Hörnakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan.K
    Användare
    • april 2004
    • 31

    Hörnakvarium

    Tjenare.
    Har precis inhandlat ett 380 liters hörnakvarium.
    Hur lämpar sig dom till malawi ?
    Nyfiken på vad jag har för fisk ??
    Kika in på ::
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=174228
  • medgix
    Användare
    • september 2004
    • 242

    #2
    som vilket annat 380 liter som helst,
    formen har ingen betydelse.

    Kommentar

    • Johan
      Användare
      • augusti 2002
      • 3029

      #3
      för att vara petig så spelar formen "liten" roll, tex så blir det lite svårare att del upp karet i "territorium" med ett längre mer avsmalt så kan man dela upp det lättare.

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        #4
        citat:Ursprungligen skickat av medgix


        formen har ingen betydelse.
        Ju större bottenyta desto bättre för de flesta malawicikliderna. Hörnakvarier brukar ha större bottenarea än ett normalt akvarium med samma volym.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • mars 2004
          • 3187

          #5
          Jo,det tror jag! Hörn-kar är oftast onödigt höga för malawi (revirhävdande ciklider)och för liten bottenyta.Kontentan blir ,om man håller just revirhävdande fiskar, att det inte ges plats åt fisken att hålla revir av schysst storlek.Alltså färre fisk som kommer till sin rätt.
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • mars 2004
            • 3187

            #6
            Några hann före...
            Kolla in några Tanganyika-ciklider i stället,vettja!
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            • medgix
              Användare
              • september 2004
              • 242

              #7
              f#n vad man lär sig mycket på detta forumet!
              men ändå? 380 liter???? bottenytan måste väl ändå räcka till eller?

              Kommentar

              • Jonas E
                Användare
                • februari 2003
                • 2533

                #8
                har du måtten på karet?

                Ser det ut som en stor bottenyta (vilket jag misstänker att det är) så är det perfekt till malawiciklider, jag har själv ett 250 hörn-kar (hemmabygge) där det går ca 30 malawi i blanade storlekar. Det är mest små fiskar, demasoni, golden och en trio aluonocara. Akvariet fungerar perfekt, fiskarna leker (blev "pappa" till 9 småtting-demasoni igår ) och revirgränserna är glasklara. Det är mycket roligt med hörnakvarium eftersom de oftast är ganska djupa, i mitt akvari är det ca 65-70cm från frontrutan till filterhörnan vilken går ytterligare 20cm in. Det ger ett bra intryck och akvariet ser riktigt bra ut med det djupet.
                /Jonas
                540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                Kommentar

                • Johan.K
                  Användare
                  • april 2004
                  • 31

                  #9
                  Tjo.
                  Tack för alla svar även om dom varit lite olika =).
                  Karet är 90*90 höjden är 100 tror jag tror jag, sen är det välvd rutan fram så rätt svårt med måttet där =).
                  Det största problemet jag har är att komma på hur jag ska bygga.
                  just nu har jag bara slängt i lavasten i mitten på karet och byggt på med lite shiffer, En sak som jag har stora problem med är att hitta en bakgrund. Tänkte att jag skulle köra blå bakgrund i det iom att karet e rättt ljupt så ser det nog rätt fräckt ut med blått bak, Välvningen har ju sin effekt också.
                  Har funderat över en sak. Jag har kollat runt lite efter akvarium som har dem dimensionerna som jag har . men allt jag hittar är 320 L.
                  Det är ett möbelakvarium så man borde ju hitta det tycker man.

                  Fjärilcikliden :: Har du några bilder på ditt kar ?
                  Nyfiken på vad jag har för fisk ??
                  Kika in på ::
                  http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=174228

                  Kommentar

                  • Jonte_Maskin
                    Användare
                    • augusti 2003
                    • 59

                    #10
                    Jag har ett hörnakvarium med måtten: 107x107x60(höjd) Det skall med välvd framruta rymma 371 liter enligt tillverkaren.
                    Har inte sett nåt kar med de mått Du (Johan.K) beskriver. Väldigt högt låter det som?!

                    Kommentar

                    • Niclas Larsson
                      Användare
                      • januari 2004
                      • 546

                      #11
                      citat:Ursprungligen skickat av Jonte_Maskin

                      Jag har ett hörnakvarium med måtten: 107x107x60(höjd) Det skall med välvd framruta rymma 371 liter enligt tillverkaren.
                      Jag har köpt ett Juwel 350 det är 87x87x60 och skall rymma 350l med välvd ruta detta verkar lite skumt...kanske beror på välvningen.

                      Jag hade först tänkt ha troffar i det men nu blir det nog Diskus

                      Någon som har ett tips bakgrund till ett juwel trigon 350 ?
                      Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

                      Kommentar

                      • Johan.K
                        Användare
                        • april 2004
                        • 31

                        #12
                        citat:Ursprungligen skickat av Jonte_Maskin

                        Jag har ett hörnakvarium med måtten: 107x107x60(höjd) Det skall med välvd framruta rymma 371 liter enligt tillverkaren.
                        Har inte sett nåt kar med de mått Du (Johan.K) beskriver. Väldigt högt låter det som?!
                        Jag överdrev nog höjden. Jag får fixa nått att mäta med.
                        Var förra ägaren som sa att det var 380 liter .. tyckte det lät skumt.
                        Vad är det för tillverkare på ditt akvarium Jonte ?
                        Nyfiken på vad jag har för fisk ??
                        Kika in på ::
                        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=174228

                        Kommentar

                        • Jonte_Maskin
                          Användare
                          • augusti 2003
                          • 59

                          #13
                          Jag tror det heter AquaLux...?!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...