superröd palettciklid?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matz Karlsén
    Användare
    • februari 2004
    • 1127

    superröd palettciklid?

    Jag har köpt något som i affären kallades för superröd palettciklid och jag undrar om det är en egen art eller om det är en urvalsodlad palettciklid?
    To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!
  • Micke_A
    NCS Medlem
    • januari 2003
    • 638

    #2
    Hej

    Jag har en hane som är röd från munnen och bakåt, på undersidan, istället för bara på buken, som är det vanligaste. Som jag har fattat det finns både den "gula" och den "röda" varianten i naturen, och att de har nå´n sorts samspel. De röda hanarna är alltid parbildande, vilket även de gula kan vara, men ibland så kan en gul hane hjälpa en röd hane att vakta hans revir, tills den gula har lyckats skaffa ett eget. Om jag minns rätt, det var så jag fattade det.

    Här är en bild på mitt par:


    MVH Micke
    MVH Micke

    "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

    Kommentar

    • Mr.Fish
      Användare
      • maj 2004
      • 1403

      #3
      citat:Jag har köpt något som i affären kallades för superröd palettciklid och jag undrar om det är en egen art eller om det är en urvalsodlad palettciklid?
      Har du någon bild ?

      Kommentar

      • Matz Karlsén
        Användare
        • februari 2004
        • 1127

        #4
        Tyvärr har jag ingen digitalkamera och kan därför inte visa någon bild. Men dom är mycket rödare än vanlig palettciklid.
        To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

        Kommentar

        • skorpio
          Användare
          • oktober 2004
          • 244

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av Micke_A

          Hej

          Jag har en hane som är röd från munnen och bakåt, på undersidan, istället för bara på buken, som är det vanligaste. Som jag har fattat det finns både den "gula" och den "röda" varianten i naturen, och att de har nå´n sorts samspel. De röda hanarna är alltid parbildande, vilket även de gula kan vara, men ibland så kan en gul hane hjälpa en röd hane att vakta hans revir, tills den gula har lyckats skaffa ett eget. Om jag minns rätt, det var så jag fattade det.

          Här är en bild på mitt par:


          MVH Micke

          Snygga...inte var dag man ser så färgglada paletter..såg ut som dom man hade för 15-20 år sen...coola....Moss

          Kommentar

          • BAGGEN

            #6
            får du en palett hane med helröd undersida är det
            stor chans att den är VF. Mycket fina exemplar
            tycker jag!

            /Baggen

            Kommentar

            Arbetssätt...