tropheus beteende

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    Användare
    • november 2004
    • 572

    #16
    citat:Ursprungligen skickat av Stelin

    hutti, din ligger ett tag på min sida: http://medlem.spray.se/stelin/
    coolt! det värsta är att jag inte skaffat min marty feldman kamera än då,bilden visar inte hela längden,lys ramperna är på 120cm styck med ett mellan rum(ca 20cm) och inte heltäckande på sidorna(ca 20cm på varje sida vad jag fick tag i,bättre belysning finns!)observera roten på drygt 1.25m

    Kommentar

    • Fredrik H.
      Användare
      • april 2002
      • 1884

      #17
      citat: ju längre kar desto bättre tror jag,sen så var det kanske en slump att jag kunde samsa t.sp black"ikola" där i...men jag ttro fortfarande att många håller troffar i för små kar.
      Du är inne på en farlig grej. Om man börjar tycka att fiskarna inte får plats först i 250, sedan 375 sedan 540 följta av 720 osv..så hamnar man til slut i akvariehobbyns förintelse.

      Jag tycker synd om alla fiskar som inte får vara fria men jag gillar dem så pass mycket att jag har bestämt att mitt intresse ska vara viktigare än naturen (i detta enskilda fallet).
      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

      Kommentar

      • imported_n/a
        Användare
        • november 2004
        • 572

        #18
        citat:Ursprungligen skickat av Fredrik H.

        citat: ju längre kar desto bättre tror jag,sen så var det kanske en slump att jag kunde samsa t.sp black"ikola" där i...men jag ttro fortfarande att många håller troffar i för små kar.
        Du är inne på en farlig grej. Om man börjar tycka att fiskarna inte får plats först i 250, sedan 375 sedan 540 följta av 720 osv..så hamnar man til slut i akvariehobbyns förintelse.

        Jag tycker synd om alla fiskar som inte får vara fria men jag gillar dem så pass mycket att jag har bestämt att mitt intresse ska vara viktigare än naturen (i detta enskilda fallet).
        he he (det vet du väl vårat intresse går före allt)
        ...mitt kall här är att inte låta fisken bli ihjälstressad i första taget,då inbillar jag mig att ju större desto bättre,menar att i min värld är inte ett ordinärt 375 att räkna som stort,,dvs 1.5m långt...sen skriver jag ofta väldigt drygt(vet det),Men det jag vill säga att när jag själv hade troffar så upplevde jag inte samma sak som man ofta läser om död o förintelse,beror detta på mitt långa kar eller på nått annat?

        Kommentar

        • Fredrik H.
          Användare
          • april 2002
          • 1884

          #19
          citat:beror detta på mitt långa kar eller på nått annat?
          Det är nog omöjligt att säga med säkerhet men stora kar är såklart bra för Tropheus. Du hade nog en del tur också skulle jag tro. Det viktigaste är att vara uppmärksam på gruppen så att den dominanta hanen inte blir för tuff för de övriga. Om han tar över helt så måste han ut. Sånt kan nog hända i ganska stora kar med. Själv har jag aldrig provat på längre än 2 meter men när en Tropheus blir "för tuff" för det så ser det ut att behövas en bra bit mer än någon extra meter.

          Som Calle sade så är det vanliga ju att man utökar gruppen tills denna "tuffa" hane helt enkelt inte kan hålla reda på dem och det fungerar ju ganska bra. Men det är förstås helt onaturligt med en så tät grupp.
          Fredrik H.
          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
          www.cichlidgallery.org
          www.tropheini.com

          Kommentar

          • Spec

            #20
            Även jag har funderat i lämpligheten med tropheus i akvarium, men kan ej vara utan dessa intressanta ciklider men i skillnad på mbunas och tropheus grupper, har jag erfarenhet av L.Trewavasae och M.Auratus i stora grupper (30-40st), och den största skillnaden mot tropheus tycker jag är att tropheus är betydligt mer internt-aggressiv än mbunas och att mbunas tål mer stryk än tropheus som ofta blir stressade av att ständigt bli attackerade med sjukdom som följd. att stora akvarier har effekt tror jag på,men då behövs det rejält stora burkar med början nånstans från 2500 liter och uppåt,sen så tycker jag att man med fördel kan ha en liten grupp (10-15st) i ett litet akvarium på runt 300l,skaffar man halvvuxna på runt 7cm så blir de inte större (min efarenhet) dom växer helt enkelt inte i små akvarier, i stora burkar växer de fullt ut och hamnar runt 13-16cm ungefär och då är de i princip dubbelt så stora och kräver stora burkar alternativt gå i stora grupper-då tycker jag att de är som mest krävande, en annan fördel med att ha halvvuxna djur är att de har finare färger-helt fullvuxna har en tendens att blekna med tiden.

            Kommentar

            Arbetssätt...