Bubblor på ytan. Normalt eller sjukdom?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Per H
    Användare
    • mars 2004
    • 147

    Bubblor på ytan. Normalt eller sjukdom?

    Ett litet fenomen har idag uppträtt på ytan i mitt malawikar. Små liksom feta bubblor över delar av ytan. De liknar de som jag minns guramis använder för att göra skumbon. (Jag har bara mbunas o ancistrus.) Ska kolla pH o NO2. Kan det vara sekret från lek, slagsmål el.dyl eller är det tecken på ngt sjukt? Jag har både lek o revirkamp på gång. Fiskarna är pigga, men man blir ju alltid orolig när saker dyker upp så här. /PH
  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    #2
    När du är inloggad på forumet så finns det en liten ikon ovanför dina inlägg med en penna och papper på. Om du trycker på den så kan du ändra i ditt redan skrivna inlägg.

    Angående ytan så låter det som proteiner på ytan. Vilket låter konstigt i ett mbunaskar, där man inte bör mata med särskilt proteinrikt foder. Vad matar du med?
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • Per H
      Användare
      • mars 2004
      • 147

      #3
      räkmix, mysisräkor och torrfoder (flingor o pellets) ca 40% rämix 40 % torr 20 mysisräkor Matar 1 ggn/dag

      Kommentar

      • tropfrog
        Användare
        • juli 2003
        • 1827

        #4
        Är det fina fiskens mysis?
        MVH
        Magnus

        Kommentar

        • Mr.Fish
          Användare
          • maj 2004
          • 1403

          #5
          Du matar,presis,som tomfrog sagt ; för mycket och med alldeles för
          mycket "högoktanigt käk"(för mycket proteiner) ytan är ungf. lika med ett olje utsläpp ! Du har alltså organiskafetter ,som normalt bryts ner till bakterielogisk mat innan du ens hinner "blinka"
          Råd : Byt foder: kör med torr foder ett tag...-fisken-

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • mars 2004
            • 3187

            #6
            Skippa mysisen ,vettja. Den duger bara om bryhlkrämen är slut!
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            • roccster
              Användare
              • augusti 2004
              • 583

              #7
              Jag har läst att skum på ytan kan bero på övermatning (som några redan sagt).
              MVH

              / Richard
              http://www.ornemark.com

              Kommentar

              • Per H
                Användare
                • mars 2004
                • 147

                #8
                Tropfrog: Mysisarna kommer från Nols Ciklidhobby, inget märke angivet på påsen.
                Mr Fish. Är räkmix verkligen för "högoktaniskt"?? Matar inte de flesta med det?
                Jag matar en gång per dag. Mysis ca 1 g/vecka. Allt äts upp på en gång så jag har inte trott att jag matat för mycket, men ska minska lite på dosen. Nu, ett dyng senare är i alla fall alla bubblor borta. Tack för goda råd. Som min bror brukar säga - Inte en dag utan att man lär dig något!
                PH

                Kommentar

                • Per H
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 147

                  #9
                  Mr Fish: Vad tror du Tropfrog tycker om att bli kallad "Tomfrog" /Call me PH

                  Kommentar

                  • ZakatH
                    Användare
                    • april 2004
                    • 313

                    #10
                    Jag hade bubblor av samma typ som ovan i mitt yngelkar där jag endast använder torrfoder...

                    En annan lite skum pryl är mitt 105l kar, där det ibland ser ut att ligga massa silkestrådar över hela ytan. Riktigt irriterande, förmodar att det skulle kunna bero på samma sak men även där används torrfoder.

                    Kommentar

                    • tropfrog
                      Användare
                      • juli 2003
                      • 1827

                      #11
                      citat:Ursprungligen skickat av Per H

                      Mr Fish: Vad tror du Tropfrog tycker om att bli kallad "Tomfrog" /Call me PH
                      Jag har vant mig. Det verkar som om just tropfrog är ett av dom svåraste användarnamnen att skriva. Jag har sett toppfrog, topfrog, tomfrog, troppfrog och toppgrogg (det senare skrevs av en mycket upprörd forumdeltagare)
                      MVH
                      Magnus

                      Kommentar

                      Arbetssätt...