Den "Perfekta" samansättningen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • skorpio
    Användare
    • oktober 2004
    • 244

    Den "Perfekta" samansättningen

    Jo tänkte starta en tråd liknande den ang CAciklider.....och höra vad ni anser är den perfekta samansättningen i ett Malawikar.Då storleken har viss betydelse i detta fall så kan vi väl hålla oss till vad som är finast...kuligast....vackrast i typ ett 540 kar.
    Så lägg ut det ni anser vara det optimala och perfekta samansättningen..arter...antal...osv osv.....[8D]....Moss
  • malawi_voodoo
    Användare
    • juli 2002
    • 790

    #2
    Smaken är olika vettu
    /Glenn Wouda

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

    Kommentar

    • skorpio
      Användare
      • oktober 2004
      • 244

      #3
      citat:Ursprungligen skickat av malawi_voodoo

      Smaken är olika vettu
      Nähä??? går inte att lura dig inte .....Just därför det vore kul att få fram en sorts "topplista" på vad folk tycker....Klart alla har olika smak ..men finns kanske någon "perfekt" samansättning som tilltalar det stora flertalet du vet.....Moss

      Kommentar

      • thomas1wallen
        Användare
        • oktober 2004
        • 121

        #4
        Hej!
        Med risk för att säga emot mig själv så håll er till ämnet...
        Själv vet jag så gott som ingenting om Malawi så i fortsättningen skall jag hålla käften i denna tråd.
        men inlägg som "Smaken är olika vettu" är ju helt meningslösa i detta sammanhang-de tillför ingenting. Likaså språkvårdarbesserwissrar som jag stött på tidigare är ganska ointressant när man diskuterar nå´t helt annat.
        Hoppas att du nu får en "Topplista" som du önskade...
        Det finns en gul ciklid med svart ryggfena som jag tycker är fin...Vad den heter kommer jag (naturligtvis) inte ihåg...
        Thomas.

        Kommentar

        • Mr.Fish
          Användare
          • maj 2004
          • 1403

          #5
          Hmmm. Den perfekta sammansättningen. Jag börjar med något ,som är enklare; nämnligen den "icket" perfekta sammansättningen !
          Man bör inte blanda Mbunas med typ : Aulonocaror,Copadichromis,Haplochromis, dvs. små "icke vegetarianer". Detta därför att de dels inte äter samma mat ,som Mbunas, dels blir undanstötta av de ,ständigt irrande, tuffa , mbunasen.
          Det går däremot utmärkt att ha någon större typ. Nimbochromis ihop med mbunasen (det är dock inte vist att ha någon ,som har mbunas på matsedeln i naturen.)
          Annars är det bara att blanda dem efter behag. Mina erfarenheter säger att det är bättre att ha för många än för få ! -Mr.Fish-

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • juli 2002
            • 5395

            #6
            Om man inte skall blanda aulonocara och copadichromis med mbunas på grund av maten, så skall man absolut inte blanda i nimbochromis, som är ren fiskätare.

            Jag har dimidiochromis, nimbochromis, placidochromis och protomelas i samma kar med tropheops. Funkar hur bra som helst och en av mina Tropheops sp. "crokodile rocks" går just nu och tuggar.

            Enligt min uppfattning så läggs det ner för mycket energi på att fundera på fisksammansättningar, speciellt hos nybörjare. Det mesta funkar ihop, med vissa undrantag, som för mesiga aulonocaror till exempel. Man bör heller inte blanda så att det finns risk för korsningar.
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            • Mr.Fish
              Användare
              • maj 2004
              • 1403

              #7
              [quote nimbochromis, placidochromis ][/quote] Nibochromisar går det
              utmärkt att utfodra med enbart torrfoder. Vad jag menade var att ett
              par tex Copidachromis inte kommer att trivas i ett stim mbunas.
              Men däremot ,så kan man ha någon mbunas med ett gäng tex Aulonocaror!Jag har själv prövat att ha Placidochromisar bland (majoritet)
              mbunas; det försöket fick jag avbryta ,då de vart totalt underdominerade. M.v.h. -Mr.Fish-

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • september 2002
                • 5394

                #8
                7 st Placidochromis spec phenochilus tanzania
                2 par Röd rubin
                1 par S.fryeri
                1 par Protomelas Virgatus
                2 par A.baenchi

                Blandar man dessa med en ancistrus så blir det optimalt =)=)=)
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                Arbetssätt...