döda hästnosar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ngpers

    döda hästnosar

    Hej!
    Jag har ett 450 l med 20st ungdjur av tropheus duboisi (ej VF), 2 synodontis multipunctatus (VF, ca 8 cm) och 2 hannar av ophtalmotilapia boobs (ej VF). Jag behandlar ej vattnet på något sätt (bor i Uppsala), byter ca 30 % vatten en gång i veckan och filtrering på ca 4000 l/timmen. Matar bara med OSI spirulanaflingor och köpt räkmix. Har försökt utöka med 4 VF hästnosar och (tidigare) även med (VF?)Neolamprologus furcifer men samma sak hände bägge gångerna - första dagarna verkade de trivas förvånansvärt bra men efterhand syntes de allt mindre och efter 1-2 veckor hittade jag dem halvdöda (tillsynes med simblåseproblem) varefter de dog. Jag har ganska mycket grottor (för många skulle jag tro) och de verkade inte ha några besvär att försvara sig mot troffarna så jag tror inte att de blev utmobbade. Läste på Lunds ciklidförenings forum angående liknande problem med eretmodus att det kan vara farligt att ej bara använda kallvatten vid vattenbyte och det är det enda jag funnit som förklaring. Skulle vara mycket tacksam för åsikter angående detta.
    Per
  • mikro
    Användare
    • november 2002
    • 666

    #2
    Hej Per!

    Jag misstänker att det var mina hästnosar du läste om. Jag kan ju meddela att jag fick bukt med problemen dels genom att plocka ut all inredning och göra rent och dels genom att införa rena kallvattenbyten. Jag vill egentligen inte tro på att det skulle kunna vara så mycket koppar i varmvattenrören att det lilla man blandar ut kallvattnet med skulle ha någon effekt, men dessvärre så har det mesta fungerat bra i mitt akvarium sen jag började använda kallvatten.

    Har någon gjort några mätningar och kan uttala sig om hur mycket koppar man typiskt kan ha i vattnet i en lägenhet?
    /Mikael

    Kommentar

    • bmwpower
      Användare
      • december 2002
      • 1934

      #3
      Är det något fel i kavraiet så är det alltid hästnosarna som dör.
      Jag tycker dom är extremt känsliga och VF är ju inte vana vid vårat vatten.
      Jag skulle mer tro att det är någotfel i karet mer än att det är vattnet du byter

      Kommentar

      • Jonas E
        Användare
        • februari 2003
        • 2533

        #4
        jag har aldrig haft problem med hästnosar när det gäller tålighet, det är några av de tåligaste fiskar jag haft hittills när det gäller tanganyika. Mina Eretmodus cyanostictus är VF oich har klarat av 4 soten-anfall under ett års tid. Den enda hästnos som dött för mig var en hona som blev ihjälslagen av hannen när hon inte ville leka.

        Jag använder alltid kallvatten vid vattenbyten sen jag förlorade ett stort gäng Tropheus, nu har jag inga problem med vattnet längre.
        /Jonas
        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • mars 2004
          • 3187

          #5
          Tror också att det är nåt med akvarie-vtn:et. Är känsligare än Tropheus vad gällande Nitrat.Än värre med Nitrit.
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • ngpers

            #6
            Tack för svar! Låter som jag får ta och kolla nitrit- och nitrathalten och eventuellt återkomma.

            Kommentar

            • ngpers

              #7
              Jo ytterligare en fråga - angående nitrit/nitrathalten: är det kanske dumt att ha växter som har rötter i fin sand? Jag menar, det kanske lätt blir anearobt! Annars brukar ju växter vara bra just för sänka nitrit/nitrat har jag fått för mig

              Kommentar

              • jonre723
                Användare
                • oktober 2004
                • 439

                #8
                Angånde kopparledningar så har det stor betydelse om rören är nya eller inte. Vatten från helt nya kopparledningar kan enkelt döda den här typen av fisk. Det blir dock bättre med åren...
                Och så är det.
                /J

                Kommentar

                • Camenius
                  NCS Medlem
                  • oktober 2004
                  • 233

                  #9
                  Hoppsan, det här var en intressant diskussion.

                  Jag har just skrivit in ett litet "panikinlägg" (under forumet Akvariet; Rot som roten till det onda?"), kring mina fiskar på jobbet som dör en efter en. Helt oförklarligt.

                  Har aldrig tänkt på att vattnet som byts måste vara kallt. Inte förrän igår kväll då min son nämnde att man enbart bör byta med kallvatten. Vilket jag därför gjorde i morse då jag bytte i ett fåfängt försök att rädda de få fiskar som fortfarande lever.

                  Mitt problem rör dock inte tanganyika utan (till största delen) sydamerikanska firrar samt paletter och T Joka). Huset vi är i, är nyrenoverat och kanske är även vattenledningarna nya?

                  Citat:
                  "Angånde kopparledningar så har det stor betydelse om rören är nya eller inte. Vatten från helt nya kopparledningar kan enkelt döda den här typen av fisk. Det blir dock bättre med åren...

                  jonre723, vad menar du med "den här typen av fisk"? Tanganyika?
                  Legitimerad Nortonist.
                  "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

                  Kommentar

                  Arbetssätt...