Hjälp grabbar, nya fiskar, problem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LadyTiera

    Hjälp grabbar, nya fiskar, problem

    Köpte invänare till mitt 112 liters idag, det är inrett med mycket sand ena halvan med klippormed små grottor och andra halvan är kal med bara snäckskal, sidoran är separerade av 2 javaorbunkar och en ridå med bubblor.

    På ena sidan bor: Snäcklekar, vildfångade brevis av sorten "zebra" 3 st.

    på andra bor en sorts julle (tror det är reagan malagarazi) 2 st, den större av jullarna (namn; Den elaka) började genast att terrorisera den lite mindre, trotts att stenarna ger gott om plats och har många olika ställen att vara på (2 separata rösen för att underlätta om de skulle vara 2 killar)den låter inte den lille (namngedd till Leif) vara ifred, jag misstänker även att den har bitit honom i ryggfenan för den är itne alls lika jämn som den störres.

    jag avvktade, tänkte det ger sig, när jag ser att ryggfenan på leif inte ser så bra ut så bestämmer jag mig för att gå emellan. leif bor nu i en hink med sten och lampa.

    Fick åka till akvarieaffären och köpa ett nytt akvarium (80liters) där leif kommer att få bo.

    problemet är, skall jag omplacera någon av jullarna? vad skall jag göra?
  • daniel_i_malmö
    Användare
    • april 2002
    • 1338

    #2
    Om du vill få fram ett par av jullarna är det bästa nog om du köper några fler och låter dem para ut sig. Köper du 4-6 stycken är chansen större att du ska få fram ett par. Någon av de överflödiga kanske stryker med på kuppen dock.

    Ditt akvarium verkar vara helt rätt inrett för jullar.

    Lycka till!
    Tjugofem år med ciklider.
    http://www.malmoakvarieforening.se
    Centralamerika 2006
    Svart kaffe och drömmeri...

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Akvariet kan vara för litet med både snäcklekare och Julidochromis Regani Malagarazi. Troligen är det honan som sätter hanen på plats. Julidochromis arterna kan vara ganska tuffa ibland om paren inte kommer överens.

      Det var lite synd att du plockade ur den som blev jagad. Det skulle nog varit bättre om honan fick gå i hinken en stund...

      orppo: Jag tycker mig se att du är 34 år i din profil. Några inlägg visar på betydligt sämre mognad än vad som är brukligt för 30+. Om du inte har något att tillägga i en del ämnen så är det ganska onödigt att skriva inlägg som "jag vet inte" eller "inte jag" (på fråga om någon använt zeolith som kan bedöma om det är bra eller inte).

      Kommentar

      • Orppo
        Användare
        • september 2004
        • 518

        #4
        citat:Ursprungligen skickat av Stefan Larsson



        orppo: Jag tycker mig se att du är 34 år i din profil. Några inlägg visar på betydligt sämre mognad än vad som är brukligt för 30+. Om du inte har något att tillägga i en del ämnen så är det ganska onödigt att skriva inlägg som "jag vet inte" eller "inte jag"...när det inte syftar till någon hjälp alls utan mer för att irritera andra.
        Bästa herr Larsson!
        Jag läser detta forum med stort intresse.Vissa ämnen är för mig mer intressanta än andra.Om jag lever mig in i del ämnen,så svarar jag vare sig jag kan svaret eller inte,typ jag vet inte.Vad beträffar min ålder,så har det med intelligens att göra,så ju äldre man är,är man smartare då eller?Jag är inte ute efter att irritera andra,Om jag inte är nog smart för dig stefan så,ja ursäkta att jag lever mig in i frågeställningar som jag alla gånger inte behärskar.

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Det handlar inte om intellekt bäste Herr Orppo, utan om mogenhet.

          Hur menar du att det är att "leva sig in i diskussioner" om en person frågar efter om någon använt Zeolith...och du svarar..."inte jag"...tror du att personen ville ha det svaret på sin fråga?

          Eller på den fråga som LadyTiera, i detta ämne, ville ha råd om och du svarar..."jag vet inte"?

          Tycker du inte att det är underliga svar på de frågor som ställts?

          Det är absolut inte meningen att alla som svarar skall ha ett solklart svar på problematiken, utan i vissa fall uppkommer en diskussion runt själva huvudfrågan. På dina "svar" går det ju inte att diskutera vidare på så för mig ser det ganska underligt ut om man vill diskutera runt ämnet...

          Kommentar

          • Bright_Blue
            NCS Medlem
            • juni 2004
            • 1582

            #6
            Heter det inte mognad Tricella?

