tropheus beteende

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    Användare
    • november 2004
    • 572

    tropheus beteende

    Skiljer sig era troffar i beteende om ni använder små kar upp till 1.50m än om ni har dom i 2-3meters kar?Själv så har jag bara haft troffar i tre meters kar,,,o jag känner inte igen alla påståenden som jag hört(givetvis är en del mer aggro osv)....det måste ju va skillnad i beteende om jag trycker30stien ordinär 375:a.Har nån erfarenheter av små kontra stora kar? Och kan man inbilla sig att "utlärningen" av många rent av är felaktig?ungefär:"jag håller troffar i en 375:a så har jag egentligen inte en susning om riktigt beteende",eller?
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #2
    Om du med "riktigt beteende" menar hur Tropheus beter sig i sjön så är alla nog helt överens om att det inte går att uppleva i akvarium.

    Tropheus har som många andra djur en förmåga att anpassa sig till rådande förhållanden och det verkar vara då den beryktade och intressanta "hierarkin" infinner sig.

    Det är populärt att jämföra demasoni med Tropheus men jag tycker att det är orättvist. Just nu har jag ca 80 demasoni fördelat på två kar och ungefär lika många Troffar fördelat på två andra kar. Jag har suttit och försökt analysera dem så gott jag kan.

    Det verkar inte alls som att demasoni ser skillnad på varandra. Det handlar bara om att hålla rent framför den tilltänkta lekplatsen. Tropheus däremot verkar enormt måna om att alla i karet sköter sig. Den dominanta hanen vet att det finns andra hanar närvarande och accepterar det så länge de sköter sig...osv.

    Enligt min erfarenhet så kan man faktiskt lyckas med en massa egendomliga konstelationer men om man vill vara på den säkra sidan så ska man "fylla karet". Med det menar jag att det kan funka bättre med 15 individer i 200 liter än i 720. Ett 720-liters kar måste kanske ha 40 individer för att vara stabilt.
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • imported_n/a
      Användare
      • november 2004
      • 572

      #3
      jo visst.men jag blir mer o mer övertygad om att anledningen att inte en del konstellationer lyckas eller ren svenska,fisken blir ihjälstressad o detta helt i onödan,i ett nog stort o bra inrett kar så kan fisk fly mer likt det naturliga.jag tar upp detta, för läser o har läst, en massa fiskars död.Blir lite snudd på djurplågeri faktiskt tycker jag.Handen på hjärtat:Ni som "stoppar" ner ett gäng troffar i ett kar med "slakt" som följd.Har ni gett fisken rätt förutsättningar då?med tanke på karstl.Eller ligger det till lite så här:Jag chansar,ibland så går det i en 375:a o ibland inte..om så..inte riktigt shcysst att spela rysk roulette med djur.(Är inte ute efter att förolämpa någon nu,utan helt enkelt:Vart går gränsen i kar stl när man kan vara lugn att det knappast blir någon slakt samt slipper kasta pengar i sjön).

      Kommentar

      • skorpio
        Användare
        • oktober 2004
        • 244

        #4
        Hänger med i vart du vill komma.....rätt intressant när du nu väl tar upp det...ska bli kul att se vad folk tycker/tänker har för erfarehet i ämnet.....så på en anna tråd att du har ett kar på 3 m?? hade du bilder att skicka in?? gör det alltid roligt att se vad folk har hemma i stugorna.........Moss

        Kommentar

        • Fredrik H.
          Användare
          • april 2002
          • 1884

          #5
          I omgångar har jag faktiskt lekt med tankar kring hurvida Tropheus är lämpliga att ha i akvarium över huvud taget. När man diskuterar Tropheus-beteende så återvänder jag ofta till samma grej nämligen skillnaden på individer. Det snackas fram och tillbaka kring vilka Troffar som är hårdast eller mildast men jag tror att det skiljer mycket mellan olika individer/exemplar. Jag har haft och har Troffar som skiljer sig något oerhört. Jag har Dubbar som slaktar varadra som ungdjur i en 720:a och andra som står hur snälla som helst i ett annat kar.

          Här kommer man såklart in på vad det är som leder fram till hög aggressivitet hos vissa exemplar. Det är troligen ganska många faktorer som spelar in. En del är troligen genetiskt men olika förflyttningar och förändringar i akvarieinredning spelar säkert stor roll. Personligen tror jag inte att det har så mycket med karens storlek att göra. Jag tror inte en Troffe märker stor skillnad på 2 eller 3 meters kar och naturligt beteende tror jag inte att man får fram ens på ett tio meters.
          Fredrik H.
          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
          www.cichlidgallery.org
          www.tropheini.com

          Kommentar

          • imported_n/a
            Användare
            • november 2004
            • 572

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av Fredrik H.

            I omgångar har jag faktiskt lekt med tankar kring hurvida Tropheus är lämpliga att ha i akvarium över huvud taget. När man diskuterar Tropheus-beteende så återvänder jag ofta till samma grej nämligen skillnaden på individer. Det snackas fram och tillbaka kring vilka Troffar som är hårdast eller mildast men jag tror att det skiljer mycket mellan olika individer/exemplar. Jag har haft och har Troffar som skiljer sig något oerhört. Jag har Dubbar som slaktar varadra som ungdjur i en 720:a och andra som står hur snälla som helst i ett annat kar.

