Äter Troffarna upp sina yngel ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cassandra
    Användare
    • december 2002
    • 152

    Äter Troffarna upp sina yngel ?


    Jag undrar vad ni andra för för erfarenheter angående yngel ni fått från Troffar. Går det bra om honorna får spotta i akvariumet bland övriga kamrater eller måste man flytta över den tuggande honan om man vill behålla sina söta yngel ? Önskar jag kunde slippa det...


  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    För att behålla alla yngel måste du flytta fisken. Har du mycket gömställen och så i karet kan en del klara sig, men inte speciellt många. Alltså, ja, får de chansen så äter de gärna yngel.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • skorpio
      Användare
      • oktober 2004
      • 244

      #3
      Håller med föregående talare...vill du få så många yngel som möjligt att klara sig så är ända alt.att flytta över honan och låta henne spotta i ett yngelkar.Som redan sagt så visst blir det några som klarar sig om du har massor av sten dom kan gömma sig i...kanske!!! Men varför chansa????....Flyttar du honan och låter henne spotta när det är dax så har du ju så gott som 100% utdelning mot kanske 10-20 om hon får gå kvar.......så fram med att par håvar du...och ett gott tålamod [8D]..............Moss

      Kommentar

      • thomas1wallen
        Användare
        • oktober 2004
        • 121

        #4
        Hej!
        Jag inbillar mig att OM man håller ynglen med föräldrarna så kommer visserligen en del yngel att "gå åt", men de som överlever blir så mycket starkare...
        Skall man hålla på och fånga ut honan så blir det också sååå mycket mera jobb, dessutom måste man ju ha flera akvarier att lägga honorna i när de skall spotta, inget problem om man har en lokal, men i ett vanligt hem blir det en anan sak...likaså kan det bli problem när honan skall tillbaka....
        Thomas.

        Kommentar

        • peter
          Användare
          • augusti 2002
          • 161

          #5
          första kullen som blir spottad i akvariet brukar det försvinna ganska
          många yngel sen blir de vana vid att det är yngel och därefter brukar det knapt försvinna någon.skall du behålla alla är det bättre
          att tömma honan och släppa tillbaka henne direkt annars är det stor
          risk att hon blir dödad.jag tycker har du gott om sten i akvariet
          prova och låt henne spotta i akvariet det är så häftigt att yngel och
          vuxna tillsammans.peter

          Kommentar

          • maltandis
            Användare
            • oktober 2003
            • 1567

            #6
            Jag har ett gäng kiriza (30st), 7 st tuggade i onsdags å nu är det bara 5 som har käften full. Såg 6 st yngel i morse. Jag har lite gömställen så jag hoppas att så många som möjligt överlever......
            Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

            Kommentar

            • ozric
              Användare
              • mars 2004
              • 3187

              #7
              Ruvande honor kan väl ta upp andra honors ny-spottade yngel,eller!?

              Att det skulle vara generellt de starkaste ynglen som klarar sig,om honorna får spotta i karet,tror jag inte riktigt på. Iofs så jagar de starkare/snabbare växande ynglen ut de mindre/svagare ur gömställena, så de lättare blir tagna.
              Men har man tillräckligt med skrevor & smågrottor så är det nog marginellt,tror jag.
              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
              c",)

              Kommentar

              • Zaphi
                NCS Medlem
                • juli 2002
                • 5395

                #8
                Ibland ser man annonser där det står "karspottade" yngel. Jag antar att säljaren tycker det är fördelaktigt på så sätt att de skulle ha starkare gener då de överlevt att bli spottade i huvudakvariet.

                Om yngel överlever i huvudkaret eller inte beror nog mer på tur än skicklighet skulle jag tro, men det kanske ligger en viss sanning i det.
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • ozric
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 3187

                  #9
                  Karspottade yngel är ju också präglade på ruvningen och dessa är väl att föredra framför tvångsspottade.Tvångs-spottade behöver ofta några ggr på sig innan de sedan själva ruvar tiden ut.
                  "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                  c",)

                  Kommentar

                  • Zaphi
                    NCS Medlem
                    • juli 2002
                    • 5395

                    #10
                    Att tvångsspottade skulle ha svårare att ruva de första gångerna tror jag inte på alls. Här råder det dock delade meningar, vilket massor av gamla trådar visar...
                    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                    Kommentar

                    • Mikael W
                      NCS Medlem
                      • augusti 2002
                      • 8596

                      #11
                      Ave
                      Det verkar variera. I min 620 litersbalja med några tiotal Pemba brukar ca ett tjog yngel per år klara sig och växa upp. (Mer än så skulle jag anse vara jobbigt.) I en annan likadan balja gick 25 moorii och 10 duboisi, där blev det knappt kvar några yngel alls (3 mooriyngel och 1 dubbeyngel på ett år ungefär).

                      mvh
                      Mikael W
                      (NCS-medlem sedan 1981)

                      Kommentar

                      • thomas1wallen
                        Användare
                        • oktober 2004
                        • 121

                        #12
                        Mikael:
                        Hur ser inredningen ut?
                        Skiljer den sig åt mellan karen kan det vara det som gör att det skiljer i resultat, eller så är det så att de i det "dåliga" karet helt enkelt fick färre yngel från början. Dessutom borde ju fler arter i ett akvarium innebära att färre yngel överlever tycker jag, alltså borde det där finnas fler gömställen relativt sett.

                        Jag tycker det känns konstigt att skaka honorna, bättre då att ändra inredningen...naturligt bör det vara.

                        Zaphi: Jag menar inte att de har "starkare gener" bara att de var lite smartare när de var små....och därigenom "bättre" fiskar....du vet det där om naturligt urval...

                        Kommentar

                        • Mikael W
                          NCS Medlem
                          • augusti 2002
                          • 8596

                          #13
                          Karen är knappast alls olika. Ett par stenrösen i bägge, bara ett tiotal stenar per röse samt en plastkorg med cm-stora öppningar i varje röse (tanken var att yngel skall kunna simma in i korgarna). Enda betydande skillnaden var att i ena burken går några tiotal Pemba och i den andra 25 moorii + 10 duboisi.

                          mvh
                          Mikael W
                          (NCS-medlem sedan 1981)

                          Kommentar

                          • Cassandra
                            Användare
                            • december 2002
                            • 152

                            #14
                            Tack för svar !

                            Skulle vara trevligt om man skulle fått behålla några yngel när det ev blir så dags...

                            Just nu har jag bl a ett akvarium med enbart demasoni samt rödsebror i. I det akvariumet finns massor med sten samt växter.
                            Demasonihonorna tuggar och tuggar, i bland flera en en i taget men allt blir uppätet. Har försökt med varianten att ha fånga dem på natten men inte en endaste fisk finns synligt. Alla har gömt sig i alla skrymslen och vrån. Därmed är de omöjliga att fånga.
                            Synd, dema-yngeln är ju så söta !

                            Kommentar

                            Arbetssätt...