            Kommentar

            • LadyTiera

              #7
              så borde jag försöka introducera leif igen? och isåfall ge elakingen en time-out? leif har det bra i hinken, en grotta och rätt temp, så han mår inte dåligt, men jag skulle nog må bättre om jag visste att han hade en artfrände och slapp vara ensammen

              Kommentar

              • Orppo
                Användare
                • september 2004
                • 518

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av Stefan Larsson

                Det handlar inte om intellekt bäste Herr Orppo, utan om mogenhet.

                Hur menar du att det är att "leva sig in i diskussioner" om en person frågar efter om någon använt Zeolith...och du svarar..."inte jag"...tror du att personen ville ha det svaret på sin fråga?

                Eller på den fråga som LadyTiera, i detta ämne, ville ha råd om och du svarar..."jag vet inte"?

                Tycker du inte att det är underliga svar på de frågor som ställts?








                Det finns ju inga dumma frågor.?
                Då finns det väl inga dumma svar elle?



                Det är absolut inte meningen att alla som svarar skall ha ett solklart svar på problematiken, utan i vissa fall uppkommer en diskussion runt själva huvudfrågan. På dina "svar" går det ju inte att diskutera vidare på så för mig ser det ganska underligt ut om man vill diskutera runt ämnet...

                Kommentar

                • Orppo
                  Användare
                  • september 2004
                  • 518

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av Bright_Blue

                  Heter det inte mognad Tricella?


                  Håller med (Hade 5a i Svenska)

                  Kommentar

                  • LadyTiera

                    #10
                    Orppo, lilla gubben, snälla försvinn ur min tråd om du inte har något konstruktivt att tillägga i mitt bekymmer om leif. Det är mycket irriterande när man tror att någon har gett en råd och sedan är det bara du som ordbajsar! snälla rara, låt tråden vara

                    Kommentar

                    • Orppo
                      Användare
                      • september 2004
                      • 518

                      #11
                      citat:Ursprungligen skickat av LadyTiera

                      Orppo, lilla gubben, snälla försvinn ur min tråd om du inte har något konstruktivt att tillägga i mitt bekymmer om leif. Det är mycket irriterande när man tror att någon har gett en råd och sedan är det bara du som ordbajsar! snälla rara, låt tråden vara

                      vem är leffe?

                      Kommentar

                      • LadyTiera

                        #12
                        citat:Ursprungligen skickat av Orppo

                        citat:Ursprungligen skickat av LadyTiera

                        Orppo, lilla gubben, snälla försvinn ur min tråd om du inte har något konstruktivt att tillägga i mitt bekymmer om leif. Det är mycket irriterande när man tror att någon har gett en råd och sedan är det bara du som ordbajsar! snälla rara, låt tråden vara

                        vem är leffe?
                        ******* MODERERING HAR SKETT *******
                        Delar av detta visade sig vara kränkande och/eller förlöjligande. /Z
                        ******* MODERERING HAR SKETT *******

                        jag har bett dig snällt en gång, och nuräcker det, Håll tyst och försvinn från min tråd, jag behöver hjälp och råd av folk som kan något inte folk som du.

                        Kommentar

                        • Orppo
                          Användare
                          • september 2004
                          • 518

                          #13
                          citat:Ursprungligen skickat av LadyTiera

                          citat:Ursprungligen skickat av Orppo

                          citat:Ursprungligen skickat av LadyTiera

                          Orppo, lilla gubben, snälla försvinn ur min tråd om du inte har något konstruktivt att tillägga i mitt bekymmer om leif. Det är mycket irriterande när man tror att någon har gett en råd och sedan är det bara du som ordbajsar! snälla rara, låt tråden vara

                          vem är leffe?
                          du frammstår som dummare än tåget från oslo, hoppas för bövelen att du inte har fiskar då du antagligen inte kan skilja upp från ner på varken akvarier eller fiskar, jag har bett dig snällt en gång, och nuräcker det, Håll tyst och försvinn från min tråd, jag behöver hjälp och råd av folk som kan något inte folk som du.



                          Ja.ja.ja Bli inte arg,då blir du bara förbannad.
                          Jag softar nu,chilla lady,&hoppas att leifen kryar sig.
                          baj,baj[)]

                          Kommentar

                          • jarinen
                            Användare
                            • april 2003
                            • 1888

                            #14
                            Varför har "Wiseguys" alltid bristfälliga profiler?

                            Mvh Jari

                            Kommentar

                            • Orppo
                              Användare
                              • september 2004
                              • 518

                              #15
                              citat:Ursprungligen skickat av jarinen

                              Varför har "Wiseguys" alltid bristfälliga profiler?

                              Mvh Jari


                              Vad vill du veta Jarri,min vikt elle?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...