Grådassiga Golden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zekke
    Användare
    • mars 2004
    • 103

    Grådassiga Golden

    Har en liten fundering. Jag har haft 5 st Golden i snart ett år nu.
    De är ju knallgula som alla vet, men de ser nu ut som de är jättegamla o gråa. Blir Golden det med tiden? Är som de tappar färgen lite grann. Det är inget fel på dem i övrig. De har ynglat av sig ett par ggr osv.
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Vad får dom för foder?

    Jag hade Golden förut och en del blev svagt sotsvarta över huvudet på vissa ställen. Inte alla, men hanarna blev det...särskilt alfa-hanen.

    Kommentar

    • zekke
      Användare
      • mars 2004
      • 103

      #3
      Det är som du säger Hanarna som blir lite grå/svarta.
      De får pellets, hikari, den röda påsen.

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Det vet jag inte vad det är för typ av foder...men jag vet att Golden ibland kan tappa färg vid sämre utfodring. Nu vet jag inte om det är så i detta fall men det kan kanske vara idé att utfodra dom med t ex fryst cyclops ibland. Detta foder är bra tillskott åt Golden och som färgförstärkare.

        Dominanta hanar får dock den där mörka tonen. Golden kan få mörka vertikala band på kroppen också, men för mig indikerade detta att de inte mådde så bra...

        Jag medicinerade med Aqua Furan och det hjälpte. Det kan också ha varit "Malawi bloat", vilket är detsamma som bukvattensot och det medicineras bäst med Flagyl (jag doserar 10ggr i mg mot akvarievolymens liter - 3750mg på ett akvarium 375L).

        Kommentar

        • Jonas E
          Användare
          • februari 2003
          • 2533

          #5
          Golden som matas med foder innehållande spirulina får väldigt lätt fläckar och mörka områden enligt mina observationer. Det kan mycket väl vara så att dina pellets innehåller spirulina.

          Jag skulle råda dig att tillverka lite räkmix utan några tillsatser förutom räkor, ärtor och spenat. Detta är det foder som gett mina 16 golden bäst färg och fått dem i bra lekhumör. Jag skulle satsa på ca 50% räkor, 30% ärtor och 20%spenat i mixen. Man kan köra lägre % räkor men golden har ganska lätt för att magra, särskilt om du har stor konkurrens i akvariet (större buffligare fiskar). Var noga med att tina mixen först och sen dela upp den i småbitar så att alla får. Vattnet blir lite grumligare men fiskarna mår bättre av tinat foder enligt mina erfarenheter.
          Det finns många sätt som rekommenderas för att få fram den gula färgen hos grådaskiga exemplar. Jag anser att om du har fått grådaskiga exemplar, mata dem med denna mixen i några månader så får du se hur de ser ut på "riktigt" . Är de fortfarande grådaskiga då så sitter det i generna och blir de gulare så är det pellets-fodret som klyddat till det.
          /Jonas
          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

          Kommentar

          • zekke
            Användare
            • mars 2004
            • 103

            #6
            Hej igen!!
            Ok, jag kör med Cichlid Gold, Hikari.
            Som enligt den lokala akvariehandlaren skall vara tillräckligt?
            Men det kanske är som du Stefan , säger att det kan ligga i generna.

            Kommentar

            Arbetssätt...