            Här kommer man såklart in på vad det är som leder fram till hög aggressivitet hos vissa exemplar. Det är troligen ganska många faktorer som spelar in. En del är troligen genetiskt men olika förflyttningar och förändringar i akvarieinredning spelar säkert stor roll. Personligen tror jag inte att det har så mycket med karens storlek att göra. Jag tror inte en Troffe märker stor skillnad på 2 eller 3 meters kar och naturligt beteende tror jag inte att man får fram ens på ett tio meters.
            Just!Detta du skrivar om slakt i ett 720!?;Då förstår jag att du börjat fundera på om tropheus i kar överhuvudtaget,liksom jag själv funderat på.Men..när jag hade troffar så gick dom i mitt tremeters och jag märkte inte av nått sånt,minst kar på 1.5m är brukligt påstående,men frågan är om det räcker? Volym i sig kanske inte är avgörande utan design på karet,naturligt beteende?Menar med det att man ska undvika just slakt,för då är det nått som inte stämmer,om det är just karets design så är detta intressant.

            Kommentar

            • imported_n/a
              Användare
              • november 2004
              • 572

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av skorpio

              Hänger med i vart du vill komma.....rätt intressant när du nu väl tar upp det...ska bli kul att se vad folk tycker/tänker har för erfarehet i ämnet.....så på en anna tråd att du har ett kar på 3 m?? hade du bilder att skicka in?? gör det alltid roligt att se vad folk har hemma i stugorna.........Moss
              ids inte sätta mig in i hemsidor med foton,kan jag maila nån en bild?

              Kommentar

              • imported_n/a
                Användare
                • november 2004
                • 572

                #8
                Sen när man ser fullvuxna på 15cm så gruvar man sig att de får plats i små kar...Vad kallas sånt? förvaring?

                Kommentar

                • Fredrik H.
                  Användare
                  • april 2002
                  • 1884

                  #9
                  citat:Just!Detta du skrivar om slakt i ett 720!?;Då förstår jag att du börjat fundera på om tropheus i kar överhuvudtaget,liksom jag själv funderat på.Men..när jag hade troffar så gick dom i mitt tremeters och jag märkte inte av nått sånt
                  Jag har varit med om precis lika mycket slakt i 375r som i 720r och jag betvivlar starkt att ytterligare en meter skulle vara lösningen. Som jag tidigare nämnde så tror jag inte det är där problemet ligger.
                  Fredrik H.
                  Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                  www.cichlidgallery.org
                  www.tropheini.com

                  Kommentar

                  • imported_n/a
                    Användare
                    • november 2004
                    • 572

                    #10
                    jag respekterar ditt kunnande på tropheus fredrik,inget snack om den saken....men ju längre kar desto bättre tror jag,sen så var det kanske en slump att jag kunde samsa t.sp black"ikola" där i...men jag ttro fortfarande att många håller troffar i för små kar.Med andrta ord chansa inte,förr eller senarare händer det.I för små kar villsäga,en meter hit o dit kan vara lösningen[]

                    Kommentar

                    • Stelin
                      Användare
                      • december 2002
                      • 1339

                      #11
                      citat:ids inte sätta mig in i hemsidor med foton,kan jag maila nån en bild?
                      Innehåller det här karet tropheus så skicka gärna bilden till mig.
                      //Stefan Lindstedt

                      Kommentar

                      • Cutekid
                        Användare
                        • januari 2003
                        • 3368

                        #12
                        Det gäller att ha stora grupper. Det räcker inte med 20 st i ett 720. De dominanta hanarna har inte en chans att hugga på samma individ hela tiden då det går 35-40 st andra i samma kar. De tappar helt enkelt bort den som de är ute efter. Så jag har funderat så här: En grupp på 20-25 i ett 325 liters med minimalt med sten. De går kanske ngt trångt men det är zero i aggression och de leker på bra(funkade fint för mig). Alternativet är ett 720 liters med en rejäl grupp på 40-50 st och ett stenröse som sträcker sig från kant till kant.
                        Det är lite funderingar som jag har om det hela bara.

                        Mvh
                        Carl

                        Besök petrochromis.com´s forum:

                        http://petrochromis.com/phpbb3/

                        Kommentar

                        • imported_n/a
                          Användare
                          • november 2004
                          • 572

                          #13
                          citat:Ursprungligen skickat av Stelin

                          citat:ids inte sätta mig in i hemsidor med foton,kan jag maila nån en bild?
                          Innehåller det här karet tropheus så skicka gärna bilden till mig.
                          Har en bild på min webcam,dock inte med troffar i ,skulle skick till dig men har inte din fullständiga adress,för du kan väl lägga ut bilden?

                          Kommentar

                          • Stelin
                            Användare
                            • december 2002
                            • 1339

                            #14
                            Jo en websida har jag(men inget på den för tillfället) och lägga upp bilder är en enkel sak. min epost-adress är folsyra@hotmail.com

                            Men jag vill först se vad det är för en bild och om den håller någorlunda hyfsad kvaliten innan jag ev lägger upp den tempororärt i några dagar.
                            //Stefan Lindstedt

                            Kommentar

                            • Stelin
                              Användare
                              • december 2002
                              • 1339

                              #15
                              hutti, din bild ligger ett tag på min sida: http://medlem.spray.se/stelin/
                              //Stefan Lindstedt

                              Kommentar

                              Arbetssätt...