Krabba i tanken ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Larry Stockholm
    Användare
    • november 2004
    • 343

    Krabba i tanken ?

    Jag var inne i Zooaffären och såg några häftiga krabbor. Hur funkar det med krabba i akvariet ? Till Tanganyika ? Malawi ? eller ska man släpppa ner dom i sällskapsakvariet med L - malarna? Bara en tanke.
    Nån som har erfarenhet av dessa så kallade rengöringsvarelser? Gör dom någon nytta ?
    Eller är krabba bara något man ska njuta av att äta själv ?
    Lasse Omfors

    Akvaristiken går i vågor
  • Mattias Olsson
    Användare
    • september 2003
    • 328

    #2
    Här är en som har en krabba med sina malawi:



    Kommentar

    • Larry Stockholm
      Användare
      • november 2004
      • 343

      #3
      Har du själv nån krabba i ditt akvarium? Funkar det ?
      Lasse Omfors

      Akvaristiken går i vågor

      Kommentar

      • medgix
        Användare
        • september 2004
        • 242

        #4
        det kan nog fungera om du har en tillräckligt stor och stark krabba respektive stora och starka ciklider... tänk på ph/dh och nitriter... kan tänka mig att krabbor vill ha lågt ph/dh och lite salt... fungerar det ihop med dina vattenförhållanden?

        Kommentar

        • tropfrog
          Användare
          • juli 2003
          • 1827

          #5
          citat:kan tänka mig att krabbor vill ha lågt ph/dh och lite salt
          Tänker du då på malawikrabban som det tydligen gäller här. Tror inte att den vill ha andra vattenförhållanden än fiskarna från samma sjö, eller vad tror du?
          MVH
          Magnus

          Kommentar

          • christer antonsson
            Användare
            • september 2002
            • 183

            #6
            Jag hade en tanganyika krabba i mitt kar för ca 10 år sedan. Det var en häftig upplevelse faktiskt. Tänk bara på att krabbor behöver en platå att krypa upp på ovan vattenytan!! Ett problem jag hade var att den smet pga att hörnen på täckglasen var för stora,så man hittade den lite var stans i lägenheten.
            Christer Antonsson

            1800 liter Troffar:
            Ikola
            Pemba
            Duboisi- Mazwa
            Red Rainbow- Kapere

            Kommentar

            • Larry Stockholm
              Användare
              • november 2004
              • 343

              #7
              Krabban som jag såg var nog en sötvattenkrabba som antagligen inte passar i cikidakvarierna, men hur är den i det vanliga sällskapsakvariet? Är lite rädd att den skulle klippa zebramalarna eller guldplecon. Annars låter det bra med nån som käkar upp vissna blad och en hel del annat "skit"
              Malawikrabban verkar också intressant, men hur var det där med att den måste upp över ytan?
              Lasse Omfors

              Akvaristiken går i vågor

              Kommentar

              • medgix
                Användare
                • september 2004
                • 242

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av tropfrog

                citat:kan tänka mig att krabbor vill ha lågt ph/dh och lite salt
                Tänker du då på malawikrabban som det tydligen gäller här. Tror inte att den vill ha andra vattenförhållanden än fiskarna från samma sjö, eller vad tror du?
                MVH
                Magnus
                eftersom det inte stod någonting om någon malawikrabba (som jag aldrig hört talas om) så tog jag för givet att det var någon av dom sydamerikanska arterna som jag trodde var dom enda sötvattenskrabborna som fanns detta handlade om. ber om ursäkt om jag strulat till det för någon
                med vänlig hälsning:
                Daniel

                Kommentar

                • Larry Stockholm
                  Användare
                  • november 2004
                  • 343

                  #9
                  Ingen fara- eftersom jag bara hade funderingar på en eller två krabbor i nåt av akvarierna
                  Lasse Omfors

                  Akvaristiken går i vågor

                  Kommentar

                  • thomas1wallen
                    Användare
                    • oktober 2004
                    • 121

                    #10
                    Hej!
                    när jag var liten hade jag krabbor i mitt akvarium, de rymde lätt eftersom de var ganska små, så man måste "täppa till" alla rymningshål som finns....ett hörn i framkant av akvariet borde dock inte vara nå´t problem, de måste ha något, t.ex. en kabel, att klättra på.
                    När det gäller att komma upp över utan så tror jag att det räcker med att det finns en liten luftspalt mellan akvariets vattenyta och täckglasen, de MÅSTE nog inte komma helt över vattnet...bygg bara upp ett stenröse så den kan komma upp och "Sniffa" lite luft.
                    De små krabbor man brukar hitta i affärerna passar säkert inte i ett Tan./Malawi akvarium, men självklart borde man kunna beställa en "inföding" från den sjö som man vill efterlikna, krabbor skall ju vara ganska vanliga invånare i båda sjöarna.
                    Lycka till.

                    Kommentar

                    • reecord
                      Användare
                      • februari 2004
                      • 341

                      #11
                      ja hadde en krabba i ett litet akvarium för cirka 5år sedan och ja hadde ingen stanns den kunde klättra upp på men den klarade sig.

                      viserligen var krabban bara 5cm i diameter.
                      Sydamerika

                      Kommentar

                      • Mike_Noren
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 2695

                        #12
                        De flesta sötvattenskrabbor behöver kunna gå upp på land ibland; endast ett fåtal arter är 100% vattenlevande.

                        Alla krabbor & kräftor gillar högt pH och basiskt vatten (säkert mycket för att de behöver kalcium för skalet); det finns mig veterligt ingen enda som kräver lågt pH/mjukt vatten. De flesta sötvattenskrabbor lever egentligen i svagt bräckt vatten.

                        Den vanligaste sötvattenskrabban i akvariebutiker är röd mangrovekrabba, Perisesarma (Sesarma) bidens. Den är liten och snäll och går bra ihop med fisk och växter, men skall den vara riktigt lycklig skall den ha ett akvaterrarium med svagt bräckt vatten och en landdel med jord eller lera där den kan få gräva sin bohåla. Min erfarenhet är att den minst kräver att kunna gå upp och torka ut ibland, får den det lever den i många år.

                        Malawi/Tanganyika-krabborna är helt akvatiska (såvitt jag vet) och kräver inte bräckvatten, men är stora och rovgiriga. Jag tror inte det är en bra idé att hålla dem med långfenade fiskar, t.ex.

                        Alla krabbor (liksom de flesta kräftor) är mycket rymningsbenägna, och kan t.ex. klättra på kablar och slangar. De har också en tendens att slåss inbördes.

                        Kommentar

                        • Zoonie

                          #13
                          Ingen bra idé att hålla krabbor med malar.. Har fått finfina L-malar uppätna av malawikrabbor, som även gav sig på fiskarna nattetid..

                          Dom åkte ur ganska snabbt, och mina fiskar var ändå ganska stora..

                          Kommentar

                          • kjell

                            #14
                            var finns dessa malawikrabbor att inhandla, och latinska namnet på den samme...

                            Kommentar

                            • Larry Stockholm
                              Användare
                              • november 2004
                              • 343

                              #15
                              Jag skippar det där med krabbor. Städar själv. Tack för alla inlägg
                              Lasse Omfors

                              Akvaristiken går i vågor

                              Kommentar

                              Arbetssätt...