Varför dör mina Gibbiceps?? snyft

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Per H
    Användare
    • mars 2004
    • 147

    #46
    Min Gibbiceps verkar må bra. En fråga bara. Jag vet att malar ändrar färg, ibland fläckvis (?) I går var min gibbi aldeles grå på stora ytor, idag var den mörkbrun o vacker igen. Byter den färg för att smälta in, eller av annan anledning? Vill bara lära mig mer. JAg VET att den inte behöver vara sjuk för att den tappar färg tillfälligt, men jag ska erkänna att jag inte är helt lugn förrän den återgått till sin "festskrud" igen. Någon som vet mer om L-malar (de kallas väl så?) och deras färgsystem?

    Kommentar

    • FUSCO
      Användare
      • oktober 2003
      • 15

      #47
      Du ställer frågor Per du kunde frågat HAN som sålde den till dig kunde svarat på ink bikarbonat. MVH ?????

      Kommentar

      • Per H
        Användare
        • mars 2004
        • 147

        #48
        Eller henne för det var en hon. Jag frågar därför att jag har inte sett dessa skiftnigar på stora gibbisar. Och jo, jag frågade och fick svaret att det är naturligt, men jag vill ju kolla om det finns andra här på ciklid.se som vet mer att berätta.

        PS som svar på en annan fråga, jo mina nya rödzebra mår väldigt bra också :-)

        Kommentar

        • crebble
          Användare
          • november 2004
          • 14

          #49
          hejsan

          det är inget fel på din mal...
          det är en slags kamouflage som de har och de kan skifta färg till fläckvis helt grått nästan ena av mina brukar göra det så fort jag sätter mig framför akvariet och då tar det bara några sekunder tills den är gråfläckig.

          en annan sak jag ville säga är att malar är inga algätare men de tar alger om de måste men de BÖR matas med riktig mat också tex. matar jag mina med hikari sinking wafers (inte algae wafers) som egentligen är till för pansarmalar samt räkpellets gillar de speciellt =)
          mvh / stickan
          960l,128l,302l och 3 st 375 l kommande...
          älskar loricariidae
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=315781

          Kommentar

          • fredrikr
            Användare
            • oktober 2002
            • 985

            #50
            Tips: Stora gibbiceps är svårsålda och betingar snarast ett lägre pris än små. Kolla annonser efter folk som vill bli av med gibbiceps som vuxit sig för stora för deras kar.
            Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
            http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

            Kommentar

            • Per H
              Användare
              • mars 2004
              • 147

              #51
              Detaljfråga till Zaphi eller annan "karbonatkunnig":
              När jag saltar karet så lägger jag en liten hög på en sten som ligger högt så löses saltet upp när vattnet stiger efter vattenbytet. Nu gjorde jag lika dant med bikarbonatet. Finns det NÅGON risk med det? Att alltså det blir hög konc. av bikarbonat i ett hörn en stund just där ngn fisk kanske uppehåller sig.

              (Vet att man förstås kan lösa upp dsalt/bikarbonatet först, men min metod är ju liiite smidigare)

              PH

              PS Gibbin är hemlig, syns mest på natten, men verkar må bra.

              Kommentar

              Arbetssätt...