog 11 cm. Men jag drar slutsatsen av det du skrev att det giltiga namnet skall vara P. sacrimontis och iinte P. spec. aff. pulcher.

      Håller du med mig där?

      Jag kan ju tillägga att yngel av P. sacrimontis inte liknar P. pulchers yngel...

      Kommentar

      • Mr.Fish
        Användare
        • maj 2004
        • 1403

        #4
        Jepp !

        Kommentar

        Arbetssätt...