Frontosa äter tropheus ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Larry Stockholm
    Användare
    • november 2004
    • 343

    Frontosa äter tropheus ?

    Läste nånstans på nån tråd att Frontosor kunde käka upp troffar. Stämmer detta ? Bör kanske fundera på om det var så lämpligt att ha dessa båda arter tillsammans i samma balja, eller...? Kan det funka ändå om det finns gott om gömställen bland stenarna.
    540 l. akvarium
    Lasse Omfors

    Akvaristiken går i vågor
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Visst kan de göra det, fråga Kjell Fohrman :-)
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Larry Stockholm
      Användare
      • november 2004
      • 343

      #3
      OK Zaphi. Du menar att Kjell har haft tropheusätande frontoser och att jag bör sära på dem?
      Lasse Omfors

      Akvaristiken går i vågor

      Kommentar

      • bmwpower
        Användare
        • december 2002
        • 1934

        #4
        Ja det gör han

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • juli 2002
          • 5395

          #5
          Nja. Det är många som har tropheus med trontosor och det funkar fint, ett tag... Kjell har berättat att han en gång förlorade en grupp VF (många tusen kronor) då han försökte detta.
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • Larry Stockholm
            Användare
            • november 2004
            • 343

            #6
            Än så länge är ju de tre frontoserna inte så stora, men de växer. Å andra sidan växer ju troffarna också. Kanske clvusarna är lika utsatta? Prinsessorna?
            Lasse Omfors

            Akvaristiken går i vågor

            Kommentar

            • Torsten
              NCS Medlem
              • september 2002
              • 647

              #7
              En kompis triggade igång lek på sina Frontosor med just Troffar..
              Så svaret är "Ja" på din fråga!

              Kommentar

              • thomas1wallen
                Användare
                • oktober 2004
                • 121

                #8
                Hejsan!
                Borde inte vuxna tropheusar gå säkra?
                Åtminsone om de har gömställen att dra sig undan till som frontosorna inte kommer in i/igenom????
                Våga prova säger jag, det beror säkert på om frontosorna och tropheusarna växt upp tillsammans eller inte...
                Thomas.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4619

                  #9
                  I sin naturliga miljö så äter frontosor t.ex. troffar (även fullvuxna). De troffar jag fått uppätna har varit fullvuxna och frontosorna tar nästan alltid sitt byte på morgonen innan de andra fiskarna har vaknat - så det viktiga för att om en fisk skall klara gå säker är att de "sover" i gömställen som inte är så stora att frontosorna kommer in. Dagtid tar de nästan aldrig några byten. Därför kan t.ex. små jullar klara sig bättre än stora troffar.

                  Sedan finns det andra faktorer som spelar in som
                  a) det är en fördel om de fått växa upp tillsammans som Thomas nämner.
                  b) ju fler generationer frontosorna är odlade desto mindre mindre "rovgiriga" är de
                  c) hur välgödda de är - övergödda frontosor är mindre intresserade av att jobba för maten. Dock kan det naturliga beteendet triggas igång om man t.ex. åker på semester 1-2 veckor (som fiskarna mycket väl klarar) och de då känner sig vrålhungriga.

                  För min del så stämmer nästan alltid alla tre punkterna i - dvs a) oftast köper jag inte in fiskarna som yngel b) oftast är mina frontosor VF eller odlade i få generationer c) jag är också rätt ofta borta någon vecka på jobb.
                  Detta tillsammans gör att mina frontosor (har säkert haft dom i 5-6 omgångar genom årens lopp) alltid för eller kommer på att övriga fiskar i akvariet är mat - vilket i längden kan bli rätt dyrt.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...