Snäckskalslekare, argsinta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LadyTiera

    Snäckskalslekare, argsinta?

    Köpte igår 3 snäckslalselkare, lamprologus brevis "zebra"., vildfångade,

    enstor och 2 beskedliga små.

    problemet är att de stora fiska (pappa) itne vill låta de små fiskarna vara ute ur sina snäckor alls. inna de hittade till snäckorna var det inga problem dem emellan, men nu är han där och trycker ner dem så fort de visar sig, och skulle en av dem råka smita och fly in i hans snäcka så jagar han ut den, han är även regelbunde och tittar ner i deras snäckor och "trycker ner dem" lite extra, jag ser inga skador på de små alls, men blir lite orolig att han skall stressa dem eller göra så att de svälter.

  • Buckshot
    Användare
    • april 2002
    • 244

    #2
    Dom små är nog honor och den store hane.
    Han försöker hålla ordning på fruntimmerna.[:p]
    Lilla Malawisjön fanns i mitt vardagsrum 235*100*65

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • februari 2003
      • 2695

      #3
      Stämmer nog. Brevis-hanar som är oroliga/skrämda låter inte sin hona komma fram. De brukar lugna ner sig efter nån dag.

      Kommentar

      • LadyTiera

        #4
        bra, lev lite ororlig där, skall köpa några haremsdamer till till honom senare,eftersom de nu bara är 3 småttingar i akvariet och det ser ltie tomt ut

        Kommentar

        • Cutekid
          Användare
          • januari 2003
          • 3368

          #5
          Är inte Brevis parbildande och inte haremsbildande? Jag har för mig att brevis paret brukar endast ha en snäcka tillsammans där bägge brukar gömma sig samtidigt. Honan först och hanen sist. Det var väl det stora kymmret då de först fångades, då alla var hanarefterso mde kom ut först ur snäckan.

          Mvh
          Carl

          Besök petrochromis.com´s forum:

          http://petrochromis.com/phpbb3/

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            På din rubrikfråga kan jag svara med ett rungande JA! De är dock inte riktigt lika aggressiva sinsemellan som de kan vara på någon art (eller husse/matte) som gör intrång på deras revir.

            Jag hade Lamprologus Ocellatus och de jag hade var grymt aggressiva. Den lilla alfahanen attackerade min hand utan någon vidare eftertanke...det small på handen med jämna mellanrum. Men det var otroligt härliga fiskar...tyvärr blev de för kortlivade i mitt akvarium (läs artikel i CB4).

            Kommentar

            • Gwendly
              Användare
              • december 2003
              • 374

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av Stefan Larsson

              På din rubrikfråga kan jag svara med ett rungande JA! De är dock inte riktigt lika aggressiva sinsemellan som de kan vara på någon art (eller husse/matte) som gör intrång på deras revir.

              Jag hade Lamprologus Ocellatus och de jag hade var grymt aggressiva. Den lilla alfahanen attackerade min hand utan någon vidare eftertanke...det small på handen med jämna mellanrum. Men det var otroligt härliga fiskar...tyvärr blev de för kortlivade i mitt akvarium (läs artikel i CB4).
              ganska typiskt for ocellatus Jag hade en som hoppade ur akvariet(!) och bet mig i fingret nar jag forsokte mata dem. Enda fisken som har lyckats med att dra blod ifran mig

              Kommentar

              • Mike_Noren
                Användare
                • februari 2003
                • 2695

                #8
                Brevis är parbildande, ja, men inte alla brevis-hanar vet det. Inte alla har fått memot om att de bor i samma snäcka som honan heller... Fast möjligen gäller det främst odlade brevis; man kan nog gissa att VF är lite mindre förvirrade om såna saker.

                Brevis är nog den snällaste snäcklekaren, skulle jag tro. Kommer iaf inte på nån som skulle vara beskedligare. Därmed inte sagt de är snälla; de är tanganyikaciklider, inte guppies.

                Kommentar

                • christer antonsson
                  Användare
                  • september 2002
                  • 183

                  #9
                  Lamprologus Brevis kan visst hålla sig med ett mindre harem ,min hanne hade 4 honor och det funkade utmärkt ,bara det finns snäckor till varje hona .
                  Christer Antonsson

                  1800 liter Troffar:
                  Ikola
                  Pemba
                  Duboisi- Mazwa
                  Red Rainbow- Kapere

                  Kommentar

                  Arbetssätt...